Siniviirukukon käytös, apuva.

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
lumimuna

Siniviirukukon käytös, apuva.

Viesti Kirjoittaja lumimuna »

Onko normaalia kukkomaista käytöstä siniviiriäiskukolta jatkuvasti olla polkemassa ja repimässä "tukasta" kanaansa?
Olen kuullut, että on muitakin joilla vain yksi kana ja kukko ja hyvin onnellisia ovat, ja kukko herrasmies jne.
On vain ihan tosissaan ruvennut säälittämään kana, koska menee jatkuvasti matalaksi ja "säklättää" kukolle ja juoksee juoksemistaan karkuun. Ihan älytöntä rallia, kunnes kukko saa raiskattavansa kiinni. :smt009
Silloin ovat rauhassa kun annan kukon herkkua, peipon siemenä, häkkiin...
En tosin tiedä miten käyttäytyvät kun en ole paikalla, mutta noin aina minun läsnä ollessa.
Kukko on myös todella agressiivinen minua kohtaan. Täytyy olla limsapullo aseena kun vaihtaa vettä jne, kun kukko tulee päälle.
Onko tämä joku mielipuoli, joka pitäisi lahdata ja hankkia tilalle kesympi?
Laitoin hätätilassa tämän kanan ja kukon tytön samaan häkkiin, että kukko "rääkkäisi" vaikka välillä sitä, että mamma sais taukoa, mutta ei kelpaa kuin oma vaimo...
Rusina

Re: Siniviirukukon käytös, apuva.

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Onko tämä se sama kukko, joka tuli meiltä??? Mitä ihmettä sille on tapahtunut????? :shock: Oli meillä ollessaan oikea herrasmies kanoilleen ja ihmisillekin tosi hyvä käsitellä. Sillä oli kaksi kanaa, joista näin sen polkevan vain toista, sitä joka tuli sulle (ei siis koskaan siskoaan), mutta senkin hoiti hillitysti ja tanssi kanalle ensin. Rouvalla ei ollut koskaan edes höyhenet pörrössä :smt017. Ja aika tarkassa seurannassa oli, koska asustivat ruokapöydän vieressä.

Jokin kukon päätä rassaa, stressi? Kannattaisi kokeilla muuttaa olosuhteita jotenkin. Voisiko valaistusta vaikka himmentää ensiavuksi?
lumimuna

Re: Siniviirukukon käytös, apuva.

Viesti Kirjoittaja lumimuna »

Joo, sama kukko, ja kana. Aluksi olikin asiat ihan kunnossa, mutta loppukesästä asia muuttui. Ovat olleet koko ajan samassa häkissä ja samalla valaistuksella(keinovalo, ei ikkunaa).
Aluksi meille tullessaan en edes huomannut mitään polkemisia jne. Sitten yhtäkkiä se "raiskaus"jahtaaminen alkoi. Silloin kuitenkin oli minulle vielä ystävällinen. Kanahan piti ottaa muualle hautomaan, kun ei saanut olla kukolta paria sekuntia kauempaa paikallaan. Kun kukko oli noin kuukauden yksin, siitä tuli ihan lemmikki :) Melkein söi kädestä (kana syökin/söis jos kukko ei kävis mun kimppuun).
Kun tiput olivat pari viikkoisia, laitoin kanan takaisin kukon luo. Meni rehellisesti sanottuna vain muutama sekunti kanan paluusta niin kukko polki ja repi sen välittömästi, kana parka rääkyi.
Sen jälkeen kukko muuttui minua ja muitakin ihmisiä kohtaan agressiiviseksi...
Tyttärensä antaa olla rauhassa, välillä saattaa käydä nokkasemassa päähän...

Voisiko sitä stressata tipujen äänet toisesta häkistä? Eivät näe toisiaan.
Muita ideoita kuin valaistus? Niillä on valot päällä 05.15-21.00. Eikä luulis olevan liian kirkas kun on huoneen kattovalo. ?
Vastaa Viestiin