Onko kellään kertoa lisätietoja kananuha-nimisestä sairaudesta? Joko kirjatietoa tai omia kokemuksia. Olen löytänyt siitä tosi huonosti tietoa, vaikka olen yrittänyt ahkerasti etsiä. Siksipä kirjoittelen omia kokemuksia, jos niistä olisi jollekkin apua. Epäilin omissani ensin vaikka mitä hirveää tautia... kun tästä ei löytynyt tietoa... vaikka tauti on ilmeisesti yleinen... (kun ei se ole vastustettava eläintauti, niin kai siitä ei sen takia löydy mitään, vaarallisista löytyy kyllä netistä kaikki oireet

.)
Ainoa löytämäni suomenkielinen maininta on täältä farmit.netistä löytynyt:
http://www.farmit.net/node/159521. Ja sitten jossain teurastamon ohjeissa oli maininta oireiden vaikutuksesta ruhon hyväksymiseen/hylkäämiseen...
Mä oon siis jonkun viikon tapellut tämmöisen nuhan kanssa

. Meidän kanaparveen nuha tuli joko ostolinnun mukana loppusyksystä tai sitten se on muhinut oireettomana parvessa tähän asti (viime syksynä tulleista rokeista yhdellä oli vuosi sitten nuhaa). Tauti iski päälle kun tulivat ekat kovat pakkaset. Taudin aiheuttaa bakteeri, joten se on ainakin meillä edennyt melko hitaasti kanakarsinasta toiseen. Saman porukan linnut sairastuivat melko yhtä aikaa. Pari kertaa on löytynyt joku odottamatta kuollut vanha kana tai nuorikko, sitten parvessa alkanut aivastelu ja silmien vetistely ja huono ruokahalu niillä nuhaisimmilla. Osa linnuista on ollut kovastikin sairaan, flunssaisen, oloisia, lähinnä kipeäsilmäisimmät. Hengitys on osalla hyvinkin äänekästä. Osalla ei sitten vastaavasti ole ollut mitään oireita. Oireet näyttävät helpottuvan vajaassa viikossa ilman hoitoa. Ensimmäisen sairaan parven kohdalla en vielä tiennyt mikä tauti oli kyseessä, niistä osa kuolikin, nuorikoista ja vanhimmasta päästä. Hädissäni laitoin jopa niiden juomaveteenkin pikkiriikkisen Virkonia (sitähän voi käyttää siihenkin). En tiedä auttoiko se oikeasti, mutta ainakin tauti siinä porukassa laantui. Viimeksi sairastaneet parvet ovat saaneet lämpölampun karsinaansa ja Oriprimia juomavedessä heti oireet huomattuani ja ovat selvinneet nuhastaan säikähdyksellä. Vielä on nuorikkokukkojen porukka ja nuorimmat tiput sairastumatta...
Hyväkuntoisten lintujen pitäisi kestää tauti hyvin ja ihan nuorimpiin sen ei pitäisi iskeä. Alttiimpia tartunnalle ovat ilmeisesti nuoret linnut ja mun huomion mukaan myös vanhukset. Kukoista keskikastiin kuuluvat tai vähän sen yläpuolella olevat ovat meillä saaneet oireita. Niillähän on kukkoporukassa se suurin stressi.
Hoitona on kait vain olosuhteista huolehtiminen ja oriprim + tehobakt tms.
Ärsyttävin juttu taudissa on bakteerin sitkeys. Voi ilmeisesti tarttua jo täysin terveen oloisesta linnusta toiseen kuukausienkin päästä

. Tietäis vain kuinka monen kuukauden! No, meiltä ei ainakaan hetkeen myydä lintuja mihinkään.
Jos jollain on lisää tietoa sairaudesta, niin olisi mukava tietää...
Tarttuukohan muihin lintuihin kuin kanoihin????