Mikä vikana??

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
ninni-73

Mikä vikana??

Viesti Kirjoittaja ninni-73 »

Meillä haudontakoneessa kuoriutuminen menossa, eka tipu sai kyllä kuorta vähän rikki mutta ei kalvoja. Mikä mahtaa olla vikana??
Onko liian kuiva ilma vai mikä mahtaa olla??
Nyt muista kuuluu piipitystä. APUA uskaltaako sitä sitten auttaa kun saa reiän kuoreen, vai pitääkö edes auttaa, kumpi parempi??
:smt022
Pirjo

Re: Mikä vikana??

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Paljonko sulla on kosteus siellä koneessa? Yleensä kosteus automaattisesti nousee kun kuoriutuminen alkaa...
Jos aiot auttaa niin siinä tulee olemaan myös pienoisia ongelmia -ensimmäisenä; kosteus laskee kun auot konetta ja silloin on autettava ehkä koko homma loppuun -mulle ainakin kerran kävi näin.
Kuinka kauan siitä on kun tipu sai munaan reiän? Jospa se kuoriutuminen vaan kestää vielä...?
ninni-73

Kuinka kauan kuoriutuminen yleensä kestää ?
Pirjo

...odottelun kärsimyksiä :smt005 esim. täällä
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... %A4#p89616

...ja täältä
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... %A4#p87163

Kyllähän se malttamattomaksi vetää; tuo syntymän ihme!
ninni-73

Koputusta ja piipitystä kuuluu mutta kuoret eivät vaan ole rikkoutuneet.
Mikä vikana? Kestääkö näin kauan, eilen kuului ekat äänet siis.
Voisko kuoret olla liian kovat.. :smt017
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

ne koputtelee ja piipittää hyvinkin 24 h ennen kuoriutumista. Toki saat panikoida, kaikki panikoi ensimmäistä kuoriutumista seuratessaan. Mulla on yleensä hätäisin saanut kuoreen särön vuorokautta ennen kuin kuoriutuu. Odottele rauhassa.
Pirjo

No, joko on jotain edistystä tapahtunut?
Putsiponcho

Viesti Kirjoittaja Putsiponcho »

Minäkin olen aloittelija hautomahommissa - eilen illalla, kuten Putsiponchon ketjuun jo päivitinkin, emokana kurlutteli poikaselleen ja silloin tällöin kuului vahvaa piipitystä ja jopa rasahtelua. Tänä aamuna ei mitään kuulu. En halua mennä häiritsemään emoa kurkisteluillani hänen siipiensä alle. Onko normaalia, että tipu voi olla hiljainen emonsa siipien suojassa? Vai onko se kuollut tai kuoriutumine epäonnistunut :smt022 Taas olen luovutusfiiliksellä. Näin vähässä mittakaavassa nämä menetyksetkin tuntuvat valtavilta.. Vaikka lapsille selitänkin, että sellasta tämä eläinten kanssa aina on. Auttakaa ja kertokaa, voiko tipunen olla emonsa suojissa hiljainen. Voiko emo litistää syntyneen poikasen?? Sekin tuli mieleen eilisen kuolleen tipun ja tämän aamuisen hiljaisuuden vallitessa.. Vai kuuluuko pesäst jatkuva piipitys heti kuoriutumisen jälkeen, jos vain yksi olisi kuorituunut..? :smt017
Tarmokas

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meillä ainakin ovat ihan hissunkissun emon alla ensimmäisinä päivinä, kun se ilmeisesti varottaa niitä isosta höyhenettömästä hirviöstä :smt003 .Sitten kun tajuavat hirviön ruoka-automaatiksi, ei paljon varottelut auta :smt019 , piipitys vaan yltyy :smt016 .
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Älkää avatko konetta ennen kun tiput on kuivunu. Ne pärjää koneessa jopa päivän kuoriuduttuaan ja niiden olis hyvä kuivua kunnolla siellä koneessa. Ja taas näiden kolmen perusteella voin todeta et ekana elinpäivänään ne on vaisuja, sikäli et takana on hemmetinmoinen urakka ja päällä on hirvittävä väsy :smt015 Mun tiput nukku melkein ekan päivänsä kokonaisuudessaan. Nukkuessa ne ei piipitä. Jos ne piipittää paljon, jotain on vialla.
Ekat tiput on kyllä ihana kokemus :smt050
Vastaa Viestiin