Paras liharotu?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

koohokana

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Kyselin aikaisemmin tässä osiossa (vastausta saamatta), mikä on normi jättikochin paino. Nyt kokemuksen rikkaampana voi todeta, että vuoden vanha kana paistina painaa 1290- 1370g ilman nahkaa. En tiedä kyllä vieläkään oliko ne normaalipainoisia. Maistui ihan hyvältä. :smt004
Kasvamassa on nyt Jättikoch-Rokkitipuja -kerron sitten myöhemmin niiden painon.
siimis

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja siimis »

mik kirjoitti: Hymm? mielenkiinnosta yritin googlettaa, mut ainakaan yhtään järkevää hakutulosta ei tullut suomenkielellä. Mistä löysit kynimiskoneen? Onko niit semmosia, jotka sopis kotikäyttöön?
Plucking machine tai plucker, googlella - youtube on myös pullollaan videoita :shock:

muoks. edullisin malli olis varmaan Novitalin pieni märkäplukkeri. Eiks hautomakone.fi vois ottaa sen tarjontaan..? Högbergalla näkyy maksavan alle 500€.
AnetteMilli

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

WOW upea laite! Mä haluan myös tuollaisen!
siimis

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Toisaalta, eipä siihen näytä paljon koneita tarvitsevan, kun sen osaa: http://www.youtube.com/watch?v=okbTBiyY7Uk
milkkis]

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä en ole pitänyt kynimistä mitenkään hankalana. Mutta kun kerran nyljin niin olen sen jälkeen vallan nylkenyt kaikki paistiksi menevät siivekkäät :smt001 Paljon siistimpää ja nopeempaa kun kyniminen
siimis

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä meinaan kyllä kokeilla tuota kynimistä ankkojen kanssa, paistista tulee parempi :smt002

Pitäis jostain löytää vesipata, laittais sellaisen teurastuskatoksen tuonne kanalan taakse... Ei tarttis syksylläkään tuulessa ja tuiskussa teurastaa (nimim. kokemusta on!)
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

IMHO ankkaa ei saa nylkee.
Tein kaksi paistia ja kynitty oli paaaaaaljon parempi!
javu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja javu »

Suvianne kirjoitti:IMHO ankkaa ei saa nylkee.
Tein kaksi paistia ja kynitty oli paaaaaaljon parempi!
No ei, ankassahan on nahka superherkkua rapeaksi paistettuna!
vardenji

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ankasta ei kokemusta mutta kanan rapeeks grillattu nahka on herkkua :smt016 Siis tietysti kanan päällä, ei erikseen :smt003
chicken

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja chicken »

Tuli tästä lihan tuotosta omiin tarpeisiin hieman kysymyksiä mieleen :smt006
Miten se homma aloitetaan? Siis montako kanaa/kukkoa kannattaisi ottaa? Ja missä iässä ne noin suurinpiirtein teurastetaan? Millanen olis sellanen toimiva kokoonpano ja teurastus aikaväli? Toiveissa olisi pitää vaan yhtä parvea mistä teurastaa, onnistuuko sellainen? Koneessa voisi kyllä hautoa tarpeen tullen mutta eihän niitä munia sitten tuu jos on pelkkiä kukkoja :smt017
Tekeekö täällä kukaan niin että "kerää" lähialueilta ylimääräiset kukot pataan ketkä niitä ei itse halua lopettaa tai syödä?
Mulla tässä lähtökohtana on se että viime kuukausina on alkanut suorastaan oksettamaan ajatus siitä että menen kaupan lihahyllylle ja ostaisin kanaa joka on tuotettu ties missä olosuhteissa :smt009 En varsinaisesti pidä ajatuksesta syödä omia kanoja mutta se että tietäisin kanalla/kukolla olleen hyvä elämä, auttaisi varmasti jatkamaan kananlihan syöntiä vaikkei se varsinaista broileria olekaan. Kasvissyöjäksi en halua ryhtyä..
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en mistään tiedä, mutta eilen teurastin 8 kappaletta kanoja ja kukkoja.
Kaksi oli kolmenkuukauden ikäisiä ja loput 6kk-1v
Ne ihan pienet oli liian ruikkuja. Ne oli rumia suorastaan kynittynä.
Mutta jo 6kk oli pyöräkämpiä ja ihan kivoja vaikka olivat kooltaan pieniä.
Pakastin niitä kaksi aina pussiin ja vakuumitin.

Ne pienimmät laitoin marinointiin ja paistan huomenna.
Karhurouva

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Kukaan ei ole tässä keskustelussa tainnut mainita Plymouth Rockia? Onko se sitten huono lihantuotannossa? Meillä on vähän alkanut tuntumaan, että voisi vaikka toistakin kanarotua laittaa tyrnäväläisten rinnalle, ihan muutaman vaan... :smt005 Joku isompi, paistiksi kasvatettava voisi olla jees, ja rokkikana olisi minun silmään "muodollisesti pätevä", mutta onko siitä mihinkään sellaisessa?
Rusina

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä on noita rokkeja ja ollaan oltu ihan tyytäväisiä niihin teuraina, lihakkuudeltaan ihan eri luokkaa ovat kuin maattarit. Tosin me annetaan rokkikukkojen kasvaa aikuisiksi, jolloin niissä on jo reilusti painoa ja syömistä. Viimeisistä kukoista isäntä mylläsi jauhelihaa ja on ollut muuten todella erinomaista! Nuoret kukot ovat pitkään melko ruikkuja, joten mitään nopeita broilereita eivät rokitkaan ole.

Meille on tullut teuraskukkoina myös silkkejä ja silkkisekoituksia. On aika erikoislaatuinen kokemus syödä sinistä lihaa... muutoin eivät ole kummoisia lihantuottajia.
Karhurouva

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Minkäsikäinen rokkikukko on suurinpiirtein aikuinen, noin niinkuin kokonsa puolesta? Ilmeisesti munintaikä ei ole kovin myöhäinen (kokoon nähden), jostain luin, että jo puolivuotiaana alkaisivat munimaan, mutta vieläkö siitä on pitkä matka täyteen kokoon?
Vastaa Viestiin