Ruisleipä / leipä

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

annemari

Ruisleipä / leipä

Viesti Kirjoittaja annemari »

Olen kuullut sellaisen jutun, ettei kanalle saisi antaa ruisleipää. Saan yhdestä kaupasta paljon leipiä, joista olen kyllä syöttänyt rukiisetkin kanoille. Mitä kokemuksia muilla on ?? Mitään haittaa ollut ?
harrastaja

Re: Ruisleipä

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kyllä mä olen ruisleivät kanoille syöttäny ,nää ei pelkästään sit syö joten vähän kerrassa muuhun pöperöön sekotettuna ja jauhoja kun oli tein leseistä ja ruisjauhoista suolaa hiivaa ja öljyä taikinan paistoin ja kuivatin korpuksi niin kyl kelpas mut en oo antanu sitäkään kuin vähän kerrassa.Ripulille nää ainakin menee jos antaa liikaa
mirri

Re: Ruisleipä

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla kana hienohelmat ei syö ruisleipää, eikä niille kelpaa rukiinjyvätkään. Joskus on ruisleipä mennyt kun on ollut tosipaljon kaikkea muuta sekaan. oon kans kuullut et siitä tulis kanalle ripulia. Mutta en tiedä onko siitä muuta haittaa.
Eepi

Re: Ruisleipä

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Meillä ainakin menee siellä muun sakan seassa, aika harvoin tosin jää kanoille annettavaksi, mutta kuitenkin.
Suvianne

Re: Ruisleipä

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Täällä on ollut paljon rukiista puhetta. Mitä minä muistan, niin se ei ole hyväksi. Mutta ruisleipää meillä tulee siskolta ja kaiken ovat syöneet ilman ripulia.
Meillä muuten ei kanat nirsoile ollenkaan, vaikka niillä on henerouhe/rehuapetta kokoajan.
Tietävät milloin tulen laskiastian kanssa ja odottavat valmiina luukulla :)
Miten se onkin niin mukavaa :)
valtteri

leipää

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mitä teette leivästä kanoille ja ankoille? Minä saan tosta melkein naapurista ilmasia leipiä jotka on mennyt myyntikuntoisesti pahaksi. Mutta leivissä ei ole hometta vaan ovat viellä pehmeitä ja melkein lämpimiä eli tuorreita on. Liotan leivät pehmeäksi runsaassa vedessä ja lisään sekaan porkkanan palasia ja kaurajauhoa. Kanat syö sitä ihan hulluna. Ankoille se on hyvä tapa antaa leipää, kun ei saa sitä leipää kokonaisena nokittua.
siimis

Re: leipää

Viesti Kirjoittaja siimis »

Minä saan kuivaa leipää ystäviltä ja sukulaisilta. Liotan kuivan leivän esim. juustonteosta yli jääneeseen vuohen heraan (kaikkea ei saa käytettyä omassa keittiössä!) ja kanat ja ankat kiittää.
ninnu

Re: leipää

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä annan leivät niin, että jatkuvasti tarjolla vaaleaa leipää, ihan sellaisenan, jos isoja, niin sitten vähän pienennän ja pari kolme kertaa viikossa maitoon tai veteen liotettuna ja pieneksi sohjoksi sekoitettuna, sinne lisän samalla vitamiinit, oluthiivat, kalat ja lihat. Ruisleivät ja kovat leivät menee muille, kuin linnuille. :smt045
siimis

Re: leipää

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä taas isot leivät, esim. kokonaiset kuivat hiivaleivät nakataan kanoille sellaisenaan, siinä riittää niille askarreltavaa! Samalla tavalla tykkäävät ajan kanssa nokkia esim. kaalinpäitä tai kokonaisia porkkanoita. Kokonainen kaali katoaa parempiin suihin parissa päivässä.
Iloisten Munatalo

Re: leipää

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä ja lämpimään veteen liotan ja kauraryynit tai soijamureet sekaan :smt016
Juksu

Leivän syöttäminen

Viesti Kirjoittaja Juksu »

Onko vaalean leivän syöttämisessä jotain haittaa kanoille? Ja paljonkohan sitä kannattaisi antaa? Saamme ylijäämä vehnä/kauraleipää jota on nyt syötetty 15 maatiaiselle pussillinen (550g) päivässä muun ruuan lisänä. Leivän on ensin annettu kuivahtaa, ja sitten murennettu ja turvotettu vedellä ennen kanoille viemistä.
HeiniS

Re: Leivän syöttäminen

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Ei kai tuollainen määrä mitään kummia tee. Kunhan saavat muutakin. Minä ainakin antaisin leipiä.
Mikka

Re: Leivän syöttäminen

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Kyllä ne vaaleaa leipää voi syödä, jotku antavat ilmeisesti isompiakin määriä? Mutta ruisleipää ei suositella. Ei ne kanat siihenkään kuole, mutta sisältää kuulemma jotain mikä ei niille sovi. :oops:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Leivän syöttäminen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä syötetään ruisleipää ja hyvin menee. Sitä saattaa olla puurosta jopa puolet.
Tämä juttu on tosi elämästä: mies kävi tädin luona jolla oli kanoja. Sai syödäkseen munia ja sanoi ettei koskaan ole syönyt niin hyviä munia, eivät myöskäään omien kanojen munat ole noin hyviä. Kysyi tädiltä että mitä syöttää kanoilleen. Täti vastasi että ruista ja kauraa ja vielä jyvinä. Mies sanoi että etkö tiedä että kanoille ei saa antaa ruista. Täti vastasi että hänellä on kanoja ollut 50 vuotta eikä hän ole koskaan huomannut että rukiissa olisi mitään huonoa kanoille. Minusta tämä tarina on ihana ja omaan kokemukseenkin kannattaa luottaa sanoivat " viisaat ja oppineet" jotain muuta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Juksu

Re: Leivän syöttäminen

Viesti Kirjoittaja Juksu »

En epäillytkään että pienistä määristä olisi mitään haittaa. Enemmän mietin sitä että kuinka paljon leivällä voi korvata muuta rehua ilman että tulee jotain puutoksia, yliannostusta jostain tms. Ainakin nyt ollaan saatu leipä ilmaiseksi ja muu rehu on ostorehua.
Kanoilla on nyt vapaasti saatavissa kauraa, munitusrehua ja kalkkia ja päivittäin viedään ruuantähteet ym. lisäksi. Pystyisiköhän leivänkin jättämään vapaasti tarjolle niin että voisivat syödä mielensä mukaan?
Vastaa Viestiin