RISTEYTYSKALKKUNOITA

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ninnu

RISTEYTYSKALKKUNOITA

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä oon niin tohkeissani noista pronssin ja butin tämän vuoden ristetyksistä :smt055 Aiemmat ovat olleet joko valkoisia tai beibejä, mutta tänä vuonna tullut sinisiä/harmaita.

Millaisia kalkkunaristeytyksi muilla asustaa?

Otan noista omistani tänään vielä kuvia ja laitan tulemaan, kaikki muut on puhtaita, yhtä musta/pronssiristeytystä lukuunottamatta. Tämä rouva on jo aikuinen, taitaa olla nyt reilu viisi vuotias, kesällä kuusi. Voisin siitäkin samalla kuvan napsaista, kun kerran kameran kanssa lähden liikkeelle :smt006
Nuki

Re: RISTEYTYSKALKKUNOITA

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Jee, kalkkukuvia! Kiinnostavaa nähdä sitten aikanaan periyttääkö noi laventelimaiset kalkatit väriään. Olivat kyllä tosi kauniita ja erikoisia.
ninnu

Tässä nyt noista sinisävyisistä. Vaikkei ulkona silmään ollutkaan pimeään, niin kuvat kyllä tosi pimeitä, mutta eiköhän noista nyt vähän kalkattejen sävy erotu, muuten kuvat ihan heikkolaatuisia :smt002

Kuva

Kuva

Kuva
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla on kans tolleen harmaa, se on aika jännä se väritys. Sulat ovat harmahtavia, mut se "sulkasuoni" punertaa.
ninnu

tässä vielä yksi vanhempi kuva (ikkunasta on kiva katsella sadepäivinä ja samalla sontia tasot :smt012 )
Kuva
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Onpas jännän värisiä nuo harmaat, en ole ajatellutkaan, että risteytyksistä vois harmaita tulla. Noin kai se kuitenkin menee niin kuin biologian tunneilla aikoinaan opetettiin. Kun risteyttää punaisen ja valkoisen neilikan jälkeläisistä tulee osa punaisia osa valkoisia ja vaaleanpunaisia (vai mitenhän se menikään) Saa nähdä minkälaisia tipuja minulle tulee ensikeväänä valkoisen villikalkkunan ja mustakalkkunan sekoituksista
ninnu

Siimis saisi tulla meitä valaisemaan :smt045
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kaakatin; jos saat sellaisia salmiakkikuvioisia/musta-valkoisia niin silloin minäkin haluan kalkkuja!
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

ninnu kirjoitti:Siimis saisi tulla meitä valaisemaan :smt045
Hah! :smt005

Kalkkunan värigeeneistä en tiedä kyllä mitään, mutta saattaisin ajatella että valkoinen on kalkkunalla epistaattinen eli peittävä väri, jolloin valkoinen lintu voi olla "salaa" melkein minkä värinen vaan. Kanallahan on kahta (ainakin) eri sinistä, dominantti sininen ja resessiivinen laventeli. Olis mielenkiintoista tietää, onko tuo harmaa väri kalkkunalla kumpaa laatua - pitääkö geeni periä molemmilta vanhemmilta, vai riittääkö vain yksi geeni? Jos geeni on väistyvästi periytyvä, molemmat vanhemmat kantavat sitä piilevänä perimässään ja kun kaksi tällaista kantajaa sattuu yhteen, syntyy harmaita jälkeläisiä. Jos näiden vanhemmat on valkoinen ja värillinen, niin kyse voi kuitenkin olla myös dominantista geenistä, koska valkoinen lintu voi olla myös sininen, sitä ei vain tiedä koska valkoinen väri piilottaa sinisen.

Laventeli kalkkuna vois kyllä olla myös samantyyppinen väri kuin kanan dominantti sininen / splash, koska olen kuullut että jos väriä kasvattaa puhtaana, yksilöt tuppaavat vaalenemaan (=homotsygotia kasvaa, splash väri yleistyy?).

Mä voisin ottaa pari tuollaista ja tehdä vähän parituskokeita :smt003
ninnu

Noiden suku mamman puolelta on siis täysin buttia, on aikoinaan haettu ihan kasvattamosta, isä on joko ihan perusvärinen pronssi, tai, tämän isä, "värivirheellinen" pronssi, eli tämä syntyi valkoisena,mutta muutui iän myötä ruskeaksi, tämän vanhemmat ja suku ihan perusväristä pronssia. Kuvaa ei ole nyt linkittää, mutta kotisivujen galleriassa on kuva, eli kolmas rivi alhaaltaäin, toinen vasemmalta.
http://www.pirttikallio.com/kuvia/index.html
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Onpas komea herra! Paksuneeko kalkuilla lörtti iän myötä? Kalkkunat on kyllä niin mahtavia, mun omat tuntuu suorastaan terapoivan mua :smt003 Nyt on törkee koulustressi päällä mutta kun meen kanalaan ja supersosiaaliset ja uteliaat kalkatit piirittää mut ja alkaa tutkimaan vaatteita ja hiuslaitteita nokallaan ei voi enää olla pahalla tuulella :smt050
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

ninnu kirjoitti:Noiden suku mamman puolelta on siis täysin buttia, on aikoinaan haettu ihan kasvattamosta, isä on joko ihan perusvärinen pronssi, tai, tämän isä, "värivirheellinen" pronssi, eli tämä syntyi valkoisena,mutta muutui iän myötä ruskeaksi, tämän vanhemmat ja suku ihan perusväristä pronssia. Kuvaa ei ole nyt linkittää, mutta kotisivujen galleriassa on kuva, eli kolmas rivi alhaaltaäin, toinen vasemmalta.
http://www.pirttikallio.com/kuvia/index.html
Siis tuollaisesta yhdistelmästä olis periaatteessa sekä sininen että laventeli mahdollisia - jos olis kyse kanoista. Edelleen kalkkunoiden värigeenit on mulle sen verran vieraampia, että arvailen vaan :smt002

Muoks: surffailin vähän kalkkunavärigenetiikkaa ja kalkkunoilla esiintyy lähinnä tuo dominantti sininen, periytyminen saman tyyppinen kuin kanoilla. Ilmeisesti on myös resessiivinen sininen, mutta siitä en löytänyt edes kuvaa ja se tuntuu olevan harvinainen? Kalkkunoiden "laventeli" on siis homotsygootti slate blue, jolloin sen pitäisi periytyä puhtaasti. Jos linnuissa on mustia pilkkuja, ne ovat heterotsygootteja tuon slate-geenin suhteen. Näin ymmärsin. Eli ninnun kalkkunoissa tuo valkea emolintu olisi siis ilmeisesti "salaa" sininen, tai sitten ... onko se pronssi varmasti pigmentiltään musta, vai tumman harmaa..?

Dominantti sininen, saman tyyppinen kuin kanoilla Tällä sivustolla on muuten upeita kuvia eri värisistä kalkkunoista!

Entäs tämä? Nämä kuoriutuu lähes valkoisina ja kasvaessaan tummuvat, eivät ihan normi pronsseiksi kumminkaan? Jokin "ylimääräinen" värigeeni tuolla teidän värivirheellisellä varmasti kuitenkin on!
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mun "harmaa" pronssi on tämmösestä yhdistelmästä:
e pronssi i pronssi
ee. Valkoinen ei pronssi, ie valkoinen ii pronssi
eee. buttinaaras eei. pronssikukko jne.
Eli isosiovanhemmat ovat butti ja pronssi, isovanhemmat hybridejä, joista toinen valkoinen, toinen pronssin värinen.
Ja tuo poikanen oli valkoinen tipuna nyt on tummunut.yritän saada siit kuvia, sen sulissa on punasta ja ruskehtavaa, mut yleisilme tommoi harmahtava.

Poikkee siimis katsoon, jos ajat mein ohi joskus.
ninnu

Nuo taas oli jo kuoriutuneessaan sinisiä :smt001
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

oooh! Sit mä ruinaan sulta keväällä niitten munia. Mä haluun oikeeta sinistä. Paitsi, et kyl mä teille asti voin sisnisestä kalkkunasta ajaakin, jos sulle tulee myyntiin :smt003
Vastaa Viestiin