Ankan ja kanan tipuset samoissa tiloissa?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Adeliina

Ankan ja kanan tipuset samoissa tiloissa?

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Meille on tuolla hautomakoneessa tulossa meidän ensimmäiset ankat, ja samassa tulee myös kanoja, tosin viikkoa aiemmin. Ja mulla on täällä myös kaksi parin viikon ikästä kaupan luomu-tipua.

Eli kysymys kuuluu, pitääkö mun keksiä heti kanatipuille ja pikkuankoille erilliset tilat, vai pärjääkö ne samassa? :smt017
Mulla on tollanen iso jyrsijähäkki, missä luomutiput nyt majailee, olin ajatellut että laittaisin sinne samaan sit kaikki muutkin, mutta onnistuukohan se? Lähinnä jännittää ankkojen kasvuvauhti, olen käsittänyt että kasvavat nopeasti?
Kanatkin on kyllä jättirotua, rokkeja ja kocheja.. ja tallissa on kyllä sit jo tila valmiina, mihin pääsevät majailemaan lämpölampun kera heti kun tuntuu että pärjäävät.
Pirjo

Re: Ankan ja kanan tipuset samoissa tiloissa?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Minä ainakin aion laittaa kanat ja ankat samaan tilaan, mulla on nytkin isot ankat ja kana+kukko samassa tilassa. Kyllä se kana pitää puolensa siellä joukossa ja hyvä että tottuvat heti alusta toisiinsa. Ankka ei ainakaan tee mitään pahaa kanoille ja ei sen nokkakaan satu kun on puöreämpi kun kanalla.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Jonkinlainen ongelma voi olla se sotku, minkä ankat saavat aikaan tosi lyhyessäkin ajassa. Ja lättäräpylöillänsä vielä litsivät kaiken tiiviiksi. Jos tuon ongelman saa kuriin, niin pärjäävät tosi hyvin yhdessä. Mulla on ollut pari ankanpoikaa aika ison kanatipulauman kanssa ja se ihan toimi. Jos ankanpoikia on enemmän, niin kanatipuille voivat olla vaarana kokkidioosit ynnä muut.
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Itse taasen en suosittelisi laittamaan samaan tilaan. Ehkä juuri kuoriutuneet hetkeksi, mutta en enää parinpäivän ikäisiä. Ankat tarvitsevat paljon vettä ja sitä todellakin roiskuu ympäriinsä ankkojen innostuessa, näin ollen kanatipuilla on suuri hukkumisvaara :smt009 Sekä ankantiput kasvavat järkyttävää vauhtia ja saattavat töniä ja tallata hitaammin kasvavat kanatiput allensa. :smt009 Ole ainakin varovainen!
Adeliina

Kiitoksia vastauksista! Taidan "miehen iloksi" :D viritellä ankoille tilaa kylppäriin, saavat majailla siellä viikon tai pari ennen kuin muuttavat talliin.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

No huh! ...on siinä perhesopu koetuksella jos todella aiot kaksi viikkoa ankkoja kylppärissä pitää :smt003
Adeliina

Heh, voi olla joo :smt003 Joskin mies on jo tottunut jäämään toiseksi, jos eläimistä on kyse :smt040
Tosin näyttäis siltä että pari viikkoa jää pariksi päiväksi, kävin jo äsken siivoilemassa ankkojen tulevaa kotia tallissa, ehkä se on parempi kuitenkin opettaa ne aika nopeasti sinne :) sulais nyt vaan lumet nopeasti niin pääsis ulkotarhan tekemään...
Tarmokas

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meidänkin ankkatiput, kolme, oli tänään aamukylvyssä kylpyhuoneessa kylpyammeessa :smt016 Asuvat orppi- ja silkkitipun kanssa 250 l akvaariossa, jonka toisessa päässä on jauheliharasia ankkojen pesupaikkana ja toisessa päässä "kotipesä". Sieellä ne sulassa sovussa sähläävät, kanat vaan ei ymmärrä kaakattimien kylpyintoa :smt044 . Samassa koneessa olivat, eli kanat viikon vanhempia.

Niin, ja olisittepa kuulee mikää kiljunta kanoilla, kun ankat vietiin kylpemään. Oli pakko hakea Aki ja Turo sivusta seuraamaan kylpysessiota :smt020 . Sitten kuivasin ne föönillä :smt047, etteivät kasta koko kotipesää. Juu ja levittelivät kovasti siipiään ja kääntelivät ja väänelivät itseään kuivatustuulessa :smt023 .
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

oih :smt007 mä haluan nähdä kuvan ankoista föönäyksessä :smt007
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Pirjo kirjoitti:No huh! ...on siinä perhesopu koetuksella jos todella aiot kaksi viikkoa ankkoja kylppärissä pitää :smt003
Siinä se Rakkaus sitten punnitaan :smt005 eikös yhdessä kaikki kestetä ylä ja alamäet :smt003
Tarmokas

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Niinpä,vois kylpyamme olla huonommassakin käytössä, vaikka shamppajaa ja kynttilöitä :smt060 Mut ei nautittais kumminkaan yhtäpaljon kun kaakattimet :smt005 . Niin ja jäähän se taas meitin käyttöön, kun kelit lämpenee :smt047 ja kaakattimet pääsee talliin. En ole vielä raaskinut viedä :smt056 .

Föönäyksestä tykkäsivät kovin, täytyy ottaa ens kerralla kuvia :smt040 .
Vastaa Viestiin