Maatiaiskana Jussilan kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Meillekin tuli lautapihtiltä kaks Jussila kanaa ja kukko. Jos minä nyt nämä saisin hengissä pidettyä, kun on mystisesti kuolla kupsahdelli kanoja vähän väliä.
Kivoja kanoja ovat, ja kivan värisiä. Toinen kanoista oli tänään aika alakuloisen oloinen ja riiputteli siipiä, eristin sen heti omaan verkkoyksiöön ja sinne ruokaa ja vettä, jos isommat kanat ovat kiusanneet sitä tai eivät oo päästäneen syömään tms.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Nooh SARALELE,saat tuosta tilalle uuden kanan sopivasti jos ei toivu,on niin hieno asia ku hankit jussiloita :smt041 onko se tumma vai vaaleempi?
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

tummempi. Nostin sen nyt yöksi orrelle toisten kanssa, pitää aamulla ku käyn ruokkimassa niin laittaa se taas omaan häkkiinsä että saa varmasti syödä ja ettei muut kiusaa.
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Meidän Jussiloiden pääluku on nyt 36. Ilahduttavasti kaksi ensimmäistä poikassatsia ovat vahvasti kanavoittoisia. Kolmannesta porukasta en vielä tiedä, täyttävät viikon. Yhdistin viikonloppuna kaksi vanhempaa ryhmää, päivän tapahtumista kirjoitan vielä erikseen opettavaisen eläintarinan siitä mitä on hyvä johtajuus. Ehkä en nyt vähän aikaan laita konetta hurisemaan, vaan odotan kun helmikuussa kuoriutuneet alkavat munia - tähtäimessä on jo seuraava sukupolvi. Vanhan kukon (täyttää ensi kuussa vuoden) siitosura lienee siis ohitse.
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Kaikki edelleen hengissä :smt001
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Nyt on hakusessa joku joka alkais jussilankannan säilyttäjäksi,itse meinaan luopua koko kannasta,syynä aikapula,kahden maatiaiskannan erillään pitämisen haasteet, jne...
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Laitoinki lautapihti sulle viestiä äsken :smt001

Minä aattelin että jos siirtyisin säilyttämään noita jussiloita. Ja Ilmajokisia jättäsin vaan nuo kolme mitä nyt on, lemmikiksi ja hautomakoneeksi :smt003
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

No niin se kävi äkkiä :smt041 :smt041 SARALELE jatkanee ja minä keskityn ilmiksiin :smt023
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Näin se menee :smt001

Tykkään noista niin paljon! Onhan nuo väritykseltään vähä ykspuolisia kun mustaa ja melkein mustaa, mutta nuo ilmikset jää väritäpläksi tuohon niin se ei haittaa, mulla on pakkomielle kaikkiin harvinaisuuksiin tai melkein sellaisiin :smt003
Nuuhqu

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Nuuhqu »

Tästä päivästä lähtien on sitten meilläkin jussiloita, kiitos Talbotin! Kahdeksan linnun konkkaronkka muutti uunituoreeseen (kalkkimaali hädin tuskin kuivunut ja pohjalle pehkuksi tarkoitettu turve juuri naapurista haettuna) kanalaan muutama tunti sitten ja näytti kotiutuvan samantien, kunhan vain ensin kuljetuslaatikoista ulos saatiin. Pehkua nokitaan, ruoka maistuu hyvin, toisilleen pörhistellään ja pikaisia spurtteja otetaan pitkin kanalaa. Kukkoja on kaksi, kanoja kuusi ja neliöitä ilmeisesti vähintään riittävästi. Hauskanoloista sakkia, isoin kana pitää jo kovasti puheita kanssakanoilleen.

Tämä on kyllä tämän kevään kohokohtia! :smt023
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Hienoa,onnea uusille kanoille :smt041 .Mun mielestä nyt kannattais yrittää "puhaltaa yhteenhiileen",jussilankanta on pieni ja hyvin tärkeää olis tehdä yhteistyötä kasvattajien välillä,kukon vaihtoja,tai edes siitosmunia vaihtelemalla,toisaalta,voiko jussilankannan kohdalla edes puhua siitosmunista,niin pieni on kanta :smt017
Tänään justiin lopetin toistakymmentä kukkoa,näis olis ollu hyvää ainesta lepolan sukuhaaran kanoille,pakko oli lopettaa kun kysyntää ei ollu :smt009
Jonkinverran meillä on kuollu näitä jussilankannan tipuja,samaan aikaan ilmajokistipuja ei juurikaa oo kuollu,TALBOT illa ei ilmeisesti oo kuollu yhtäkää,ei oo ainakaa huudellu mitää.
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Säästithän mulle yhden kukon!! :smt001
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Tottakai,onhan niitä vielä :smt023
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mikäs näissä Jussiloissa sitte on ku ne ei haudo?? Eikö ne "luonnonvaraisina" sitten lisääntyis ollenkaan?? Siis ilman ihmisen apua, ei mettään vapaaksi päästettyinä :smt001 Saisko sitä hautomaintoa niihin mitenkään istutettua :smt017 Pariin kertaan oon nyt törmänny siihen, että Jussilat muuten kiinnostaisi, mutta kun ne ei haudo. Se on varmaan aika isona osana syynä siihen etti niitä niin runsain joukoin ihmiset oo säilytttämässä tai pitämässä muuten vaan....
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Viime viikolla, ennen kuin lähdin matkalle pohjoisen, hetken tuumin vienkö mennessäni kukon Saralelelle Nivalaan. En sitten tohtinut ehdottaa. Enivei, kiitokset Lautapihdille Jussilan kannan jämijärveläisen haaran elvyttämisessä tekemästäsi arvokkaasta työstä, vaikka projekti kestikin vain reilun puoli vuotta. Sinun kauttasi on saatu ainakin kolme uutta säilyttäjää ja Hopeapajun parista kukosta ja muutamasta ikääntyvästä kanasta päästy eteenpäin. Minä jatkan omalta osaltani kuten olen alun perin suunnitellutkin. Minun projektissani on menossa ensimmäinen vaihe, määrän kasvattaminen ja kokemuksen kerääminen. Toisessa vaiheessa kokeilen varmasti Jämijärven haaran ymppäämistä lepolalaisiin ja kolmannessa - jos sitä hautomavaistoa ei ala ollenkaan löytyä - vaiheessa esimerkiksi läheisen hämläiskannan yksilön/yksilöiden kautta hautomainnon istuttamista takaisin Jussilaan (jos MTT antaa luvan). Yksi kysymys väreistä tietäville; onko tuo Saralelen Munanetin galleriakuvissa kahdella jämijärveläisellä esiintyvä ja Tuohimutkan kanalan kotisivuilla poikasissa esiintyvä väri sekä Hopeapajulta otetussa valokuvassa orrella lepäävän kanan väri mottled? Meillä kun nämä jussilat ovat - kuten kuvista näkyy - aikas yksitoikkoisen värisiä.Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin