Kana hautoo tyhjää munaa ? [Apua]

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Norppaah

Kana hautoo tyhjää munaa ? [Apua]

Viesti Kirjoittaja Norppaah »

Ihmeteltiin, kun meidän kana jäi pesään eikä tullu pois. Luultiin eka, että se ois sairas. Nostettiin sitä kanaa ja huomattiin muna siel alla. Se on nyt hautonu n. 5 pv. Ollaan 2 kertaa taskulampun avulla läpivalastu se muna. Siellä ei oo mitään, ihan tyhjänä. Ei mitään varjoo, ei verisuonia eikä kuulu mitään sydämen sykettä. Se kana silti hautoo sitä ihan tosissaan, nokkasee heti jos menee lähelle. Sitä ei oo ennen kiinnostanu yhtään hautominen, mut nyt se sitten rupes hautoon oikei kunnol. Voisikos se johtuu siitä, kun hankittiin kukko nyt keväällä ? Kanat oli talven ilman kukkoo.
Joten pitäiskö meidän ottaa vaan 'julmasti' se muna sieltä pesästä pois, kun näyttää olevan tyhjä. Mut miten se kana siihen reagoi ? Vai pitäiskö sen antaa hautoon se loppuun asti ? ( Siis siihen asti kunnes se kyllästyy.. ) Ollaan tosta kanasta vähän huolissamme. Ei olla yhtään nähty sitä juomassa tai syömässä tän 5 päivän aikana. Oon lukenu, että ne kävis syömässä ja juomassa sillon, kun on rauhallista. ( Iltasin, aamusin ) Mut epäillään kuitenkin vähän sitäki.. Se vaan 'makaa' tuol pesässään ja keskittyy tyhjän munan hautomiseen. Mitä me oikein voitais tehdä ? Tää on ensimmäinen hautova kana meillä, joten ei paljoa näistä asioista tiedetä.

/ Nostettiin taas sitä kanaa sieltä pesästä ja huomattii, että sen alla oli toinenkin muna. :smt054 ( Pienempi, joten toisen kanan muna ) Hurraa, sitten on tulossa ainakin yksi tipu. Siitä ei kuitenkaan olla varmoja, kun ei olla läpivalastu. ( Munittu vasta tänään ) Toivottavasti kanan alta löytyisi huomenna kolmas muna. :smt007 Ei kuitenkaan viitsitä nostella sitä sieltä pesästä joka päivä.
Viimeksi muokannut Norppaah, 12 Kesä 2012, 17:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jemuli

Re: Kana hautoo tyhjää munaa ? [Apua]

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Olisi parasta kerätä haudottavaski tarkoitetut munat jääkaappiin ja laittaa ne sitten samaan aikaan kanan alle, niin tiputkin kuoriutuisivat samaan aikaan. Jos munia on haudottu eri aika, voi kana jättää haudonnan kesken ensimmäisen kuoriutumisen jälkeen ja silloin muut munat jäävät kesken. Haudottavaksi tarkoitetut munat olisi myös hyvä merkitä, jotta osaa sitten kerätä samaan pesään myöhemmin munitut munat pois.

Muniksessa on paljon hyvää tietoa haudonnasta ja tipujen hoidosta. Lue ahkerasti, niin varmasti löydät vastauksen lähes kaikkeen :smt003

Onko lamppusi varmasti tarpeeksi tehokas? Läpivalaisuun tarvitaan todella tehokas valo, jotta verisuonet erottuu.

Kana varmasti käy syömässä ja juomassa, mutta tekee sen nopeasti ja tosiaankin rauhallisella hetkellä.
Norppaah

Jemuli kirjoitti:Olisi parasta kerätä haudottavaski tarkoitetut munat jääkaappiin ja laittaa ne sitten samaan aikaan kanan alle
Eikös ne munat jäähdy jos ne jääkaappiin pistää ? :smt017
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Kyllä niitä voi ihan huoletta säilyttää reilun viikon jääkaapissa ja jos ovat hedelmöittyneitä, niin lähtevät kehittymään kun tyrkkäät ne takaisin kanan alle. Itselläni kuoriutumisprosentti on aina ollut yli 90 %.
Norppaah

Aa, hyvä tietää ! :smt003
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Tosin niitä ei saa laittaa jääkaappikylminä kanan alle suoraan vaan pitää antaa lämmetä ensin huoneenlämpöisiksi. Itse olen ottanut siitosmunat edellisenä päivänä kennoon jota olen sitten 12 tunnin välein kallistanut puolelta toiselle ja sen jälkeen vasta kanan alle.
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Minä taasen en ole tehnyt munille mitään. Normaalisti ollut huoneenlämmössä kennossa ja kun kana alkaa hautomaan, valkkaan hyväkuoriset munat kanan alle. Tietty katson myös, ettei ole niitä kukkomunia... :smt043
Norppaah

Hei, kiitos hyvistä vinkeistä!
Norppaah

Miltä muna näyttää, kun sen läpivalaisee ?

Minkälaiselta sen kananmunan pitäis näyttää, kun sitä on haudottu ja sen sitten läpivalasee... :smt017 Meillä näyttää ihan 'kirkkailta' Siis vähän keltasilta ja pieniä pisteitä ( mitä siinä kananmunan pinnassa on ) Mitän verisuonia ei näy, eikä silmää tai nokkaa yms. Tuota yhtä munaa on nyt haudottu jo n. viikko, eikä näy mitää tai kuulukkaan. Noita toisia on haudottu 2 - 3pv eikä niissäkään oikein näy mitään. Onko ne edes hedelmöittynyt ? :smt012 Jos, ette ymmärtänyt tuota miltä se kananmuna näyttää meillä, kun sen läpivalaisee niin voin toki ottaa kuvankin.
Pitääkö muuten olla minkälainen lamppu sen munan läpivalaisuun? Todella kirkas? Meillä on kyllä kirkas lamppu, että ihan "sokaistuu", kun siihen katsoo.. :smt003
Haittaako se muuten paljoa tipun kehitystä, jos kana poistuu pesästä ja munat ovat ehtineet jo jäähtyä? Onko kovin 'vaarallista' ? Tänään nimittäin poistui ainakin yli 30 minuutiksi pesästään ja munat olivat ehtineet jäähtyä. Piti itse viedä kana takaisin poesään, kun ei oikein ymmärtänyt itse mennä..
Iloisten Munatalo

Re: Miltä muna näyttää, kun sen läpivalaisee ?

Karri

Viesti Kirjoittaja Karri »

Mä zoomailin äsken nopeesti meiän konehaudontakuulat läpi lampun kanssa. Tasan 3vrk takana, oppikirjan mukaan siellä olis pitäny tapahtua jo vaikka mitä. Ohjeissa oli että 6-8vrk pitäis ootella ekaan läpivalaisuun mutta yritäppä tällä temperamentilla... Pari aloittelijakyssäriä:
- mikä on verirengas?
- kaikissa näkyi sisällä selkee möhkylä, kaupan kylmät munat (vertailun vuoksi) jääkaapissa oli täysin kirkkaita sisältä. Hyvä merkki?
Iloisten Munatalo

Malta ny mieles :smt045 Itse nykyään odotan 5-7 vrk ennenkuin läpivalaisen, silloin näkee jo sata varmasti tilanteen ... ja juu, kyllä se möhkylä viittaisi alkion kehitykseen.
Vastaa Viestiin