Kalkin tarve

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tupu

Kalkin tarve

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Kuinka paljon munivat kanat tarvitsee kalkkia? Kun tuntuu että meillä syövät sitä paljon, varsinkin munankuorimurskasta tapellaan. :smt018 Muistelen edellisistä kanoista, ettei kalkkirakeita mennyt juurikaan. Vai muistankohan ihan väärin... :smt017 Kyllä silloinkin munankuoret teki kauppansa. Voiko kalkkia saada liikaa?
harrastaja

Re: Kalkin tarve

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla on vapaasti saatavilla ja ne n.50 elukkaa syöny kalkkia 2 kuukauden aikana n.8kg
Tupu

Re: Kalkin tarve

Viesti Kirjoittaja Tupu »

No aikas paljon sitä kalkkia sit kuluu! :shock: Eli kait meillä menee ihan normaali määrä.
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kalkin tarve

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mä oon ihmetelly kun ei mun mitkään kanat ole syöneet kalkkia, silti kuoret olleet munissa kovia. Mulla ollut sama 5l ämpäri kalkkia eikä ole vieläkään loppu, 3-6 syöjää ollu 3-vuoden aikana. Munankuoret olen sekoittanut ruokiin jauhettuna takasin.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
København

Re: Kalkin tarve

Viesti Kirjoittaja København »

Kanat säännöstelevät itse kalkin syönnin tarpeen mukaan, tosin D-vitamiinin puute voi aiheutte kalkin imeytymishäiriöitä. Kannatta tarjota esim kalanmaksa öljyä tai (rasvaisen) kalan esim silakka tai kirjolohi perkaustähteitä.
kukkamaa

Re: Kalkin tarve

Viesti Kirjoittaja kukkamaa »

Pitäskö kalkkia olla tarjolla vaikka on pääasiallisena ruokana rehut?
København

Re: Kalkin tarve

Viesti Kirjoittaja København »

Kalkin tarve riippuu rehuista, ns täysrehuissa on kalkki mukana mutta kalkin tarjoaminen erikseen ei ole vahingoksi. Kanat säännöstelevät itse syödyn kalkin määrän.
Skrållan

mitä kalkkia annatte?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

ostin kanoille jonkin näköistä kalkkia,näyttää valkoiselta "soralta" pientä kiveä ja kyljessä lukee kanakalkki.
mutta ei kanat syö tätä? mitä kalkkia te annatte joka maistuisi?
Jemuli

Re: mitä kalkkia annatte?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Meillä samaa ja kesti jonkun aikaa kunnes oppivat sitä syömään. Suurinta herkkua on murskattu munan kuori.
Iloisten Munatalo

Re: mitä kalkkia annatte?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kyllä ne sitä syövät :smt045
maunu_muori

Re: mitä kalkkia annatte?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kanakalkkia isoille linnuille, poikaskalkkia vähän pienemmille ja ihan pienille oon antanut simpukankuorirouhetta. Niin ja tietty munankuoret murskattuina: muistakaas laittaa tosi pieneksi murskaksi, etteivät honaa mistä lähtöisin ne kuoret. Saattaa laukasta sen munansyönnin jos kappaleet on isoja. Mieluummin vaikka kypsennettyinä, ei niin haise sille peräpään tuotokselle :smt005
Skrållan

Re: mitä kalkkia annatte?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

murskaan niille kananmunankuoria,saan keittiöltä joskus paljonkin.
mutta tätä soraa eivät syö ja munankuoret ohuita.
mistä sitä simpukkajuttua sais?
maunu_muori

Re: mitä kalkkia annatte?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kallen nettikaupassa gritti nimellä. Löytyy myös joistain lemmikkieläinkaupoista. Ite kaipailisin vähän isompaa pussia, kuin nyt oon mistään löytänyt, kun on monensorttista vaavia piipittämässä.
Skrållan

Re: mitä kalkkia annatte?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

kiitos! siellä niitä olenkin nähnyt :smt001 oli vain päässyt unihtumaan. olsikohan tuossa naapuripitäjän lintukaupassa.. pitääpi mennä katsomaan!
Vastaa Viestiin