mummokana hautoo, annanko hautoa?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kaztanja

mummokana hautoo, annanko hautoa?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Kuinka vanhoiksi kääpiö kochinit elävät?
Mulla on yksi vanha kana, Muori. Josta huomaa selkeästi, että se on jo vanha. Ihan tarkkaa ikää ei ole tiedossa, kun on tullut mulle aikuisena, mutta veikkaus on 6 vuotta. On tippunut parvihierarkiassa vuoden aikana johtajakanasta melkein pohjimmaiseksi, tosin parveen on tullut uusia vieraita nuoria kanoja. Se ei ole nää niin ketterä kuin ennen eikä kiipeä edes orsille nukkumaan. Vaan nukkuu jossakin laatikon tai vastaavan päällä, jollen itse nosta sitä orrelle yöksi.
Se hautoi keväällä ja hoisi hyvin poikasensa, jotka vieroitti vasta vähän aikaa sitten. Ja nyt tuo mummeli kahjona haluaa TAAS hautoa!
En saa sitä pysymään pesästä pois lainkaan? Kurisee ja nokkii käsille. Mitä teen? Uskallanko antaa sen hautoa? Vai onko vielä pahempi antaa olla hautomatta, kun se kuitenkin näivettää itseään pesässä kökkimällä? Se on ollut hyvä emo.
Kuinka nopeasti aika vie, sen jälkeen kun ensimmäiset vanhuuden merkit näkyvät? Kestääkö vielä yhdet poikaset? Kun niin kovasti haluaa?
kaztanja

Re: mummokana hautoo, annanko hautoa?

Eikö nyt kellään kokeneemmalla ole tähän mitään sanottavaa? :smt006
Millä mä sen saisin lopettamaan tämän hullun yrityksen? Eristänkö autotalliin koppiin yksinään pariksi päiväksi, jos sitten lopettaisi vai laitanko munia alle?
kaztanja

Tai kun näyttää siltä, että keinot lopettaa sen hautominen näyttää heikolta, niin miten voisin edesauttaa, että se pysyisi mahdollisimman hyvässä kunnossa haudonnan ajan? Jotain erikoisruokintaa tmv?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Anna vaan hautoa, kun kerran mummokana itse niin haluaa :smt045 Haudontahan ei kovin kamalasti kuluta energiaa, joten lähinnä vain tarkkailisin, että mummeli varmasti syö ihan sitä normiruokaa, johon on tottunut. Itse teen niin, että nostan hautojan pois pesästä kerran tai kaksi kertaa vuorokaudessa ja katson perään, että syö/juo/paskoo. Joskus tarjoilen pesäänkin kädestä jotain sapuskaa, koska hautojaa on niin kiva hyysätä. Kupua tunnustelemalla selviää, että onko mamma malttanut syödä.
Vastaa Viestiin