Purjehtiminen on ikuista. Elämä ei.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Tammearu

Purjehtiminen on ikuista. Elämä ei.

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Tuon retorisen väittämän ovat kaikki kuulleet ja se on kaiketi elämää suurempi lausahdus.
On suurempiakin aforismeja ja elämän totuuksia kuin tuo yllä mainittu.
Kumpi oli ensin. Kana vai muna? Siinäpä pulma.
Kanat ovat minulle vastapainoa arjen työstä. Kanojen/Kukkojen hoitaminen ja seurustelu niiden kanssa on suurta hupia minulle.
Kanoja oppii ymmärtämään ja niiden suoraviivaista ajattelua melko helposti. Pitää ajatella niiden vinkkelistä asioita. Siitä on paljon hyötyä itselle ns. oikeassa elämässä. Olen paljon kanoille velkaa ja kohtelen niitä aina hyvin.

Kukot ovat paljon haasteellisempia, mutta antavat myös paljon enemmän. Hyvän Kukon saa, kun aloittaa yhteiselon jo tipusta alkaen.
Tammearu

Re: Purjehtiminen on ikuista. Elämä ei.

Täydennän juttuani. Asun saaressa. Kanani ja kukkoni ovat vapaita ja saavat kulkea vapaasti niiden reviirillä, jonka ovat itse määritelleet n. 1 - 2 hehtaaria. Kuistit ja muut ns. ei paskottavat alueet on jo tipuiässä pienellä risulla opetettu. Ei paskomista ja kävelyä tällä alueella.
90 - 95% muninnasta silti tapahtuu pesiin, eikä ympäri pihaa. Ihana kesäpäivä ja aurinko + multakylpy antaa liiallisen nautinnon ja muna tupsahtaa multamonttuun ja varikset saavat myös ytyä elämäänsä.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mitä kanoja sulla on ja kuinka paljon? Aivan valtava reviiri kanoilla :shock: Mä jopa pitäisin kukkoa huonona jos antaa kanojen kulkea noin isolla alueella.
Tammearu

Kanoja on +/- Kolmekymmentä ja käyvät mm. syömässä mustikoita metsässä. Isabrown/maatiaisen risteyskanoja. Olen havainnut parhaaksi ja sitkeäksi munijaksi. Ovat myös pitkäikäisiä.
Tuo reviirin suuruus on melko normaali, kun vertaan sitä lapsuuskotini kanalaan, jossa oli kanoja moninkertainen määrä ja reviiri siten vielä suurempi.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä ei ole yksikään kukko vienyt kanojaan noin kauas ja jos veisi niin pölkylle joutaisi. Tästä asiasta voi tietty olla montaa mieltä.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on selkeästi havaittavissa, niin että joka parvella on oma paikkansa pihamaalla. Jotkut touhuaa navetan takana metsässä, joku porukka pihassa jne. Navetalta=kanalasta joka suuntaan joku 50-100 metriä on se säde millä liikkuvat. Rappusille ei ole koskaan tullut sontimaan, rannassa ei ole ikinä käyneetkään.

Kalkkunoiden liikkumaalue on kaikista pienin, ne hiihtelee ihan navetan tuntumassa.

Helmikanat puolestaan voi olla hyvinkin kaukana möykkäämässä, ankat taas häärää siellä missä on matoja ja lammikoita, mutta 90% on tässä pihassa, samoin hanhet.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Ovatko koskaan naapuriin eksyneet? Yks hassu piirre kakkoskukossa: se kun pääsee ulos häkistä, niin painaa mahdollisimman kauas yksin. Kiekuu sitten sieltä kakkoskukon kanssa kilpaa. Onkohan se päättänyt etsiä itselleen uuden haaremin? Muuten meidän hornoilaisilla on aikas pieni reviiri. Pieni metsäkaistale pihassa. Pelkäsin naapurin koiria, mutta ne eivät ole kanoja vielä nähneetkään, kun ne ei kulje siellä päin.
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Ihanalta kuulostaa aloittajan kanojen elämä :smt049
Haaveissa itsellä joskus samanlaista...
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

kyllä minunkin kanoilla on varmaan hehtaarin alue, jolla liikkuvat. se, miten alueella löytyy ravintoa, vaikuttaa myös kanojen liikkumiseen. heinäkuussa kun mustikat alkavat kypsyä, laajentavat täälläkin kanat alueensa metsään. samoin lampaiden laitumen siirto aiheuttaa kanoissa liikkumista, ne kun tykkäävät kulkea lampaiden kanssa kun löytävät lannasta sittisontiaisia ja ilmeisesti lampaiden syömä laidun on niille varsin mieluisa ympäristö muutenkin; on matalaa kasvustoa, ötököitä, kuluneita kohtia joissa maa on paljas ja hyvä kylpypaikaksi.

kun parvessa on monta kukkoa, niin muodostuu pieniä parvia ison sisään, ja nämä pienemmät porukat liikkuvat sitten varsin laajalla alueella. mulla kanoja on joku 60-70, kukkoja kymmenisen, asuvat kolmessa eri tilassa, mutta sietävät toisiaan samassakin, ja monesti käykin niin, että muuttavat pikkuparvea kesän mittaan. saavat itse päättää mihin kanalaan menevät ja kenen kanssa liikkuvat. talveksi kun laitan luukut kiinni yritän lajitella tyrnikset, iittiläiset, piikkiöläiset ja sekarotuiset omiin parviinsa omanlajisensa kukkojen kanssa (että saisin joskus edes puhtaita maatiaisia), mutta sitten keväällä kun luukut avataan, muuttavat kanat takaisin omiin mieliparviinsa. olenkin luopunut näinollen puhtaitten maatiaisten säilytysajatuksesta, koska haudonta tapahtuu aina kesäaikaan jolloin kukot ja kanat ovat sekaisin. koneella en haudo, se olis ihan älytöntä kun nytkin on kakstoista eukkoa lättyinä tai tipujen kanssa.

mun kanat munivat sekä pesiin että puskaan. samoin hautovat sekä sisällä että ulkona. lampola on suosittu hautomapaikka jostain syystä. kiukkuinen kanaemo muuten pystyy pitämään myös lampit kurissa ja nuhteessa, eivät mene lähellekään pesää.
Tammearu

Kuulostaa kivalta. Mihin muuten saat myytyä noin suuren parven munat? Holhous ja yhteiskunta ottaa vallan, mutta ei koskaan vastuuta mistään.
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

Mun kanat kans villinä ja vapaana kesäpesässään :smt004 . Nauttivat olostaan, tilaa n. hehtaari. Välillä yrittivät naapurin pihalle, mut ihan tavallinen ladosta löytynyt rutyssä ja poljettu, oijottu kanaverkko ohjas takas kotikonnuille :smt023 . Aivan ihana on katsella niiden "kesävapautta" :smt045
Silvia Sommarlat

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Teidän kanat saavat elää kuin "Robin Hoodit...vapaina :smt001
Meillä kanat aamusta iltaan vapaana pihamaalla tai lähimaastossa pysytellen näköetäisyydellä .Meidän poissaollessa pidämme ne suljetussa ulkotarhassa.Illalla kukot vievät porukat omista kulkuluukuista sisään kanalaan ennen iltakahdeksaa ja sitten kipaisen pistämässä luukut säppiin. Minkki -ja kettuvaaran takia eivät ole yötä ulkona.Tyrnikset tuntuvat pysyttelevän aika lailla lähellä kotia/kanalaa eikä karkuruutta ole esiintynyt-aonakaan toistaiseksi. :smt002
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

tammearu: noin ison parven munat menee suoramyyntinä kavereille ja kavereitten kavereille. enemmänkin menis. ainakin pääkaupunkiseudulla halutaan ostaa pientä, eettistä ja epävirallista.
mun robbareista meni just yks haukalle. että on siinä puolensa ja puolensa.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Noista voi jo hyvällä omatunnolla puhua vapaan kanan munista :smt001
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Toi saari kuulostaa aika idylliseltä, sieltä kun kanat ei karkaa auton alle jonkun päätien varteen tai pedot vie ohikulkumatkalla. Vesiraja toimii luonnon omana aitauksena :smt003 Aitaus on vaan suurempi mitä tällanen vuokralla-asuja voi koskaan kanoille tarjota :smt002
Vastaa Viestiin