Millaisia sekaparvia teillä kaakottaa? :)

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
HumppaKana

Millaisia sekaparvia teillä kaakottaa? :)

Viesti Kirjoittaja HumppaKana »

Siinäpäs se kysymys oikeastaan olikin otsikossa.. :smt001

Meillä on ilmajokinen pariskunta tällähetkellä ja pikku-kotsit siellä seassa, vähän toki omissa oloissaan. Ilmajokinen tyttö menossa jonkin ajaan kuluttua sekahan, ja muutama orpingtoni tyttönen :smt001

Ajattelin että kuinka teillä elellään, millaisissa parvissa ja onko tullut ongelmia vai meneekö kaikki sopuisasti?
taikku

Re: Millaisia sekaparvia teillä kaakottaa? :)

Viesti Kirjoittaja taikku »

Minulla on yhdessä kanalassa puhtaat jätit, toisessa on kanat puhtaat alhot ja kaksi sekakukkoa (minusta riippumattomista syistä :smt012 ), kolmannessa kanalassa on käppänöitä, pari kiuruvetistä kanaa, muutama piikkiöläinen, jokunen kunhanvaan kana ja kukkoina kaksi puhdasta alhoa ja kaiken kukkuraksi ankkojen kanssa on kaksi puhdasta alhokanaa ja puhdas alhokukko. Tarkoitus olisi päästä eroon alhojen kanssa olevista sekakukoista, että voisin laittaa ankkojen kanssa olevat alhot alhoparveen, kaikki alhokanat ovat samaa sukua ja kukko eri. Alhokukot (kolmannessa kanalassa) taas ovat sukua alhokanoille (joita ei minulle pitänyt tulla :smt011 ), joten ne voivat olla toistaiseksi minun kunhanvaan kanoille kukkoina (ja kiuruvetisille ja piikkiöläisille). Käppänöillä ei ole nyt kukkoa ja olen niistä ehkä luopumassa...
Jii

Viesti Kirjoittaja Jii »

Meillä on neljä maatiaiskanaa ja neljä silkkikanaa sekä silkkikukko. Silkkejä halusin ehdottomasti ja toisena rotuna päädyin maatiaisiin koska niiden munat ovat sen verran isompia, ettei niitä sekoita silkin muniin (haluan puhdasrotuisia silkkitipuja). Tosi hyvin ne ovat tulleet toimeen keskenään, ei ole mitään kahinoita ollut. Sen olen huomannut, että kukko suosii hieman enemmän omanrotuisiaan esim. tarjoilemalla herkut ensin niille.
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Meil on plymouth rokkit, brahmat, faverolle-orpington-brahma-kochin sekotukset ja talvi aikaan myös alhon maatiaiset samassa kanalassa :smt001 Omasta kanalasta en munia ole hautonu, että rotukanat tilaan siitosmunina :smt002 nyt kyllä oon aatellu että kuhan kone vapaa niin omista munista jälkeläisiä...
Rontti

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Todellakin sekaparvi :smt017 En kovin montaa sekarotuista kanaa muista ostaneeni, mutta kumma kyllä kanalassamme ei silti ole montaa pudasrotuista :roll: Kokohaitari on käytännössä millestä brahmaan. Kukkojakin löytyy joka koossa. Samaten samassa tilassa on pari kalkkunaa. Jos nyt koitan muistaa mitä rotuja tuossa possessa on niin olisko brahmaa, orpingtonia, faverollea, rokkia, silkkiä, hy-line brownia, milleä, maatiaista, kääpiökotsia, araucanaa, feenixiä, valkoista hybridiä.. Olikohan siinä kaikki :smt017 Porukka ei siis ole ihan niin iso miltä kuulostaa, siinä on vaan montaa iloisesti sekasin.

Aattelin että kun oon satavuotias mummo niin mulla on täällä ihan oma maatiaiskanta :smt025
HumppaKana

Viesti Kirjoittaja HumppaKana »

Jii kirjoitti: Sen olen huomannut, että kukko suosii hieman enemmän omanrotuisiaan esim. tarjoilemalla herkut ensin niille.
:smt042 Voi ihana :smt003

Kyllä hassun näkööstä porukkaan varmasti! Musta on hauska kun kanat on erinäköösiä, niitä on kivempi seurailla.. Mutta makuasioita nämäkin :smt001

Meille tuli eilen yksi ilmajokinen muniva ja muutama risteytys vähän pitämään Heinosta aktiivisena poikana :)
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Meille on parin viikon päästä ankanpoikasille kaveriksi tulossa sekaparvi (tosin on ihan tipusia vasta) rockeja, kääpiö-wayndotteja ja jätti-kocheja. Jännityksellä odotan että miten ne sitten käyttäytyy.. Lähempänä kesää otan vielä silkkikanoja muutaman ja setä kovasti tyrkyttää alhoja.. Aika näyttää mitä meidän parveen sitten lopulta tulee ja miten niiden yhteiselo sujuu.. toivotaan parasta. :)
kirsiy

Viesti Kirjoittaja kirsiy »

Meiltä löytyy alhokana ja -kukko, leghorn-kana, yksi kuhanvaankana, kaksi jättikotsikanaa, silkkikana ja -kukko. Kaikki sulassa sovussa yhdessä parvessa. Ainoastaan alhokukon velipojalle jouduin etsimään syksyllä uuden kodin, koska samanikäiset pojat rupesivat tappelemaan keskenään. Minä tykkään, kun on erilaisia rotuja ja munatkin ovat monenkokoisia ja -värisiä. Tiput haudotan omilla kanoilla siitosmunista, nyt tilauksessa orpingtonin munia hautovan kotsin alle. Tosin poikkeus vahvistaa säännön, olen nimittäin kyllästynyt siihen, että jatkuvasti vaan haudotaan ja laitoinkin nyt hautovalle kuhanvaankanalle alle leghorn-alho -risteytysmunan, josko saisin kanan, joka MUNII EIKÄ HAUDO :smt023 Toivossa on hyvä elää :smt002
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meillä on sekarotuiset oikeen kunnon sekasikiöitä kaiken maailman karvajalkoja. Sekaan on laitettu myös aina välillä vähän piikkiöläisten verta. Nyt laumassa on pari alho kanaa ja kukkona toimii myös alho. Lisäksi parvessa elelee yksi jättikochin kana. Seuraavaksi porukkaan on liittymässä piikkiöläisten ja ruskeiden hupridien sekoituksia. Ja haaveena olisi saada vielä jotain vihreitä munia munivaa ja faverolloja ja leghorneja. :smt003
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Meillä on yksi Plymouth Rockin kana, kääpiö Kotchin pariskunta, kaksi kääpiö Hamburger kanaa, viisi kanaa ja kaksi kukkoa Ilmajokelaisia,
yksi Mille Fleur kana, kolme kanaa ja kaksi kukkoa Kotchburgereita (< kääpiö Hamburgerin ja kääpiö Kotchinin risteytyksiä) ja yksi maatiais-rokki-kotchin
risteytys. Ja kaikki on sekaisin samassa kanalassa... Kun nyt saisi nuo ylimääräiset kukot uusiin koteihin niin voisi taas alkaa haudottamaan omien
kanojen munia, nyt hautomakoneessa on Kulta-Brahman siitosmunia eli kohta meillä on niitäkin.
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä on jättikotseja valkoinen, toffee ja laventeli, pari heidän tyttölastaan joiden isä oli kultabrahma,
riikinkukko ja kaksi rouvaansa, riikkikyyhky, luomumunasta haudottu tehotyttö, kääppärikukko, valko-musta
pieni tuotantokanalan kukko (kalkkijalka), monirotuinen isohko kukko, rokkityttö, pikkumusta tyttö,
valkohuntu-rokkityttö (eläkeläinen) ja siinä ne kulanmurut taitaa ollakin. Ja kaikki asuvat yhdessä ja samassa
kanalassa.
:smt060
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
hengeton

Viesti Kirjoittaja hengeton »

Täällä on puhdas tyrnäväläiskukko, alho-tyrnis-jokumuu-kukko, pari alhokanaa ja kolme jättikoch-rouvaa. :)
Skrållan

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

mulla on tällä hetkellä pelkkiä kesäkanoja. nyt on 3 ruskea hy-linea ja joku kääpiökotchinkukko, joka ei kyllä taida olla ihan puhdasrotuinen...kunhan kanala löytyy haluan brahmaa, rokia, jotain maatiaista, orpingtonia, ja ja ja...
Vastaa Viestiin