Islantilainen Maatiaiskana, munia Suomeen?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mik

Islantilainen Maatiaiskana, munia Suomeen?

Viesti Kirjoittaja mik »

Osaisko joku joka on tuonut siitosmunia Suomeen kertoo mulle, miten homma oikeen menee.

Olen EVIRAn sivuilta lukenut ja olettaisin, et Islantiin sovelletaan EU:n tuontiehtoja, vaikka ei EU:hun kuulukaan.

Ja siis mä saisin elokuussa islannista islantilaisen maatiaiskanan munia, lähettäjä on tiedossa ja jopa ihminen, joka hakis ne sieltä.

Mut saakohan noi EVIRAn vaatimukset jostain englanniks, jotta lähetän ne lähettäjälle? 19 munaa vissiin kannattaa tuoda, ku sit on vaatimukseyt paljon helpommat.

Kertokaahan kokemuksia, mä voisin piruuttaa laajentaa islanti-innostustani kanoihin, issikoita jo on.
milkkis]

Re: Islantilainen Maatiaiskana, munia Suomeen?

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Kannattaa soittaa eviraan tai ett sieltä osaavat kaikkein helpoiten neuvoa :smt001
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

No nii. Nyt ollaan jo päästy siihen, et siitosmunien tuonti Islannista ei olekaan sisämarkkinakauppaa, vaan sukusolujen tuontia EU:n ulkopuolisesta maasta.

Saas nähdä, kuin käy, kalliiks tulee ainakin...
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Tuodaanhan sieltä hevosiakin, joten miksei kanoja/munia? Saavathan kissatkin passeja. Hintavaa tietty toi toiminta kyllä voi olla.... :smt017
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Joo, Islannista kun tuo kissoja yms, niin niihin sovelletaan sisämarkkinakaupan ehtoja ja vieläpä ei-kaupallisen tuonnin ehtoja.

Ja hevosiahan ei kovinkaan moni määräys koske

Mut noi kananmunat on vaarallisii, niitä varten pitää tilata lentokentälle maksullinen eläinlääkärintarkastus jne. Hauskaa, eläinlääkäri tuijottamassa kananmunia, et joo, oisko tällä flunssa...
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

...ja eihän sitä tiedä jos ovat oikeita "munapommeja"... parasta siis tilata se poliisin pommiryhmäkin paikalle ihmettelemään.

Tietty on hyvä että on säännöt ja niitä seurataan.

Löytyisikö esimerkiksi Ruotsista tai Tanskasta kyseisesn rodun edustajia? Sieltä saisi varmaan pienemmällä paperimäärällä ja häslingillä munat/kanaset?
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Se siitä sitten. Ei ole mahdollista tuoda islantilaisia maatiaiskanan munia suomeen. Ns kolmansilla mailla on tiukimmat vaatimukset ja sieltä voi tuoda vain ns. hyväksytyistä tuotantolaitoksista. Ja islantilainen maatiaiskana on vain harrastajien vastuulla ja sukupuuttoon kuolemaisillaan. ts niitä ei ole saatavilla hyväksytyistä tuotantolaitoksista. prkl.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Hah-hah. Tuliaisina saa Islannista tuoda kananmunia max 2kg ilman mitään kommervenkkejä:

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... aistuonti/

Eli mä saan kuin saankin niit munia tänne laillisesti. Onpa hauska porsaanreikä...
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

En lukenut tarkemmin, mutta tällöin todennäköisesti pitäisi munat tuoda elintarvikkeina. Mikäli niitä aikoo kuitenkin tuoda haudottavaksi, niin sitten pompsahtaa eri säännöt ja se onkin sitten laitonta. :smt017
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Joo, niinhän se on. Mulla on just rajaeläinlääkäriltä tullut meili sähköpostissa, jossa on kaikki todistuksetkin tarvittavilla kielillä.

Mut siis huvittava porsaanreikä tuo :smt005
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Mun mielestä pelottava reikä, jos sitä aletaan käyttämään hyväksi ja tuodaan periaatteessa laittomia munia Suomeen....ja pahimmassa tapauksessa taas uusia tauteja. Ei näin.
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Luokassa tyhmiä kysymyksiä, mutta jos harrastajana tuot kananmunia, desinfioit ne, ja haudot tipuiksi, niin mitkä tarttuvat taudit siirtyvät emosta tipuun ja eteenpäin?

Iso riski on ainakin että kengissä ja vaatteissa kuljettaa eläintauteja ulkomailta kotiin, jos siis on käynyt ihailemassa ulkomaisia kanatarhoja ja samoilla kengillä kävelee ilman puhdistusta omassa kanalassa.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Niit on kanatauteja, jotka siirtyy vertikaalisesti, eli kanasta munaan. Ja silloinhan kuoriutuva tipu on sairastunut ko tautiin. Ja esim nc-tautiin ei saa emoparvea olla rokotettu elävällä rokotteella jne.

Ja sit semmoinen huomio, et EU:n sisältä tuotaessa on alle 20 siitosmunan tuonnilla hieman helpotetut tuontisäädökset. Mut ne helpotetut ei koske EUn ulkopuolelta tuottavia munia, vaikka niitä ois vaan 5. Vaan rankimman mukaan mennään.

Mut toi on tosiaan hassu toi, et syöntimunia saa tuoda ilman mitään :smt003

Ja mun mielestä hassua on myös se, et kaikki asiakirjat tulee olla sekä lähtömaan, että ensimmäisen EU-maan kielellä. Miksiköhän esim yks tokari englanniksi ei riitä? Tää ei siis ole ongelma, sain nimittäin mallipohjat molemmilla kielillä sähköpostiini.
Nocticola

Viesti Kirjoittaja Nocticola »

Hei vaan,

olen kerran myös ollut hilkulla tuoda noita munia Suomeen, mutta silloin tuli muita asioita eteen jo ennen kuin selvittelin byrokraattisia pykäliä. Olen menossa myös Islantiin nyt elokuussa ja tunnen yhden kanalanpitäjän. Jos teille selviää miten homma pitää hoitaa että kaikki menee oikein, olen myös vapaaehtoinen tuomaan satsin! Jos siinä on joku lukumäärä- tai painorajoitus henkeä kohti niin saisi ainakin tuplamäärän sitten haudontaan.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä en pysty tuomaan sieltä, mistä piti. Syynä se, että voi tuoda vain hyväksytyistä tuotantolaitoksista.

Jos Nocticola sun tutulla on islantilaisia maatiaiskanoja ja hyväksytty tuotantolaitos, niin olen kiinnostunut. Mulla on kaikki tarpeellinen tieto sähköpostissa, kalliiksi tulee, kun lähtöpäässä pitää ottaa kolme eri salmonellatestiä, virkaeläinlääkärin lausunto parien terveydentilasta ja todistus ettei ole rokotettu elävällä rokotteella new castlen tautiin. Munat pitää leimata tietyn kokoisella leimalla, josta käy ilmi tuotantolaitos jne.

Tässä lyhyesti.
Vastaa Viestiin