Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
AnetteMilli

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

samaa mieltä tuosta yö kiinniottamisesta, tressaavat paljon vähemmän silloin.

Itse en tuohon lamppuöljylinjalle lähtisi ollenkaan, vaan yrittäisin hoitaa lilluttelemaalla, ja lääkitsemällä.

Nahkamunia voi tulla esim. paikan siirrosta, valon yhtäkkisestä vaihtelusta, uuden jäsenen laumaan tulosta, jos on kauhian eläväistä, jne.
Itselläni tullut vain yksi nahkamuna viime kesänä. Mites tuo kalkin määrä? Sulla kahdella puolella tuo lauma, niin saako erilailla ruokaa?

Kakkakeskusteluakin täällä munanetissä on on käyty, etsinnällä voisi löytää. Muistaakseni oli aivan kuvien kanssa :smt005
Tässä http://chat.allotment.org.uk/index.php?topic=17568.0

stronghold sekä coopersektikin ovat lääkkeitä joita voit kokeilla käyttää. (lampaille coopersektiä myös)

Sinun kanojesi jalat ovat kuitekin olleen pitkään pahannäköiset, vaikka olet selvästi niitä rapsutellut ja hoitanut, kirvesterapiahan on yksi vaihtoehto, mutta kokeile nyt lääkitä ensin. Harmillista, että näin kävi heti alkuinnostuksessa :smt012

Kanalan pinnat voi myös käsitellä aineella joka tappaa yhtä ja toista öttiäistä ja hometta (ei pure punkkiin) saa esim. agrista, keltainen pönikkä, Virkon S

Jos jaksat selailla topiikkia alkuunpäin, niin näet, että todella pahannäköisiäkin jalkoja on saatu pelastettua, vaikka varpaita on jäänyt matkalle...

Tsemppiä :smt023
hen-na

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Molemmilla puolin on automaateissa/kupeissa samat..Ohra,kaura,kaupanrehu, kotiruuan jämät jaan tasan aina maitopurkkehin molemmin puolin, kalkkia on jatkuvasti saatavilla.... Että samat on pöperöt...
Ei tuo minulla oleva parafiiniöljy ole mitään lamppuöljyä, puun suojaa taikka vastaavaa. omiinkäsiin ainakin tuntui hyvin kosteuttavalta (suojavarusteet kaiken A ja O :smt017 )

Tuon kakka keskutelun olenkin jo lukaissut läpi, muttei sieltä oikein lötynyt mielestäni meille vastaavaa tilannetta... Ja olen myös kattonut ne jalkakuvat. huh. Ei meillä oneksi noin pahoja ole ollut missään vaiheessa ja eihän nuo jatkuvasti meillä olon aikana ole olleet tuollaiset. Olen ne saanut muka parantumaan välillä, mutta taas se on uusiutunut räjähdysmäisesti noilla kolmella :smt022 Jos ne nyt vielä uusii tuon ivomekin jälkeen, niin sitten luovutan kyllä ja katkon kaulat. Eläinlääkäri ohjeisti minua käyttämään tuota ivomekkiä vain kerran, mutta ajattelinki nuo hoitaa vähintään kahteen kertaan, kun tuota ainetta on piisaalle ja täällähän neuvotaakin uusimaan hoito (ja minulle myös sanottiin ettei olisi varoaikoja koska sivellään ulkoisesti, mut pidän kyllä vähintään se 2viikkoa, kun olen vähän lääke ja tauti pelkoinen, ei uskoisi, kun kauan oon eläinten kanssa työskennellyt :smt003 ). Virkonilla en ala näin talvella huuhtomaan paikkoja, koska eläimiä en muualle saa siksi aikaa, se on sitten kevään homma.

Nyt pitäisi vain äkkiä päästä lääkitsemään nuo kanat, kun sain niiden kintut tosi hyvin puhtaaksi lioteltua. Nousisi vaan pikkuruisen lämmöt tuolla..

Vähän kyllä huono tuuri, kun ekojen kanojen kanssa saa jo näin "tapella", mutta ei minun kanailut tämmöseen lopu :smt045
AnetteMilli

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

oikea asenne... sinnikkäästi vaan, ei kannata luovuttaa... on nää ihania "otuksia" :smt001
vardenji

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Muistaakseni virkonia ois saanu suihkuttaa kevyesti sisäilmaan kanojen läsnäollessakin :smt017 Vai muistanko ihan höpöjä? Jos muistan oikein, niin eikö talvella vois kevyesti suihkuttaa seiniin esim, orsien ympärille ja orteen aamulla kanojen lähdettyä orrelta?
hen-na

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Niin no suihkutellaanhan sitä virkonia kyllä vasikoitten kettoihin sillon, kun on muita vasikoita ympärillä.. Oon kyllä käyttäny tota ainetta, mutta kas kummaa ei ole tullut luettua sen tarkemmin purkin kylkeä. Mutta eipä meillä kyllä muita öttiäisiä ole tuolla havaittu kuin tuo jalkapunkki.. ja meillä on alkusyksystä (ennen kun kanala on rakennettu) kalkkimaalattu kaikki navetan seinät..
Iloisten Munatalo

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mites muuten ihan perus valkovaseliini toimisi noihin punkkeihin, lähinnä tukehduttamis mielessä. Jos voitelisi vaseliinilla jalat kunnolla niin tulisi ns. ilmatiiviit, kaipa ne punkitkin tartee happea hengittääkseen :smt017 ... kävi vaan mielessä.... :oops:
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä luulen, että kyllä tuo, ihan kuten paloöljykin toimii hyvänä ennaltaehkäisijänä tai jos on lievä. Mutta ei taida tuollaisiin pahoihin ja uusiutuviin purra.
Pitää ottaa se oikee lääke.

Minä en viiti hakee lääkettä vaan karsin ennemmin laumasta pois, koska suurin osa pärjää ennaltaehkäisevällä hoidolla.
Jazz

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Tämä on todella hyvä ketju! Olisko mahdollista kerätä ketjun alkuun noita kuvia kalkkijaloista ja joku "lyhennelmä" erilaisista hoitotavoista? Kaikki ei varmaan ehdi/jaksa selata ketjua läpi, ja jää monta hyvää ja valaisevaa kuvaa näkemättä.
kanatar

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Minkalaisin välein olette toistaneet liottelun/rapsuttelun?
Meillä on yksi äkkiä pahaksi äitynyt tapaus. Sitä on viikko sitten sunnuntaina liotettu ja rapsutettu, sen jälkeen sai maanantaina strongholdin niskaansa ja vielä sitä sumutettavaa loishäätöä. Ilmeisesti reagoi lääkkeisiin, sillä eilen huomasin, että kasvot olivat turvoksissa. :smt009 Samanlaista oheisoiretta ei ole ennen ollut - vai liekkö taustalla joku perussairaus joka turvotuksen aiheuttaa? Syö kuitenkin. On vain kurjan näköinen ja ne jalat on edelleen kurjat. Emme tällä välillä halunneet kiusata turhalla hoitamisella, joten ei ole liotettu. Viikonloppuna ajattelin toistaa operaation. Ongelmana vain, että kalkkeumaa jaloissa on sen verran, että liottamisesta huolimatta se repii jalkojen ihoa ja tulee verta. Desifioin sen jälkeen hevosen jodigeelillä tms. mikä ilmeisesti auttoi, koska eivät näytä tulehtuneilta. Oletteko onnistuneet estämään jotenkin tätä haavoittumista? Kana nokkii myös kökkäreitä itse pois ja silloinkin saattaa jalkaa aueta. Hyvä kuitenkin, että alla näyttää olevan hyvä iho.
Katotaan vielä pari liotusta ja sitten ei auttane itku markkinoilla, kirves käteen. :smt010
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olipa tanskalaisella maajussilla kukolla kalkkijalat :shock:
Ihan kunnolla olivat karstassa...
Iloisten Munatalo

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Jodikin saattaa aiheuttaa allerginen reaktion .... turvotus ....
suikku

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja suikku »

Lähetetäänkö Jussille vinkki jalkojenhoidosta? Lukeekohan se kotisivujensa postia? Ja milläköhän kielellä sitä kirjoittais? Tekis varmaan yhden jakson sitten kalkkijalanhoidosta.
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 Se osaa englantia! On ollu kova reissaan maailmalla.
hen-na

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Mistä ihmeestä sitä maajussia tulee, kun kakkoselta se loppui niin yllättäin kesken kauden :smt013 ?

Minä täällä pohdin, että hoidanko jalat vielä kolmanteen kertaan ivomecillä vai en... Toisaalta kesä on tulossa ja josse vaikka joltain pikkulinnulta uudestaan pompsahtaa meidän kanoihin, niin eihän tässä muuta tehdäkkään kuin heitetään munia pellolle ja hoidellaan jalkoja.... Empä taida enään kolmatta laittaa. Tai siis mulla on kahdessa laumassa noi kotkot ja yhden kerran laitoin vain niille jolla ei ollut merkkejäkään siitä ja kahteen kertaan sille porukalle millä oli jalat aika kamalassa kunnossa. Hyvin on nyt parantunut ne, pitäisi vielä varmaan vähän rapsutella niitä ja vaikka öljytä varmuuden vuoksi...
Iloisten Munatalo

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

hen-na, taitaa olla kyseessä tämä maajussi
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=5&t=13703
Vastaa Viestiin