ankanpoikasia ja unelmia

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Elmiira

Re: ankanpoikasia ja unelmia

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Mullahan ei ole selvästikään paljon tietämystä ankoista...siksihän niistä täällä kyselen -huokaus-

Kaikki näyttää oleven sitä mielt´ä, että EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA ankkoja asuintilojen kellariin, vaikka kyse olisi vain 2 ankasta, jotka siis vain yöpyisivät kellaritilassa ja muuten viettäisivät päivät ulkona. Monethan ymmärtääkseni eivät öisin anna ankkojen pläträtä vedellä. Vain sen verran että silmät saa pestyä ja juotua. Päivät siis viettäisivät ulkohäkissä ja sielläkin olisi kuitenkin oma koppi ja allas. :smt012

Kuulkaas en taida uskoa teitä ennenkuin itse koen tämän kaiken :smt003 Mutta sen neuvon toteutan, että otan niitä vauva-ankkoja vasta keväällä, että ehdin rakennututtaa niille sen häkin. Katotaan sitten kun ne vauvelit tulevat, hommaanko siihen koppiin extra lämmityksen vai en... ehkäpä siinä käy niin ehkä ei... Ja saattapi olla et homma ei lähde käyntiin olleskaan, jos ei tule lupia.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Elmiira kirjoitti: Vain sen verran että silmät saa pestyä ja juotua.
Jos saavat silmät kastettua niin sitä vettä on jo niin paljon että sillä lutraavat.
Katriina

Viesti Kirjoittaja Katriina »

Aika hassua tuo eri ihmisten erilainen käsitys hajuista...

Meillä on ollut ankka ihan sisälemmikkinä, toisin sanoen se asui meidän asunnossa sisällä. Ei ankkojen tai jopa hanhien pito siis ihan sisätiloissa tai osin sisätiloissa edes ole maailmalla mitenkään ennenkuulumatonta. Ulostamiseen on eri ratkaisuja, vaippavaljaita jne. Ikinä ei tullut kyllä mieleen, että ankka haisisi, ainakaan pahalle. Mieskin sanoo aina, että ankan haju on yhtä hyvä kuin vauvan haju. Jos joskus sattui, että kakassa oli paha haju, niin kyllä se oli mahavaivojen merkki. Toisaalta ankkamme oli hyvin pientä lajia, joten ulosteen määrä oli ehkä myös aika paljon vähäisempi kuin todella suurien ankkojen.

Mielestäni moni koira jo haisee pahemmalle kuin ankka, puhumattakaan ihan keskiverto kissanvessasta.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Katriina kirjoitti: Ulostamiseen on eri ratkaisuja, vaippavaljaita jne.
Ja näin ankka elää elämänsä onnellisena lajille ominaisessa ympäristössä lajitovereiden seurassa?
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Juu ei kuulosta oikeen ankan elämä vaipoissa sisällä miltään paratiisilta :smt012 Niinku jo aikasemmin sanoin niin mun mielestäni se haju koostuu lähinnä siittä kun luttaavat sen veden ja ruokansa kanssa. Itse ankassa en oo huomannu juuri mitään hajua paitsi jos ne on käyneet tunkiolla kaivelemassa jotan herkkuötököitä :smt005
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Siis joo, itse puhdas ankka tuoksuu todella hyvälle! Mun mielestä siis. Aina joskus otan niitä syliini että saa vain haistella mille se tuoksuu. Ja koska ankankakan haju tuo mulle positiivisia mielikuvia, niin koen senkin hyväksi. Vaikka siis se on tosi voimakas sen uloste- yms. töryn haju jonka saavat aikaiseksi. Mut joo, en kuiteskaan suosittele asuintiloissa pidettäväksi, vaikka jaksaisi parikin kertaa päivässä sotkut siivota. Haisee silti.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Ei minustakaan ankka itse haise, enkä ole kyllä nenääni siihen sontaan työntänyt... joten miltä se ihan oikeesti haisee tai tuoksuu :smt002 Mutta koneesta tulleet poikaset kasvatan takakuistilla kaninhäkissä jonka pohjalla on kutteripurua, ja kyllä kun ne vähänkin kasvaa alkaa olla haju sellainen, että ei meikäläisen nokka siitä tykkää. Suurinosa hajusta varmaan tulee siitä veden lotraamisesta ja ruuasta. Jos joku niitä sitten pitää vapaana juoksentelemassa huushollissa ja korjaa paskat pois (tai on korjaamatta), siitä en tiedä. Minusta ankan paikka ei ole huushollin sisällä ja ainakaan missään vaipoissa. Nyt minulla on yksinäinen viikon ikäinen ankkalapsi joka tepastelee välillä keittiössä, sonta ei vielä ole isoa, mutta kyllä sekin vähän haiskahtaa... ja minähän pyyhin heti pois. Onneksi nyt on lämmintä, että sen on voinut pistää ulos häkkiin, vaikka onkin suloinen en halua kasvattaa sisällä.... ja yritän isojen ankkojen tottuvan siihen... reppana ku on leimaantunut häkissä olevaan jääkarhunalleen, sen kainalossa on hyvä olla :smt001
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ankka ei haise, ankan uloste ja se märkä ruokasotku ym. lutrauksen tulos kyllä.

Voisin kuvitella pitäväni ankkoja jossain kellarihuoneessa, JOS siinä huoneessa olisi lattiakaivo, hyvät kaadot ja vesieristeet + vesipiste. Ja oma poistoilmapuhallin suoraan ulos, niin että huoneessa on alipaine muuhun asuntoon nähden. Voisin ajatella että huoneen saa pidettyä suht siistinä ja hajuttomana kun kerran päivässä suihkuttaa sen letkulla puhtaaksi. Pesäpaikaksi ankoille riittänee pahnoilla täytetty laatikko tms, jolloin kuivikkeita ei tarvitsisi pitää koko huoneen alalla.

Mutta - miksi ne ankat pitää ottaa sisälle? Ainakin meidän ankat tulevat vallan mainiosti toimeen ulkorakennuksessaan läpi talven, vaikka pakkasta oli viime talvenakin pahimmillaan yli 30 astetta. Jos ulkorakennukseen saa sähköt vedettyä, voi sinne laittaa vaikka lämmitetyn kopin jos tahtoo. Lämpimän veden vieminen kahdesti päivässä on taatusti paljon helpompaa kuin sisätilan pitäminen siistinä ja hajuttomana.

Ja sellaista vielä, että joulukuussa tuskin mistään saa ankanpoikia, ainakin meidän ankat alkaa munia vasta maaliskuulla.
Elmiira

On kiva kuulla erilaisia mielipiteitä! Tämä auttaa tosi paljon jotenkin hahmottamaan sitä, miten kannattaisi lähteä rakentamaan 2 ankalle asumista. Se on ollut yllätys, että ankat sietävät todella kylmää ilmaa. Keskustelu täällä on myös jotenkin muuttanut ajatustani ankan pidosta lemmikkinä realistisemmaksi. Amerikkalaisissa ohjeissa ja youtubessa on mielestäni aika omituisia hoito-ohjeita. Itse haluan että voisin antaa ankoille "unelmaelämän" ja ne kesyyntyisivät minuun. Pakko vielä romantisoida --> saisivat olla vapaana puutarhassa ja uida rakentamassani lammessa, kun lähtisin töihin, sulkisin ne häkkiin, jossa olisi lasten allas ja ruokaa. Ennen nukkumaan menoa huutaisin ankat sisälle ja ne juoksisivat kellarin huoneeseen nukkumaan, turvaan petoeläimiltä.

Monet ihmiset pitävät eläimiä sisällä yön ylitse. Meillä siinä lähellä on tosi paljon kettuja, huuhkaita ja luultavasti niitä haukkoja (siitä en ole varma) mutta mua jo valmiiksi pelottaa se, että ne pääsisivät yöllä murtautumaan sinne häkkiin jollakin tavalla...Ja luulen niin, että jotta saisin yöni nukuttua rauhassa, mun on pakko kontrolloida tätä jotenkin ja ottaa ne sisälle yöksi. Tässä muuten yksi syy miksen ole koskaan hankkinut kissaa...en saisi nukuttua, jos se ei palaisisi yöksi kotiin.

Meidän kellaritiloissa on joka puolella ikkunoita niin saa tuuletettua, mutta viemäritilaa ei ole. Voihan olla että kun vuosi kuluu, olen saanut tarpeekseni ja hommaan ulos sellaisen lämmitettävän kopin :smt003
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Anna unelmien vaan olla :smt002 Asuimme joskus entisessä elämässä eteläsuomessa omakotitalossa jossa oli kellarikerros. Voisin ehkä kuvitella, että siellä yhdessä tilassa olisi voinut pitää ankkoja yön yli. Parit palo-ovet yläkertaan, etten tiedä oisko hajut noussut sinne. Paljon siivousta se olisi ainakin tarvinnut, ja sen että mahdollisimman paljon ankat ulkona, jos siihen on valmis mikä ettei... Ja todellakin enempi vedenlotraus siellä ulkona. Ankat kesyyntyvät kyllä melko hyvin, ainakin jollakin herkulla :smt001 Häkki kuulostaa vähän pahalta, puhuisin ennemmin tarhasta... eli jos ei ole kotona ja taajama-alueella laittaisin ankat tarhaan. Meillä voi jättää ankat vapaaksi päiväksi, vaikka itse ei olisi kotona, mutta iltaisin otan ne tarhaan tai ne tietää sen itsekkin, eli menevät itse sinne vapaaehtoisesti.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jos haluaa petoturvallisen tarhan, niin parille ankalle ei varmaan olisi mahdoton investointi hommata valmiita koiratarhaelementtejä. Niissä on kunnon panssariverkko, ei mene kettu läpi! Vielä maata vasten vaikka betonilaatat, niin pysyvät tihulaiset loitolla.

Sinällään ei ole mitään yltiöromanttista suinkaan ajatella että ankat on päivällä vapaana pihalla. Niinhän ne on monessa paikassa ja sinällään siinä ei ole mitään mahdotonta. Ankan kakka on vetinen läjä, joka kyllä häviää pihanurmeen vaikka vesiletkulla suihkuttamalla taikka ruohonleikkurilla yli surraamalla. Lammikkoon kannattaa suunnitella tehokas suodatus ja/tai helppo tyhjennys ja täyttö, jollei halua pihalleen haisevaa liejulammikkoa.
Elmiira

ostin veden aateliset kirjan :) projekti etenee siis vielä teoriavaiheessa. Muutetaan tässä kuussa...
Elmiira

nyt ollaan muutettu :) ja lupa-asiatkin kunnossa :) ainoastaan vielä tarvitsen naapurien hyväksynnän. :smt038
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä ankat asustaa tossa muutaman metrin päässä talosta ja kyllä terassilla on mukava lemu vaikka päivittäin siivoan :smt003 Tänään tuli vielä kaksi hanhea :smt054 Meillä ihan väliaikaisesti ovat tuossa ulkorakennuksessa, keväällä rakennetaan tarhat ja mokkiä varmaan vähän kauemmas talosta... Hanhet varsin tuntuvat töräyttelevän kuin norsut konsanaan :) Ei tulisi minulle mieleen ottaa ankkaa sisälle, joskus lapsena otin ja torppa oli ihan just sen näköinen :smt017 ja minulla tukkapehko hellä kuin vanhemmat kotiutui...

Mutta ovat aivan ihania otuksia, ja tosiaan on hauskaa kun seuraavat uteliaana touhuja ja antavat ohjeita pihahommiin, vaikka vajaa viikon ovat tossa pyörineet vasta :)

VAROITUKSEN SANA: ota ankka ja lintuja haluat varmasti lisää :smt060 ovat ihania!!!! miellä neljä ankkaa muuttui nopsaan neljäksi ankaksi ja kahdeksi hanheksi :) löyttypä tosta muutaman kilsan päästä oikein lintukasvattaja, ihania erikoisia lintuja ja upeat siistit häkit kaikilla. Myös sain neuvoja ettei ankatkaan mitään lämmittimiä kaipaa, kunhan on suojainen vedeton rakennus vaikka villat seinissä niin pärjäävät hienosti talvellakin! Ja kyseinen henkilö löytyy tuolta kasvattajalistasta ja hoitaa lintuja työkseen :) luotan hänen neuvoihin ja helpotuin kun pelkäsin että ankkarukat paleltuu jos ei mökissä ole lämmitintä :/
Elmiira

"Mikäli ankkojen määrä rajoittuu 2:een, niitä pidetään lemmikkitarkoituksessa, naapurit suostuvat niiden pitoon ja linnuista tuleva jäte hoidetaan ilman ympäristöhäiriötä, erillistä lupaa meiltä ei tarvita. Ankan pidosta on kuitenkin tehtävä ilmoitus Turun maaseutuelinkeinoviranomaiselle ao. rekisteriä varten, jolloin tiedot niistä ovat olemassa esim. mahdollisten tarttuvien eläintautien varalta.
Jos ankkojen lukumäärä lisääntyy ja edellyttää esim. erillisen rakennuksen rakentamista, terveydensuojelulain tarkoittama ilmoitus tulee meille tehdä"

Olisikohan jollakin 2 valkoista pekinin ankkaa, mielellään nuorta, tarjota mulle? Lähetän sitten rekisterin, kun tiedän, milloin saan ne :) Mulle voi laittaa yksityisviestiä myös.
Vastaa Viestiin