Kanalan siivous

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kukka

Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Millä ihmeellä te pidätte kanalanne puhtaina? Kestopehku on, joten lattiataso ei ole se ongelma, vaan lähinnä erilaiset tasot. Munintakoppien katot, hyllyt, kulkutikkaat ym. Kakka kun jämähtää rakenteisiin aika tehokkaasti. Vai annatteko te niiden vain olla?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minä kaavin päivittäin tasoilta ja tikkailta kakat pienen metalliharavan piikittömällä puolella lapioon, jonka tyhjennän orsien alla olevaan lantalaatikkoon (siinä on kanaverkkoa päällä). Tikkaat, orret ja kulkusillat olemme rakentaneet helposti irroitettavaksi, joten ne voi kauniilla säällä tarvittaessa irroittaa ja pestä (kunhan antaa kuivua kunnolla sen jälkeen). Tikkaat ja orret olemme rakentaneet halvalla oman metsän rangoista, joten niitä voi myös uusia säännöllisesti. Vanhat menevät sitten saunan kiukaan alle. Orsien alla olevan lantalaatikon tyhjennän kompostoriin säännöllisesti. En tiedä, miten yleensä on tapana toimia, minulle on kehittynyt tällainen käytäntö noin vuoden kanakokemuksella. Minustakin olisi hauska kuulla miten muut ovat järjestäneet tämän asian.
vardenji

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla kerääntyy vaan ruokintapöydälle toistaseks. Siinä kun joku lutraa vesikiponkanssa niin kakka menee veteläks ja sit vedän sen litteellä sileellä puulistalla lattialle pehkun joukkoon. Muualla annan olla kunnes ropisee helposti irti. Jos vaikuttaa kosteelta, paan puruja kuivikkeeks reilulla kädellä.

Täälläkin vanhat ja turhan likaset menee poltettavaks...
Kukka

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Mä olen saoveltanut vastaavia toimenpiteitä, eli rappauslastalla raaputellut pahimpia pehkun joukkoon tai kosteimmat paikat puruttanut kunnolla. KAikesta päätellen maalaisjärkeni on kunnossa =).
Iloisten Munatalo

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla on ruokintapöydällä ruokaämpäreiden ja orsien alla kakkalaudalla joko olkea tai heinää , siitä sitten kun on tarpeeksi kikkareita niin laitan ne heinineen päivineen pehkuun ja hämmennän haravalla. Pysyy sekä kakkalauta että pöytä puhtaana kun kakat jää heiniin kiinni. Ja jos jotakin siemeniä on jäänyt sekaan niin kanat kuopivat ne kyllä tarkkaan esille pehkun seasta.
Korpela

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Korpela »

*lähtee ostamaan rappauslastaa*
Miten mulle ei ole tullut toi mieleenkään? Viime talven olin raksalla ja nyt sit menen telakalle takas taas, luulis että työkalut olis tuttuja :/ Mut ehkä en sit ole osannut ajatella että niillä vois tehdä jotain noin järkevääkin :) Aivan loistava idea! Kiitos vaan tästä ketjusta :)
postale

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja postale »

Maalin pois kaavin on kans aika pro työkalu :smt003 mut mites ionisaattori pölyn suhteen? hmm..
chicken

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja chicken »

Mä olen kans raaputellut enimmät pois. Huomasin että viime talvena kun purun kanssa oli heinää (kulkeutunut pesistä pois) niin heinään tarttui p*ska ja sitten ne oli kotkojen jaloissa kiinni. Tästä viisastuneena laitoin nyt vaan turvetta ja purua. En nyt tiedä kuuluiko tämä asiaan.. No kai se sillä tavalla kuului että sitä p*aska-heinää oli sitten myös pesissä ja ruokintatasolla. Orret on myös helposti irrotettavia ja pesät tehtiin irtolaudoista siten että kehikko on naulattu ja muut laudat irrallaan. Mutta kuitenkin tehty sopiviksi siten ettei heilu liikoja tai ole vaarallisia.
Kukka

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Mites sitten sellainen juttu... Kun mä kuvittelin olevani mukava emäntä... Rakentelin "portaita", tasoja, orsia ym. ja ne on kaikki ihan p..ssa. Onko siitä pas..sta haittaa kanojen terveydelle/hygienialle, kun ne kävelee niitä tikkaita pitkin, ja ne on ihan sonnassa??? Kun ei niit viittis joka kuukaus olla vaihtamassa. Toinen vaihtoehto olis toki tehdä vaan orret ja kopit sillä tavoin, et sonnat tippuu maahan, mutta kun mä yritin tehdä viihtyisää. Se ei vaan ole sama kuin puhdas. Mutta haittaako se siis?

Entäs onko muilla sitä ongelmaa, et kanat kakkii toistensa päälle, esim. orrelta maassa olevien päälle??? Putsaatteko niitä vai annatteko itse huolehtia putsauksen??? Valkoiset silkit on välillä etenkin hurjan näköisiä, jos ovat jääneet tulituksen alle..
Kotkottaja

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Kyllähän tuota lannoitetta kertyy väkisinkin. Täytyy vaan suurimmat siivoilla pois ja yrittää laittaa kaikki helppohoitoiseksi. Meilläkin pesän katto on aina karseen näköinen kun se on orsien alla. Viimeinen kokeiluni oli laittaa siihen vahakangasta, mutta jämähtää se tavara siihenkin :smt012 Se kun on harjakatto niin ei voi peittää purulla. Auttaisikohan öljyäminen tai jotain :smt003 Orsien alle voi tehdä kakkalaudan eli tason jonka päälle voi laittaa esim. purua niin on helppo puhdistaa tai lantalaatikon, näin alemmat eivät saa pas..sadetta niskaan. Sanomalehti on myös tasoilla ihan käyttökelpoista tavaraa :smt002
Silvia Sommarlat

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Ns uudella puolella kanalaa tehtiin sekä orret että kakkalauta irroitettaviksi.Päivittäin kaavin kakat laudalta sankoon ja sirotan kauhallisen uutta puhdasta purua päälle.Purukakat käytän ulkona kompostiin, siis en jätä kestopehkua turkoosiin osastoon.Kokeilen toimia näin , kun taas vihreällä puolella sekoitan kökkändeelit turpeeseen.Orret ja kakkalaudan nostan myös pois kun haluan pestä kaikki irto-osat painepesurilla pihalla.Pesässä olevat heinät vaihdan tarpeen vaatiessa, jos sinne kakittu. Seinät pyyhkäisen kostealla silloin tällöin ja vesikipot ja ruokintapöydät pesen päivittäin.
Iloisten Munatalo

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kakkalaudalla puru on oivallinen keino huispasta kikkareet helpolla pois. Ja ruokintapöydällä edelleenkin olkia astioiden alla ja sama juttu oljet vaan pöydältä pehkuun ja uudet tilalle.
malla

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja malla »

Eilen siivosin kanalan. Oli taas ilo seurata ilmajokisia, jotka eivät melskeestä hätkähtäneet vaan jatkoivat puuhiaan kuka ulkona kuka tallikäytävässä ja pari kukkoa pässilaitumella (harakoita komentamassa). Tipusetkin emoineen saivat ulkoilla kerrakseen kun porokoira piti vahtia. Jahka tuli valmista, alkoi sakkia valua tarkastukselle ja nopeimmat hetimmiten kylpemään puhtaaseen turvepehkuun.

Olen vaihtanut kakkalautojen tilalle orsien alle muoviset auton tavaratilan suojat, semmoset "merkittömät" nelikulmaiset, mallia "Alemakasiini". Niistä on kätevä kaapaista tuotokset ja vielä puhtaampaa tulee vedellä ja juuriharjalla. Samanlainen suoja on ruokintatilan alla, koska yksi lyyti on erikoistunut veden läträämiseen.
Silvia Sommarlat

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

mainio idea!
postale

Re: Kanalan siivous

Viesti Kirjoittaja postale »

Mikä olisi hyvä pinnoite? ihan normaalille vanerille, kanalan helppoa siivousta ajatellen? Venelakka, normi valkoinen maali...?
Vastaa Viestiin