Apua kaivataan..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
HHH

Apua kaivataan..

Viesti Kirjoittaja HHH »

Olen seurannut munanettiä jo pidemmän aikaa ja nyt tuli ensimmäinen pakkotilanne kysyä viisaammilta neuvoa!

Viime tiistaina mulle kävi hirveä moka, unohdin autotallin oven auki, jossa siis kanalamme sijaitsee.. Ja pihallamme oli meidän yksi koirista. No sisälle päästyä muistin että ovi unohtui auki ja juoksin kanalaan. Siellähän se meidän koira oli tunkenut itsensä kanalaan! Meillä on siis kaksi kanaa ja kukko. Kanat oli ihan shokissa ja kukko oli päässyt eroon pyrstösulistaan ja osasta siipisulista. Olin varma että se oli kukon ja kanojen menoa. Lisäksi mies oli hakemassa meille ankkoja kanalaan täydennykseksi. Illalla kanat kävi munimassa munia ja näyttivät toipuneen shokista.. Kukkokin näytti voivan hyvin, lukuunottamatta puuttuvia sulkia. Harmitti laittaa ankat samaan syssyyn, lisää stressiä, mutta muutakaan paikkaa ei tässä tilanteessa ollut.

No, kaikki meni hyvin. Kanoilla, kukolla ja ankoilla. Eilen kuitenkin huomasin kukon iholla vihreää. Meillä ei ole kanalassa mitään vihreää, mihin olisi voinut hangata.. Tuleeko verenpurkauksista vihreä iho? Onko tulehtunut? Vähän olin huolissani, mutta kukko kiekui, söi, joi ja oli normaali iloinen itsensä. Lentäminen tietty oli vähän kompelömpää kuin ennen, kun toisesta siivestä puuttui niitä sulkia..

Tänään aamulla kukko istui korkeimmalla orrella tosi apeannäköisenä. Silti se tuli tervehtimään tavalliseen tapaansa ja jäi vahtimaan kanoja. Mutta sitten se vaan jäi kököttämään yhteen nurkkaan ja näytti, kuin olisi hieman aristanut vasenta jalkaansa. Kävelee sillä kyllä, mutta varovasti kuitenkin. Ei montaa murua syönyt. Epäilen että oli satuttanut jalkansa, hypätessään orrelta alas. Niinpä annoin kukolle koirille tarkoitettua kipulääkettä, metacamia 2 kg mukaan. Oli niin surkeannäköinen ja ajattelin että auttaisi kipuun.. Silti kukko edelleen kyyhöttää nurkassa, ei suostu juomaan eikä syömään mitään herkkuja. Uloste oli löysää..

Onko kukolla mitään toivoa? :smt010
vardenji

Re: Apua kaivataan..

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tuo vihreä kuulostaa aika oudolta :smt017 Sulkien menettämisestä pitäis kyllä toipua, mustelmia voi tulla hyvinkin. Loukkaantunutta jalkaa kannattaa seurailla. Eläimethän eivät syö normaalisti jos ovat kipeitä, joten syömisen väheneminen on kyllä huolestuttavaa...
Ei kai siinä oikein muuta voi kuin tarkkailla ja jos alkaa vaan huonontua kukon vointi niin lopettaa kukko :smt009 Eläinlääkäriltä voi soitella neuvoa, vaikka sieltä usein huokaistaankin tiedon vähyydestä. Toiset ellit hoitaa kanoja, toiset ei...
Elina

Viesti Kirjoittaja Elina »

Kukon nesteytyksestä kannattaa huolehtia. Olen itse monesti antanut kipeille siivekkäille ruiskulla lämpimään veteen sekoitettua hunaajaa ja on tuntunut olevan aika tehokasta.
Toivottaan, että kukko tulee kuntoon.
HHH

Viesti Kirjoittaja HHH »

Kiitos vastauksista. Juotin tänään kukkoa ruiskulla vesi-sokeri liuoksella. Nyt illalla se oli jo pirteämpi ja kävi jopa syömässä.. Ja sille vihreällekin löytyi syy, unohdin kokonaan, että olin vienyt ankoille ruohoa.. Ilmeisesti kukko siis kylpenyt vihreässä ruohossa. :smt005

Täytyy kyllä kehua tätä palstaa, tähän asti kaikkiin "vaivoihin" ja askarruttaviin kysymyksiin täältä löytynyt vastaus. Ja nähtävästi todella nopean vastauksen täältä saa omiinkin mietteisiin.

Nyt kun olen päässyt tänne kirjoittelun "makuun" ajattelin kysellä ankkoihin askarruttavaa kysymystä.. Nämä kolme pekinginankkaa, jotka meille tiistaina saapuivat; onko normaalia että niillä on valkoinen nokka? Jalat ovat oranssit, mutta nokat ihan vaaleat. Mistähän vois johtua?
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Nuorilla ja naarailla on pekinginankalla vaalea nokka. Koirailla muuttuu oranssiksi. Eli jos ei ole valkoisen valkoinen niin tuskin mitään vikaa niissä on :smt001 Hyvä että kukkokin voi jo paremmin!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin