Ilmajoen kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sera1

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Onko ilmajokisten säilyttäjiä näin vähän? Järkyttävän vähän, kun katsoo mitä sähköpostiin tullut lista meinaa.
Vai piileskeleekö kaikki sillä tiskin alta tulevalla listalla :smt017
malla

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja malla »

Ainakin yhden ilmajokisia kasvattaneen ei-säilyttäjän tiedän lopettaneen, täällä Keski-Suomessa - ostin kanoja häneltä. Ja vaikka olen jo liikaakiin kuulutellut julki näitä kukkojani, kaupanteko ainakin minulla tökkii. Laadussa tai sukulinjoissa ei pitäisi olla vikaa. Tuntuu haaskaukselta myydä hyviä kukkoja ja joskus kananuorikoitakin sekaparviin. Lienenkö väärässä, mutta tuntuu kuin viimekeväisen IB-vyöryn jälkeen olisi ilmajokisporukka käynyt vaisuksi.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Eikun nyt ei vaan yleensäkkään kanakauppa käy,huhti -toukokuun vaihtees yleensä viedään kanat käsistä,kukoistahan on ylitarjontaa ei niitä juuri mee,harrastuksen luonne on se että pakko on vaan laittaa kukoilta päitä poikki,kyllä ilmajokisporukat on hienosti puhaltanu yhteen,yhteistyötä on tehty hienosti,viime kesänä alkoi vaan vähän yhteistyö rakoilla silti 98% porukka on ihan asiallista,ei kai sitä ib kohua muistakkaa enää kukaa,mä en tiedä ketään joka olis lopettanu ilmajokisten pidon,mistä lie säilyttäjien vähentyminen johtuu,minähän pidin kanailussa 1-2 kk tauon ,nyt taas on pikku porukka ilmajokisia,niin ja muutama jussila
Rusina

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Täälläpä ilmoittautuu yksi, jonka nimi löytyy vain "tiskin alta" saatavasta säilyttäjälistasta. Voi olla että joku muukin ilmissäilyttäjä on päätynyt samaan ratkaisuun. Syynä meillä on se, etten ole innokas tänä keväänä haudottamaan tipuja myyntiin, kun on muuta ohjelmaa liiankin kanssa ja taas kevään tullen muutto edessä. Ilmajokiset eivät ole meidän kanalasta häipyneet mihinkään, siellä niitä on semmoinen 70 helttaparin porukka :smt003. Saavat nyt porskuttaa niinkuin tykkäävät, hautokoot sitten kesällä, jos mielensä tekee. (Ja hautoohan ne tietysti, mokomat jääräpäät, varmaan jo keväälläkin, mutta toivottavasti eivät ihan mahdottomasti....!) Ilmajokiset näyttävät porskuttavan ja "täyttävän maan", vaikka joku kasvattaja/säilyttäjä välillä huilaakin vähän :smt015.
vardenji

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä taisin kans ilmottautua vaan siihen tiskin alta-ryhmään. Mulla kun noi haudonnat meni syksyllä pieleen eikä tääl oo yhtäkään ilmajokista! Keväällä uudet munat ja uus yritys heti kun kelit sallii munien postittamisen. Saisin tosin tarkkailla enempi sitä listaa jotta voisin vaikka jostain pari aikusta kanaakin ostaa... Autottoman on vaan vaikee päästä hakemaan ja tässä asiassa vaan yks kolmesta veljestä(se kiireisin) ymmärtää mun menojani :smt011 Noh, jos ajan kortin kesällä, pääsen syksyllä ostelemaan kanalan täyteen talveks :smt002
Kiyry87

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meille myös ilmajokisia tullut tänä kesänä vienosti vain 2 kanaa ja kukko.
Kanat ei vielä aikoihin muni. Ovat noin 10-11 viikoisia vasta.
Kukko tuli meille Kouran lähellä asuvalta MTT:n säilyttäjältä ja kanat Ylistarosta toiselta MTT:säilyttäjältä.
Ihastuttavia pikkuisia ja komiasti kiekuu kukko ja naapurit tykkää :smt044

Tuskin ainakaan muutamaan vuoteen säilyttäjäksi alan mutta puhtaana meinaan pitää
silti ja hankkia ajan kanssa muutaman kanan lisää. Ja kerätä vielä rauhassa tietoa ja kokemusta.

Ja koska ilmiskanat on pieniä vielä kukolla on tällainen haaremi hoidettavana:
4 kuhanvaan kanaa munan tuotantoa turvaamassa ja näiden 4 tipua (ilmiskukko on isä) joille kodit löytyy
varmasti aikanaan naapuri taloista jos päätän säilyttäjäksi ryhtyä.
Tai sitten rakennellaan toinen kanala näille ja toinen ilmajokinen kukko niiden kaveriksi.. :smt047
On sitten vaihtamisen varaa.
vardenji

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tämän hetken tilanne kevättä paljon parempi. Nyt mulla on 5 itse haudottua kanaa ja 2 mallalta ostettua komeeta kukkoo. Näiden joukossa on iso parvi eri ikäsiä orpingtoneja, mutta koitan niitä vähentää. Talveks pitäis keksiä kuinka onnistun ens kesänä pitään ne omina parvinaan...
Kanoilla muuten punertaa heltat jo ihan kirkkaana, mutta vielä eivät oo muninee. Pesässä on möyhitty. nyt en yhtään muista kuinka vanhoja ovat, mutta kaippa ne pian alkaa muninnan :smt001
Toivon että alkais, kun nyt mummu haluis kovin munia, yks kaveri kyselee munia ja ehkä toinenkin kuka olis kiinnostunu syömään lemmikkikananmunia. Munia sais nyt tulla. Edelleenkään täältä ei tipuja tule piiitkään aikaan. En anna hautoa, enkä haudo koneella.
ketjureaktio

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja ketjureaktio »

Näitä ilmajokelaisia olisi meillekkin suunnitteilla kun viimein pääsin rodusta itseni kanssa sopimukseen! :smt005
Kiyry87

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Hauska kuulla, mitä muita maatiaisia suunnittelit?
Mikä oli sulle se "juttu" joka ratkaisi päätöksen ilmiksen hyväksi?
Olisi hauska kuulla mikä muilla myös ratkaisi sen että ilmajokiset tuli taloon.
Suomessa on kuitenkin monta loistavaa maatiais rotua mistä valita.
ketjureaktio

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja ketjureaktio »

Mietin kiuruveti- ja iittiläisiäkin mutta päädyin ilmajokisiin, koska kasvattajiakin löytyi kaksi parin sadan kilometrin säteeltä.

Lukenut keskusteluja eri maatiaisista, muninnasta, haudontavietistä sekä väreistä ja ilmajokinen tuntuisi passaavan minun tarpeisiini munista ja lihasta omavaraistaloutta ajatellen.
Säilyttäjäksikkin mietin ryhtyväni jos oikein innostun noista papereista :smt024 Mutta puhtaana rodun pidän jokatapauksessa.
Kiyry87

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä taas oli toi paikallisuus, miellyttävän kuuloinen luonne ja ulkonäkö
sekä maatiaisten yleisesti hyväksi koettu säänkestävyys jotka ratkaisi.
Meilläkin haaveena säilytys jos saan tolkkua noihin papereihin :smt044
Kahtotaan miten tyhymän käy :oops:
Kiyry87

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Heh, tullut sairausloma käytettyä hyödyllisesti:
Meillä alkoi yksi sekoituskana lättyilemään eikä mieli tee yhtään lisää sekoituksia joten olen kytännyt useamman päivän kanalassa
ja kerännyt talteen 2 ilmajokisen kanani munat ja annoin ne nyt sitten sille sekoitukselle alle merkattuna :smt023 Ilmistipuja tiedossa siis ensi kuun lopulla :smt007
Kyllä hullulla on ollut taas hauskaa :smt044
Muoks: Nyt on ilmiksen siitosmuniakin kanan alla hautumassa ja viralliset paperitkin hoidettuna eli nyt olen pian virallinen kanalan pitäjäkin. Mietiskelen säilyttäjäksi/poikastuottajaksi ryhtymistä. Onkos säilyttäjiä/poikastuottajia kuinka ilmajokisilla? Mä tunnen 3 kpl vain.
saralele

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Olin hetken (vuoden verran) "vieraissa", nyt palaan takas ilmajokisiin. Ja enää en vaihda!!
hannaran

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja hannaran »

Kyllä nämä ilmajokiset tosi sympaattisia kavereita on. Tosi uteliaita ja seurallisia, minä kyllä tykkään :smt001 Ja tuo joukko tuntuu vaan lisääntyvän :smt055
tupis

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja tupis »

Entinen ilmajokisten säilyttäjä, nykyinen poikastuottaja yrittää joskus ennättää täälläkin pyörähtää. Tyrnäväläisistä luovutaan kokonaan ja lisätään ilmajokisten parvea.
Nyt tulin kysymään, onko kellekkään muulle tullut harmaata ilmajokista?! Meillä kuoriutui harmaa tipunen ja onpahan ihana, kukkopojaksi vain onneton näyttää kasvavan :smt005 Yhdellä siitoskukolla, jota suuresti isäksi epäilen, on harmaita läikkiä rinnassa ja harmaat pyrstösulat.
Vastaa Viestiin