Kanalla on kanan aivot!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tammearu

Kanalla on kanan aivot!

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Tuon väittämän kuulee usein ja se tarkoittaa silloin ihmistä. Kana. Sillä on todella kanan aivot, mutta ei se tyhmä ole. Olen ollut kanojen kanssa tekemisissä n. 50 -vuotta. Ekasta luokasta alkaen muistan kanat melkoisen hyvin.
Heissä on yksilöitä ja kanamuisti on yllättävän pitkä. Tipuna saatu opetus kantaa hamaan kanan/kukon vanhuuteen. Kukko on kuin koira, jos osaat suhtautua siihen oikein. Talvella ei tosin voi ottaa matkaan, mutta vihreänä vuoden aikana todella reipas ja VALPAS -seuralainen. Kanalintujahdissa koiraa parempi.
Kertokaa omia kokemuksia ja sitten jatkan omaa tarinaani.
Iloisten Munatalo

Re: Kanalla on kanan aivot!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä olen vasta aloittanut kananpidon, mutta vannoutuneena, vanhana koiraihmisenä olen kyllä erittäin suuresti vaikuttunut kanojen/kukkojen viisaudesta! :shock: ja luulenpa että kun heille tulee ikää lisää niin vakuuttavat minua vieläkin suuremmin :smt045
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Meillä oli lapsuudenkodissa kanoja lemmikkeinä ja monet ihmiset on ihmetelleet kun kerroin että ne oppivat tuntemaan nimensä ja tulemaan kutsusta. Niiden touhuja oli hauska seurata (siksi mulle rakentuu syksyllä kanala tohon pihalle :smt003 ), tietyt kanat hengasi enemmän yhdessä keskenään, kukolla oli omat suosikkinsa ja jokaisella oma persoonallisuutensa. Meillä oli kaikenlaisia muitakin lintuja ja kun helmikanakukko ja kalkkukanakana jäivät lähekkäin kumpikin leskeksi, niistä tuli varsinainen parivaljakko. Kukot on ihanan gentlemanneja, on mahtavaa seurata kun ne säästävät kaikki parhaat herkut kanoille. Muutenkin kanojen touhujen seuraaminen on tosi koukuttavaa ja rentouttavaa, ne on niin puuhakkaita.
Nyt on kolme viiriäistä, oli pakko saada jotain lintusia jo kesäksi. Harmikseni en oo saanut niitä kesytettyä, toissapäivänä mun lellikki Choko vihdoin tajusi ettei sen tarvi juosta mua karkuun henkensä hädässä ja kyykistyy nykyään nätisti paikoilleen kun nappaan sen kiinni. Pikku voitto :smt049
lepolaperukassa

Viesti Kirjoittaja lepolaperukassa »

Tammearu kirjoitti:Tuon väittämän kuulee usein ja se tarkoittaa silloin ihmistä. Kana. Sillä on todella kanan aivot, mutta ei se tyhmä ole. Olen ollut kanojen kanssa tekemisissä n. 50 -vuotta. Ekasta luokasta alkaen muistan kanat melkoisen hyvin.
Heissä on yksilöitä ja kanamuisti on yllättävän pitkä. Tipuna saatu opetus kantaa hamaan kanan/kukon vanhuuteen. Kukko on kuin koira, jos osaat suhtautua siihen oikein. Talvella ei tosin voi ottaa matkaan, mutta vihreänä vuoden aikana todella reipas ja VALPAS -seuralainen. Kanalintujahdissa koiraa parempi.
Kertokaa omia kokemuksia ja sitten jatkan omaa tarinaani.

Onko totta että kukkosi kiekuu teeren puuhun?? :smt005
Pitääkö harkita että jättää aikuisten oikeesti pohjan pystykorvan kotiin ja ottaa kukon mukaan linnustukseen. :smt017
Miten tuo kukko koulutetaan? :smt017

T: Aidosti kiinnostunut
Iloisten Munatalo

Missä vaiheessa/iässä kukot alkavat hyysäämään kanoja? Tarkoitan noita herkkujen tarjoiluja ym. gentlemannin eleitä? Nyt meidän ainakin pitävät vaan huolta omasta nokastaan, mutta ne on vielä nuorikoita :smt016
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin pidän nuita hyvin fiksuina ja oppivaisina.

Kyllä ne sen hyysäämisen alkaa. Viimestään sitten kun aloittavat haaremin keräämisen.
Toiset ovat enemmän herrasmiehiä kuin toiset.

Jos kaikki on nuorikoita, niin sitä ei välttämättä niin huomaa.
Mutta kun tulee eri ikää ja sukupolvia parveen niin se on näyttävämpää.
Koska nuori kukko onnistuu paremmin olemalla herrasmies :smt002
Vanhoja rouvia ei niinkään oteta väkisin vaan parempi flaksi tulee mehevillä herkuilla :smt005
Ja ykköskukon on pidettävä haaremistaan kiinni ja se taas onnistuu just sillä hyysäämisellä :)
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Eli usean sukupolven parvissa kanoilla on olot kuin 1800-luvun hienostopiirien tanssiasissa englannissa :smt005 Miehetpyörii ympärillä ja lausuu kohteliaisuuksia, suutelee kädelle, noutaa juoman, avaa ovet ym.
Iloisten Munatalo

:smt054 tuota odotellessa
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

... ja nurkan takana polkee väkisin, tai ainakin yrittää.
Suvianne

:smt005 :smt005
Juurikin noin
HIPSU

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Minulla on ollut kanoja vasta pari kuukautta, mutta kukko on jo oppinut tulemaan luokse kun sen nimeä huutaa :smt001
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

tuosta kutsumisesta... pakko kertoa. mun KAIKKI eläimet (4 vuohta, 8 lammasta, kaks kissaa, kaks koiraa ja about 70 kanaa) ryntäävät paikalle kun vihellän koiria. ne on muutkin epelit tajunneet, että palkkio on usein luvassa kun vihelletään. paras oli kun menin hakemaan räyhäkoiria pois naapurista, ja vislasin niitä jo tiellä, niin mun tontilta alkoi semmonen eläinrynnäkkö että naapuri ei voinut kuin nauraa vaikka alunperin olikin aikonut pitää mulle puhuttelun huonosti käyttäytyvistä koirista :)
Suvianne

:smt005 :smt005 osaskin kaikki käyttäytyä!

Meillä rynnivät kun meen talliin... Sieltä haen aina leivät ja herkut..
Ei auta vaikka kuin olis muina miehinä.
Mutta onneksi ovat oppineet saamaan vain aamulla. Joten sen jälkeen jättävät sitte rauhaan :)
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Meikä kun kävelee laitumen reunalle ja huutaa isoon ääneen 'IIIIILONAAAAAA, KUUTTUKUTTTUKUTTUUUU!' niin jokanen omista vuohista on rynnänny luokse sitten vaikka täydet utareet heiluen laitumen toiselta laidalta. Tietävät leipää tulevan tai paijausta. Kissa tottelee kutsua 'Kiyuuuuksksksks' muttei kuuntele kun mun äänellä. Vielä ei oo kanat ja kukot mulle totellee nimiään.
Suvianne

Mulla tottelee, kun kaikkien nimi on tiputiputiputipuuuu :D
Vastaa Viestiin