Varin projektit, ja kanojen...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: Varin projektit, ja kanojen...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ainakin ton pienen sekarotusen munat on hedelmöittyny, koska kahdessa kolmesta oli hämis :smt044 Orpeista ei nää läpi :smt012 Kolmessa kahdestatoista olin näkevinäni jotain, mutten oo siitäkään varma. Odottelen vielä joitain päiviä, jotta suonet tulee paremmin näkyviin.
(Mut oon silti niin pahuksen ilonen et edes pari näyttää itävän. Sais Kurko jättäis edes muutaman jälkeläisen mun parveeni...)

Vielä en Mik uskalla munia luvata tän läpivalasun varmuudella. Tarttee taas paikata ton kukon jalkaa...
vardenji

Toi sekarotunen kana on ollu erittäin häijy muutaman päivän noille pikkukanoille. Nyt löyty syy. Vatsa on paljas, pesässä yks muna ja rouva makoilee siellä enimmän aikaa. Tarttee soittaa kaverille et kanan alle mahtuu muutama muna.
Nyt vaan peukkuja pystyyn et sähköt ei katkee TAAS jotta saan koneellisen kuoriutumaankin!
vardenji

Neljässä orpinmunassa hämis :smt044 Yhdessä tumma pilkku, muut epäselviä koska ei näy läpi kunnolla. Eli ainakin 4/12 orppia itää :smt035
Ja noi 2 sekarotusta on puoleks orppeja. Niistä tulee patakanoja tai jos kana tulee annan sen mammalle sekaparveen hautojaks...
vardenji

Ilmajokisen munat tuli postissa, parin tunnin päästä koneeseen ja kanan alle :smt044 Millä ihmeellä mä jaksan varrota ekaan läpivalasuun?
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

ootko läpivalaissut vielä lisää niit orpinmunia? Mulla ei oo kyl mikään kiire, hyvin joudan odottaan niit vaiks kuukauden tai kaksikin.
vardenji

Kolme orppia tulossa. Munia siellä on orpeilta yhteensä 9. Tai on vallannu pesän, niin lisää munia ei oo tullu vähään aikaan :smt012 Tarttis väsätä uus munintapesä tai pestä vanha ja ottaa käyttöön.
vardenji

Paniikki iskee... Hautomakoneen lämpötila alko tippumaan, laski jo 36,7 asteeseen ja heitin vilttiä koneen päälle. Mitkä syyt vois aiheuttaa lämpötilan putoomisen? Vaihdoin sinne eilen kolme tyhjää munaa uusiin, mut ei kai sen pitäis puolta vuorokautta vaikuttaa? Kaverit tulee kohta hakeen mua(niiden kohta tosin on pari tuntia) ja ollaan koko päivä poissa, laitan kevyen viltin ettei lämpö liiaks nouse. Vai pitäiskö mun vaan nostaa koneen säädöistä lämpöö? Mä en haluu et pikkuset kuolee :smt010
vardenji

Hautomakone pysyny enempi tai vähempi vakaana ja 5 munalle LA on tiistaina :smt044 Lämpötilaheittelyt on luultavasti myöhästyttäny kuoriutumista, mutta ens viikolla kuitenkin :smt003 Saan alottaa ton huoneen nurkkauksen vuoraamista puuroroiskeiden varalta :smt005 Samalla laitan tiputarhan kuntoon uusia asukkaita varten. Odottelen koneesta 3 täysorppia ja kahta puoliorppi-puolisekavaa ja niistä viikko eteenpäin pitäis tulla (jos kaikki menee hyvin) vielä yks puoliorpekava.
Kun vaan jaksaisin odotella :smt044 :smt048 Nää tiput pysyykin sisällä, kunnes kanala on punkkivapaa :smt012 Varon kuskaamasta punkkeja mukanani sisälle...
vardenji

Koneessa on elämää :smt044 Kolmessa munassa reikä, yhden ainakin luulen heilahtelevan ja yks on viä hiljaa. Mahdankohan mä malttaa nukkumaan koko yönä :smt048 Reiät kahdessa orpinmunassa ja yhdessä puolorpekavassa. Kolmas orpinmuna on se jonka luulen heilahtelevan.
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Oijoi miten jännää!!! :smt023
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Joko, joko, joko?
vardenji

Puolelta öin vielä kyttäsin konetta eikä edistyny. Aamulla oli sit vaivalla erottamani sekarotunen PINGVIINI mennyt puhtaitten orppiPINGVIINIEN sekaan :smt005 Kolme mustanpuhuvaa tipua, kahdella karvajalkaa ja kolmannen jalkoja en niin tarkasti nähny. Toinen sekarotusista oli kuollu kuoriinsa kun eilen töissäollessa oli kosteus tippunu alle 40% ja munaan oli tullu verenvuoto. Näin luulisin. Yks orpinmuna on aika hiljaa ja pelkään sen puolesta pahinta :smt009
Mutta kolme pientä vauvaa on erittäin hyvä tulos näillä eväillä :smt044 On ne tiput niin sulosia :smt050 :smt054
vardenji

Ai niin, toi karvajalkasuus viittais et Risto on isä. Kurko on silosääri. Kuinka paljon orpeilla esiintyy karvajalkoja :smt017 Pitäis malttaa lähtee töihin...
vardenji

Jos nää todella on Riston poikasia niin en kyllä Ristosta ihan heti luovu. JOKA tipulla on valkoset silmämeikit. Lisäks nyt jo näyttäs et on vaaleempia kun edelliset kuoriutuneet orpit. Ne munat tuli siis smarilta suoraan ja mä taisin ite sössiä sen haudonnan. Löysin sen sekarotusen sieltä joukosta. Onhan se melkein puolet pienempi kun puhtaat :smt023 Munakin oli meinaan pienempi.
Rengastin kaikki kolme samalla kun laitoin ne tiputarhaan. Sekarotusen rengastin valkosella. Otin pari kuvaa mutten saa niitä koneelle millään :smt012
Putsasin koneesta enimmät untuvat ja munankuoret varovasti pois ja jätin ton yhden luultavasti kuolleen ja yhden viikon päähän lasketun sinne. Käännän tota myöhempää munaa toistaseks käsin. Läpivalasen illalla ton vikan, jos tosiaan ei kuoriudu.
vardenji

Läpivalasu paljasti viimesessä koko-orpissa elämää, joten jätin sen koneeseen. Tänä aamuna kokeilin kuoren pintaa sieltä tuntu sormia vasten kopsahdus. Reikää ei oo vielä tehny.

Pikkuset oppi jo syömään kaikki kolme.
Vastaa Viestiin