Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kaisumaria
siebenbürger

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Kestopehku toimii :smt041 . Tänään oli taas lämmintä +12 sisällä, ja ulkona jotain -13 paikkeilla.
Päivällä on päällä 60W hehkulamppu ja yöllä 150 lämpölamppu veden päällä. Nyt uskallan lähteä
lauantaina päiväristeilyllekin, kun tietää ettei lemmikit jäädy, silloinhan taitaa muutenkin jo pakkanen
hellittää.
Pari päivää sitten kaadoin pehkuun perunankuoria, perunoiden pesuvettä, kahvinporoja ja vielä
pari litraa lämmintä vettäkin. En ole turhaan käännellyt kakkua, olkoon silleen kunnes alkaa pehkunvaihto-
viikot keväällä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
karpalo

Viesti Kirjoittaja karpalo »

Nyt haisee meidän pikkukanalassa ammoniakki. Tipujakin taitanee olla tulossa tupsujalkarouvan alta - miten herkkiä tipuset lienevät hajulle? Kumpi on pahempaa, mieto ammoniakin haju vai kokoaikainen veto? Vaihtoehdot on: -lisätä turvetta (vielä enemmän) - avata kattoluukku - jättää ovi raolleen - siirtää tipuset johonkin muualle, tosin vasta viimeisessä hädässä. Ulkona tällä hetkellä tuulista ja n. -2 celsiusta, on kylmenemässä kylläkin viikonlopuksi.
tinttu

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Mä edelleen ihmettelen tota kanalaani: väliin haisee ja väliin ei :smt017 Ja kun on räppänätkin sepposelällään. No, poistelin sieltä pehkua tollaset puolentoista jahti-vahtisäkkiä ja huomasin että se on kyl niin lämmintä että antaa olla...Ja sit taas ei haissukka ja illemmalla taasen. Alan epäillä omaa nenääni! :oops:
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä tulee ja menee lievä ammoniakin haju. Turve poistaa hyvin, sitä ei tartte paljoakaan ripotella kun haju on poissa. Veto on pahasta kaikille. :smt047
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen tän talven kuivittanut täysin oljilla ja akanoilla.
Pehku palaa älyttömän hyvin.

Aina kun meinaa sammua kasaan ison kasan keskelle kanalaa. Kahden päivän päästä se on jo tulikuuma.

Mulla on yksi nurkka varattu tuhkalle. Olen luullu, että tuhka estää kompostoitumisen vaan sekin nurkka on oli tänään ihan kuuma :smt017

Joten voin suositella akanoita muillekkin. Palavat älyttömän hyvin!!

(minulla oli pehkun siemen edellis talvelta. Voi tieten vaikuttaa palamiseen aika paljon edistävästi.)

Kanat ovat välillä olleet kosteassa, esim. yöllä ilma lauhtunut ja pehku syttynyt ja sitten kylpeneet tuhkassa :shock:
Aika mustia kanoja suoraan sanottuna. Päälyhöyhenien päät on tuhkassa... Tarkistin eilen, yhden kauheen näkösen otuksen, että onko se märkä?? Mutta ei. Höyhenet on sotkussa vain pinnasta ja siitäkin vain päät. Mutta aika törkysiä on mun kanat..., :smt012
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Onpas lohduttavaa kuulla että muidenkin kanat on "törkysen näkösiä". Meillä kanat kylpee hevosten karsinoissa jossa on turve kuivikkeena ja olen katsonut kun ovat niin epäsiistissä höyhenpuvussa ja olenkin niitä tutkaillut ja turve näkyy jäävän siihen hienoon untuvaan kiinni ja siksi ovat niin sottaisen näköisiä, jospa sitten kesällä olisivat siistimmän näköisiä :smt003 Pääasiahan on että kanoilla on mukavaa :smt005
Suvianne

Raksu! Puhistuu ne kesällä :)
Mulla oli nimittäin sama juttu viime vuonna :smt005
Iloisten Munatalo

Kävin äsken kääntämässä pehkua ja nyt palaa komiasti! Varmaan syynä on ne viherruoka määrät jotka menee päivittäin kanoille ja osa tietty aina kääntyy niiden myllätessä pehkuunkin, kuten banaaninkuoret ja muut jämät joita eivät syö. Käänsinlähes koko komeuden ja kuorrutukseksi pinnalle laitoin uudet kutterit. Kyllä on taas raikasta. Lämpötilaakin pääsi jo laittamaan pienemmälle ja räppänän auki seinästä. Voi tule jo kevät! Tosin meidän ulkotarhassa näyttää tälle :smt009
Kuva
Lähes mun vyötäröön asti on lunta :smt021
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Mä oon aina välillä lapioinu ulkotarhaa, ettei siihen tuu kauhee lumikerros. Pääsevät sitten keväällä aikaisemmin kuoputtelemaan sinne :smt002
(katoin muuten äsken että häh, onko IloMuna muuttanu, kun sen nimen alla luki tyrnävä :smt043 )
Suvianne

no höh!! minä olin jo kahville pyytämässä :)
Iloisten Munatalo

:smt005 Tuo perusteella olisinkin kovin muuttavaista sorttimenttia ... kyllä täällä edelleen munataloa pidellään kotoisasti Kotkassa :smt023
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Täällä toimii kans pehku hyvin, kanalassa äsken 7 astetta ja seinät falskaa edelleen.
Suvianne

Käänsin äsken koko pehkun.
Ihan kurpitsa multa motivaattorina :)

Syvältä tuli hirvee ammoniakki höyry. Piti ihan ristiveto laittaa.
Ladoin sitten aina lämmintä pehkua ja tuoretta kerroksittain ja lopuksi puhtaat akanat ja oljet päälle.
Sitten pesin juoma ja ruoka-astiat ja istahdin ihaileen jälkee :smt001

Vain täällä voidaan ymmärtyää kuin tää on palkitsevaa :smt005
Iloisten Munatalo

:smt023 Hyvä tyttö!
Eilisen kääntelyn tuloksena meillä pehku painaa +60○C ehkä enemminkin mutta mittarin asteikko on tuohon asti ja löi pohjille nopeasti :smt023 Kanaset tyytyväisin köllii pehkun lämmössä :smt048
Iloisten Munatalo

edelleenkin pehkussa hieno lämpötila
Kuva
Vastaa Viestiin