Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Korpela

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Olin unohtanut kertoa. Paperit tuli muutama viikko sitten.
Keskellä pansiota sijaitsee nyt sitten Korpelan tila, jossa pidetään kanoja :) se on toi pikkuinen kanakoppi tossa takapihalla :smt001
Oikeen mukava oli tää Liedon maaseutuasiamies joka hoiti mun paperit.
Joka kerta kun oltiin puhutu jäi hyvä mieli =)
Iloisten Munatalo

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Onnea tilalliselle :smt005
Korpela

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Korpela »

kiitos ja kumarrus :)
Kukkokin aloitti just kiekumisen tuolla :) Sekin kiittää <3
caysa

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja caysa »

Minä ryhdyin tähän touhuun jo huhtikuussa. Etsin lomakkeen netistä ja soitin maaseutusihteerille jotta saisin sen pitopaikkatunnuksen. Rouva X oli ymmällään - joo niin kuulemma pitää ehkä tehdä :scratch: Sanoin että PITÄÄ tehdä ilmoitus mutta tarvitsen sen tunnuksen!! Monen mutkan kautta päästiin siihen pisteeseen että Rouva X ymmärsi että lähetän hänelle sen ilmoituslomakkeen täytettynä ilman tunnusta SÄHKÖPOSTITSE ja Rouva X lisää siihen tunnuksen sekä ilmoittaa sen myös minulle.
Kuukaudet kuluu..... Perjantaina soitin uudestaan. Rouva X on pihalla..... Ai niin joo, nyt mä muistankin, kyllä me puhuttiin puhelimessa. Oota mä etsin papereistani... Kymmenen minuutin päästä hän sanoi ettei löydä papereita juuri nyt mutta soittaa kohta takaisin. Kului muutama tunti ja sitten soitto tulikin - ei löydy papereista!! :shock: Neuvoin katsomaan sähköpostia, mehän sovittiin että sillä tavalla homma hoidetaan.... Ilmoitin päivämäärän ja sieltähän se löytyikin ](*,) Rouva X pahoitteli kovasti ja lupasi palata pian asiaan. Niin tekikin jo tunnin päästä jolloin ilmoitti että minun pitää täyttää toinenkin lomake saadakseni merkintätunnuksen. Jaaha?? Ja mikä se semmonen tunnus on, kysyin - mitä sillä tehdään? Missä tarvitsen sellaisen?? Rouva X ei osannut sanoa - sellainen vaan pitää olla :smt003 . Kysyin pitääkö mun tatuoida kanat vai mitä??
No - täytin senkin lomakkeen ja kerroin että laitan sen nyt tulemaan SÄHKÖPOSTILLA.
Ja :smt041 :smt041 :smt041 Tänään tuli kaksi TOSITETTA postissa :smt041 :smt041 :smt041

Mihin mä nyt sitten tarvitsen / käytän tota merkintätunnusta????
kaakatin

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No kylläpä menee vaikees Caysalla. Eikös sun olis pitänyt saada asiakastunnus, eikä merkintätunnus :smt017 Sellainen mulla ainakin on pitopaikkatunnuksen lisäksi.
caysa

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja caysa »

Älä vaan sano että mun pitää vielä asioda Rouva X:n kanssa?? Vaan en kyllä ihmettelis ollenkaan jos asiat on pielessä.... Huokaus....
Mitäs te muut? Mitä numeroita ja tunnuksia teillä on?

Edit: Molemmissa papereissa on "asiakastunnus" - huomasin juuri!
Mutta mulla on siis kaksi eri tositetta "Pitopaikkarekisterin tosite" (Pitopaikkatunnus on se pitkä FI - alkuinen numerosarja)
sekä "Rekisteröitymistosite" missä on "Merkintätunnus" (6-numeroinen luku).
kaakatin

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kyllä sulla varmaan on ihan oikeat paperit. Toinen on pitopaikkarekisterin tosite ja toinen rekisteröitymis tosite jolla rekisteröidytään eläinten pitäjäksi. :smt003
Iloisten Munatalo

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mitähän höpöheinää se viraston Rouva X olikaan poltellut :smt030 :smt044
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

caysan paperit vaikuttavat aivan oikeilta, mutta olivat niin tiukassa, että laita nyt heti ne ainakin kehyksiin :smt005 Merkintätunnusta voisi tarvita esim. silloin jos keksii ruveta myymään 'tuotantoaan' isommassa mittakaavassa? Se vastannee sitä entistä kanalatunnusta, jolla leimataan munia eli ostajan on sen avulla mahdollista selvittää mistä munat ovat peräisin?

Vieläkään ei ole tietoa, että mitä näistä kaikista eri numerosarjoista tullaan käyttämään siinä kotona pidettävässä eläiluettelossa, johon kirjataan lintujen ostot ja myynnit. Eviran sivuilla luvataan 20.4., että ko. luettelo on tulossa lähiaikoina. Olen kysynyt asiaa kolme kertaa, mutta vastausta en ole saanut!
caysa

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja caysa »

Jotenkin tää on niin huvittavaa.... Kaikenlaisia tunnuksia ja lupia pitää olla, viranomaisille pitää ilmoittaa sitä ja tätä. Kuitenkaan viranomaiset itse ei tiedä asiasta juuri mitään. Olisikohan tätäkin pitänyt valmistella hieman paremmin ja infota esimerkiksi kuntien virkailijoita ennakkoon?? Tai ainakin kieltää se heinien poltto :smt005
Meinaan kyllä kehystää nämä lappuset :smt045
Suwitsu

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ei meilläkään maaseutusihteeri ollut kauheen innostunut ko. asiasta kun keväällä soitin. Eipä sitä muutenkaan tällaisen harrastelijan asiat kiinnosta, lampaat oli kesän naapurin laitumella ja pitopaikkatunnusta laitumelle soittelin, sanoi vaan että anna olla, ei tarvii.
caysa

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja caysa »

Rouva X yllätti! Tuli sähköposti jossa oli Eviran vastaus Rouva X:n kyselyyn merkintätunnuksesta:

Sovellus antaa merkintätunnuksen automaattisesti kun tallennetaan rekisteröityminen siipikarjanpitäjäksi. Tunnus on tiltu kohtainen. Tunnusta käytetään kananmunien merkkaamiseen, kun niitä tuotetaan elintarvikkeiksi.

Ehkä me ei vielä ruveta leimaamaan - kymmenestä kanasta ei riitä myyntiin :smt002
Rontti

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Rontti »

caysa kirjoitti:Jotenkin tää on niin huvittavaa.... Kaikenlaisia tunnuksia ja lupia pitää olla, viranomaisille pitää ilmoittaa sitä ja tätä. Kuitenkaan viranomaiset itse ei tiedä asiasta juuri mitään. Olisikohan tätäkin pitänyt valmistella hieman paremmin ja infota esimerkiksi kuntien virkailijoita ennakkoon?? Tai ainakin kieltää se heinien poltto :smt005
Meinaan kyllä kehystää nämä lappuset :smt045
Todellakin näin :smt005

Itse olen vähän epäluuloinen näiden paperien ja rekisteröitymisien kanssa, mutta eläintautien kannalta on kyllä perusteltu juttu. Myönnettäköön, että en ihan heti viitsinyt mennä niiden lappujen kanssa virastoon, mutta nyt ovat kyllä jo kiltisti rekisterissä. Täälläkin viranomainen ihmetteli että mikäs lappu tämä tämmöinen on, kun vein paperin hänelle. En kyllä muista lähettivätkö minulle sieltä mitään tositetta :smt017 Suhtautuivat siellä tähän harrastekanojen rekisteröintiin vähän vitstinä ja turhana paperien pyörittämisenä. En kyllä tajunnut sitä pitopaikkalappua tehdä, eivätkä tajunneet siitä mitään tuolla virastollakaan sanoa :smt018 SE tässä on mielestäni kyllä aivan V***N typerää, että harrastajan pitäisi itse tietää mitä lappuja täytetään ja miten kun viranomaiset ei tiedä. Jos joku pakkorekisteröityminen on, niin harrastajia pitäisi opastaa, eikä niin että harrastajat opastavat :smt005 Ja miksi harrastajien täytyy ottaa tämä niin vakavissaan, kun viranomaisetkaan eivät ota? :smt004

Mutta mutta, mitenkäs sen lintumäärän suhteen sitten on? Pitääkö niitä muutoksia johonkin ilmoittaa ja jos niin miten? Ja jos tulee uusia lintulajeja, pitääkö ne ilmoittaa muutoslomakkeella? Kun meille tuli kalkkunoita, vein muutoslomakkeen virastolle ja täti oli ihan ihmeissään että mitä, sähän olet jo rekisteröitynyt siipikarjan pitäjäksi, mitä sä tällasta tänne tuot? Lupasi kuitenkin yrittää lisätä sen johonkin koneelle...

Loppujen lopuksi... Kai tärkeintä on että tiedossa on että tilalla on siipikarjaa, niin voidaan infota jos on tautiepidemioita yms, ei kai sen eläinmäärän (ja ehkä lajienkaan) niin väliä ole tautien torjunnan kannalta?

Ihan heittona muuten, kun koirilla ja monilla muilla lemmikkieläimillä erilaiset vapaaehtoiset järjestöt hoitavat eläinten rekisteröitymistä, mitenköhän tämmöinen olisi toiminut vaihtoehtona tälle valtion asettamalle rekisteröintipakolle näiden siivekkäiden kanssa? Ihan noin niinkuin ajatusleikkinä :smt002
Raksu

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Uutena kananomistajana lähetin reilu pari viikkoa sitten omat lomakkeeni maataloustoimistoon :smt023 Tänään kun oli kylälle asiaa niin ajattelinpa käydä kyselemässä että olikos ne oikein täytetty. Olivat kunnossa ja sitten siinä rupateltiin ja naureskeltiin tälläiselle mutta toisaalta ihan hyvähän tälläinen rekisteri on. Sanoi muuten että jos meille olis sattunut tarkastus ja olis löytänyt kanoja joita ei olisi ollut rekisterissä olisivat voineet antaa -20 % sanktion meidän maataloustueista. Että kyllä kannatti ilmoittaa meikäläisen 4 kanaa ja tuleva kukko. Minä voin kanamääräni ilmoittaa vuosittain maataloustukihamuksen täytön yhteydessä kun siinä kysytään kanojenkin määrä :smt040
harrastaja

Re: Siipikarjan, kyyhkyjen ja riikinkukkojen rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Pitäisköhän laittaa tukihakemukseen munkin kanat?
Vastaa Viestiin