Kestopehku...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kestopehku...
Viime vuonna kokeilin ensimmäsitä kertaa tehdä kestopehkun. Ei se ollut kun noin 30-40cm vahva ja alla kylmä betonilattia, mutta kyllä vaion lähti palaan pienen kikkailun jälkeen. Tässä samassa voin siis kertoa kokeilleeni myös kompostiherätettä. En tiedä oliko se vai mikä joka pehkuni herätti, mutta päällimmäisenä minulle jäi jotenkin se käsitys että käynnistymisen aiheutti se järjetön määrä vettä mitä sinne kaadoin. Eli pehku oli todella märkä kun lähti palaan, ja pysyi märkänä palamisen ajan. Keväällä kun lopetin kastelun, loppui palaminenkin.
Tänä vuonna en tosin enää pehkulla lämmitä koska pelkään navettoni mätänevän pystyyn, on se sellainen kosteus mitä työntää palaessaan. Katossa vesipisarat roikkui ja ikkuna sentin jäässä sisäpuolelta. Nyt kuivaa purua ja olkia lattialla 20cm ja 2 kpl lämpölamppuja valmiudessa pakkasten varalle. Vielä on tasaseen 5 astetta pitänyt ilman lämmitystä. Navetossa tupla tiiliseinä purulla välissä.
Tänä vuonna en tosin enää pehkulla lämmitä koska pelkään navettoni mätänevän pystyyn, on se sellainen kosteus mitä työntää palaessaan. Katossa vesipisarat roikkui ja ikkuna sentin jäässä sisäpuolelta. Nyt kuivaa purua ja olkia lattialla 20cm ja 2 kpl lämpölamppuja valmiudessa pakkasten varalle. Vielä on tasaseen 5 astetta pitänyt ilman lämmitystä. Navetossa tupla tiiliseinä purulla välissä.
Meillä pukkaa ammoniakkia
Huomenna taidan täräyttää puoli paalia turvetta pintaan hajunsieppariksi. Taitaa pehkun palamiset jäädä sikseen meilläkin .... kosteus on nyt tasoittunut 85% mikä on hyvä ja toistaiseksi lämpöä on ollut 10○C molemmin puolin patterin ollessa pikkuriikillä vaikka räppänäkin on auki. Meidän pehku taitaa olla luokkaa 40-50 cm paksu tällä hetkellä ja lämpötila mitattuna 20cm syvyydestä n 35○C

mie tulin siihen tulokseen että patteri pitäköön lämpöä kun kuulosti niin vaikeelta tuo pehkun toiminta välillä... Pihalla kyllä miun lantala-kasa palaa
potkasin siihen montun ja kuumaahan se hönkäs, vaikkei paljon muuta ole kuin purua ja turvetta... Ankkojen ja hanhien sonta taitaa käynnistää palamisen siellä, ne sontii eniten kuiteskin
Ja kanalaan lisään talven mittaan vaan puruja, toi turve pölisee niin että henki loppuu... Seinillä on panelien reunat täynnä hienoa pölyä
turve ankkalassa toimii erittäin hyvin
kun kostuu hieman !!! Ankkalassa mullakin toimii kestopehku iihan yrittämättä ja varmaan tuon märkyyden vuoksi juuri.

Minä käänsin pehkut ympäri ja totesin, että taitaa sittenkin olla liian kuiva. Hain vuohilta kakkaisia pehkuja ja sekotin kanojen pehkuihin. Roimasti lämmintä vettä päälle ja vielä puhdasta turvetta pinnalle ettei ainakaan heti ala haisemaan. Jossei tällä pala, niin ei sitten millään. Minä vain olen toivoni jo heittänyt. Eipä siinä muuta, mutta sähkölaskut huutaa hoosiannaa.
Iloisten Munatalo: olen ihmetellyt samaa, eikä tartte olla edes paljoa sitä turvetta, kun hajut häviää.
Iloisten Munatalo: olen ihmetellyt samaa, eikä tartte olla edes paljoa sitä turvetta, kun hajut häviää.
Hmmm, laskin mun putkilämppärin viiteen asteeseen ja nyt kun kävi eläinlääkäri rokottaas heppasen niin kurkattiin kanalaan ( ei viel ollu tutustunut mun kanasiini) ja kun juteltiin lämmöistä sanoin että nyt kun laskin ton lämppärin lämpötilaa niin näyttäs olevan lämpöä (vilkasin mittariin ja häh:) kymmenen astetta silti!!!
Jotta mahtanee toi kestopehku sitten kuitenkin palaa...Musta siel vähän on tuoksahdellut pari päivää vaikka olen laitellut purua. Lisääkö vaan purua vai mitä? Päivät on tuuletusröörit apposen auki.

Jotta mahtanee toi kestopehku sitten kuitenkin palaa...Musta siel vähän on tuoksahdellut pari päivää vaikka olen laitellut purua. Lisääkö vaan purua vai mitä? Päivät on tuuletusröörit apposen auki.
Hyvä, laitankin tänään turvetta, oon käytellyt purua mutta nyt on heppasilla tota pussiturvetta niin pöllinpäs sieltä
Kovin ne ovat ite siellä tinkineet, kaikki mullinmallin ja pölystäkin...Mietin että sekin varmaan edesauttaa tota haisua. Katotaas kuin käypi
Ainakin se vissiin palaa, ei muuten noin lämmintä ois ollut.

Mulla ei pala, mutta sekotin sinne eilen pupun pissasia heinämuhjuja joukkoon. Kattoo josko syttyis taas. Kissanpissapurut saisin kans jo tänään viedä sinne. Samoin Sakari-pupun koko häkin sisällön. Meni vähän hiekkalaatikosta ohi
Mahtaiskohan huonolaatunen lampaanvilla tehdä mitään tuol pehkun joukossa. sitäki ois jonkin verran...

Mahtaiskohan huonolaatunen lampaanvilla tehdä mitään tuol pehkun joukossa. sitäki ois jonkin verran...
Siis nyt minä taas sotken tähänkin asiaan, mutta mulla syttyi pehku silloin kun kopissa oli pari päivää "liian kuuma". Viimevuonna oli joku lauha jakso enkä muistanut pienentää patteria. Pääsi johonkin viiteentoista. Silloin se syttyi. Saisittekohan te lämmitettyä hetkeksi kanaloitanne hiukan enemmän? On teillä ainakin juttujenne mukaan pehkussa jo vaikka mitä hyviä raaka-aineita. Ei niistä pitäisi olla kiinni. Mulla ei ole itsellä nyt tarvetta kestopehkuun. Annan olla näin ellei sitten itsestään taas syty.
Heinän lisääminen autto, tänään postissa tullu kompostimittari näytti orsien alla 21 astetta noin 17 sentin syvyydessä
Onneks tota pissaheinää alkaa taas tulla kun sitä menee sinne pupunpentujen pesään niin paljon, eikä ne osaa vielä käyttää laatikkoo.
Kutuilla ei vielä pala, mut sielläkin oli vähän aikaa aika kylmä ja voisin hiukan koittaa käännellä varovasti.
Onko kukaan kokeillu olkipellettejä kuivikkeeks tai pehkun ainesosaks? Kattelin sellasia agrissa. Pussinkyljessä luki et suositellaan varovaista kostuttamista pellettien hajoomiseks syömisen estämiseks. Ulkonäkö aika sama kun hevosen pelleteillä. Kosteutettu olkimuhju vois olla pehkulle aika herkkua...

Kutuilla ei vielä pala, mut sielläkin oli vähän aikaa aika kylmä ja voisin hiukan koittaa käännellä varovasti.
Onko kukaan kokeillu olkipellettejä kuivikkeeks tai pehkun ainesosaks? Kattelin sellasia agrissa. Pussinkyljessä luki et suositellaan varovaista kostuttamista pellettien hajoomiseks syömisen estämiseks. Ulkonäkö aika sama kun hevosen pelleteillä. Kosteutettu olkimuhju vois olla pehkulle aika herkkua...
Lampailla ja vuohilla ei suositella pehkun pöyhimistä.vardenji kirjoitti: Kutuilla ei vielä pala, mut sielläkin oli vähän aikaa aika kylmä ja voisin hiukan koittaa käännellä varovasti.

Mä oon kans meidän vuohille ainoastaan lisännyt olkea päälle, en lainkaan pöyhinyt. Meidän vuohet on täysin lämmittämättömässä paikas(tuulen ja sateen pitävä) ja kyl maa on lämmin, vaikka tila onkin "liian" iso nuille muutamille
Toivottavasti väkeä löytyis jossain vaihees lisää 

Ei se turve kyl auttanut minusta...Tarvii varmaan tuikata tänään lisää vielä. Tuoksahti edelleen, edellispäivänä laittelin purua eikä sekään vaikuttanut. Vai lappaanko kaiken pihalle ja alotan alusta?
Ulos ei varmaan kannata lapata
Kuttujen oljet ym jäi kääntämättä
En jaksanu sit enää, kun väsymys iski. Voisin kokeilla niitä olkipellettejä jos kaveri heittäis mun agriin tällä viikolla.

Kuttujen oljet ym jäi kääntämättä