Miten valitsitte ensimmäiset kananne?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

outi s

Re: Miten valitsitte ensimmäiset kananne?

Viesti Kirjoittaja outi s »

Jaahas,oisko mulla ei niin tavallinen tarina :smt003
Ukko oli kanateurastamosta hakemassa tavaraa (siis ei mitään enää elävää :smt002 ) ja siellä viippas yksi "pelastunut" pitkin pihaa.Ukko otti sen kiinni ja toi meille.Mä en siis tod. ollu mikään potentiaalinen kanaihminen.No,mutta eihän kanaa voi yksin pitää! laitoinko tänne vai Vuohinettiin vai mihinkä ilmon että tahtoo muutaman kanan...eli seuraksi sitten hain Honkilahdelta 4 kanaa ja Gille kukon ja se oli menoa sitten sitä myöden,kanat on ihania :smt049 viikkositten porukka kasvoi kahdella faverolle-tipusella,mutta muuten pitää järki pitää mukana kun on uota navettaremppaa EDESSÄ eikä takana...
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Hmm, mä en oikeestaan valinnu mun ensimmäisiä kanoja mitenkään, ne tuli puolivahingossa :smt003 Sen jälkeen kun miehen kanssa muutettiin omaan taloon tänne korpikylän perukoille niin mie halusin lampaita. Oltiin ostamassa määkyjiä yhdeltä vanhalta papalta ja saatiin sitten kaupanpäälle rokki- kukko ja brahma kana (varmaan risteytys). En siis tiennyt kanoista yhtään mitään ja vähän pelkäsinkin niitä, mutta ajattelin että mikä ettei, eipähän tarvii ostaa kaupasta munia. No sitten toki piti saada lisää, ja kun munivia kanoja ei ollut tiedossa (enkä silloin vielä tiennyt munanetistä) niin meille tuli talveksi hoitoon kanoja (plymouth rock- kukko ja kaksi rokki kanaa, hy-lineja ja pari risteytystä).

Hoitolintujen lähdettyä keväällä(ristetykset ja hybridit jäi meille) hankin porukalle alho- kukon isännäksi. En jostain syystä tykästynyt yhtään rokkeihin, meillä olleet kanat ainakin olivat melko häijyjä muille kanoille, oikeen sellaisia mörssäreitä. Päätin että sellaisia ei meille tule. Uusi alhokukko hurmasi minut heti luonteellaan ja persoonallaan ja niin meille tuli alhoja lisää. Nykyään on alhojen lisäksi myös orpingtoneita ja ensimmäiset partasilkki- tiputkin kuoriutuvat parhaillaan. Nämä rodut valitsin melko fiilispohjalta. Orpingtoneja olen jo pitkään ihaillut ja päättänyt että sellaisia hankin, ja silkkien hauska ulkonäkö viehätti joten niitäkin oli saatava. Alhoihin olen ollut tosi tyytyväinen ja orpingtonitkin ovat hurmanneet minut ihan täysin(vaikka eivät pitkään ole vielä olleetkaan minulla). silkeistä nyt ei ole vielä kovin kummoista kokemusta.
Tarmokas

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Laitoin just tonne myyntiosastoon hyvästä Savitaipaleen "setistä" Meillä siis ollut hybrideitä jo aiemmin, samoin korjattiin joskus miehen kotoa leghorneja häkistä "talteen". Niillä raukoilla meni aikansa oppia edes kävelemään. Kunhan oppivat, olivat heti tosi kanoja :smt045
Nyt siis noita Savitaipalelaisia, kun päätettiin, että pysytään alkuperäisissä. Yllätys oli se, että hautovat aivan älyttömästi. Siis aina ja kaikkialla ja koska vaan :smt038 . Ja jollei kanalassa onnistu, niin karataan :smt023 Meillä on varmaan kohta satakanaa tätä menoa, vaikka 8 aloitettiin.Kaikki silti yhtä tärkeitä, pakko ei ole luopua yhdestäkään, mutta annetan mahdolisuus muillekin, kun ovat kuulemma kortilla...
Tarmokas

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Taas kerran pahoillaan liian nopeista sormistaan... :smt024
Helvenia

Viesti Kirjoittaja Helvenia »

Näitä on hirmu mielenkiintoista lukea, kun itse täällä vielä raapii päätään puhki että mitäs sitä sitten hankkisikaan...

Minusta kaikki eläimet on kauniita, joten mulla ehkä ratkaisisi eniten luonne..? Onko näillä maatiaiskannoilla erilaisia luonteenpiirteitä havaittavissa (kiltteys-vihaisuus, kesyys-arkuus, rauhallisuus-vilkkaus...)? Paikallisuuskin voisi vaikuttaa valintaamme toki. Ehdotuksia meille?

Maatiaisrodut ovat minulle sydäntä lähellä, lampaatkin ovat suomenlampaita. Lampaidenkin kohdalla aioin hankkia vain 6 kappaletta lemmikiksi ja maisemanhoitajiksi. Juupajuu, ei mennyt aivan näin, tehtiin kesällä 25 uuhen lampola, nyt on kymmenen siellä karitsoimassa ja tilojen laajennusta jatketaan... Että siksi kun tiedostan tämän mahdollisuuden totaaliseen hurahtamiseen, vaikka nyt olenkin hankkimassa vain muutamaa kanaa lemmikiksi ( :smt040 ) ja omien onnellisten munien tuottajaksi, niin kaiken varalta haluaisimme hankkia kanaset ja kukkokiekuun säilyttäjältä...

Miten nämä maatiaiskanaset viedään käsistä säilyttäjiltä, että jokos minun kannattaisi tuonne ostoilmoitus laittaa että meille olisi muutama kotkotin ja yksi kukotin tervetulleita ensi kesänä?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Helvenia kirjoitti: Minusta kaikki eläimet on kauniita, joten mulla ehkä ratkaisisi eniten luonne..? Onko näillä maatiaiskannoilla erilaisia luonteenpiirteitä havaittavissa (kiltteys-vihaisuus, kesyys-arkuus, rauhallisuus-vilkkaus...)? Paikallisuuskin voisi vaikuttaa valintaamme toki. Ehdotuksia meille?
Eri maatiaiskanakannoilla ei kai juuri ole luonne-eroja keskenään? Eiköhän nuo pääsääntöisesti ole kilttejä, kesyjä ja vilkkaita.
Ehdotan jotain harvinaista kantaa joka eniten kaipaa uutta säilyttäjää. Tyrnäväläisiä voin tietysti myös suositella :smt001
Helvenia kirjoitti:Miten nämä maatiaiskanaset viedään käsistä säilyttäjiltä, että jokos minun kannattaisi tuonne ostoilmoitus laittaa että meille olisi muutama kotkotin ja yksi kukotin tervetulleita ensi kesänä?
Ajoissa kannattaa olla liikkeellä. Vähän riippuu säilyttäjästäkin, miten niitä tipuja tulee, ja menee. Esim. meillä itsellä niitä haudotaan aika säännöllisesti mutta menekki on sitten tosi epäsäännöllistä, välillä varataan jo koneessa hautuvia ja esimerkiksi nyt on kanalassa useitakin ylimääräisiä uutta kotia odottelemassa. Kevät ja kesähän on kovinta myyntiaikaa, alkukesästähän kanalaa on hauskinta laitella, talviaikaan ainakaan kovin harva innostuu ihan uutena harrastuksena kananpitoon.
Helvenia

Viesti Kirjoittaja Helvenia »

^Kiitos vastauksestasi!
Taidan siis jo laitella ostoilmoitusta.. :smt001

Aijai kun olisi ihana saada jo omat kanaset. Meillä nyt periaatteessa olisi halua ja innostusta talveakin vasten ottaa, mutta tällaisen uuden opettelu olisi vasta ensi kesälle parasta, kun on niin rauhallista ja helppoa kun eläimet laiduntaa. Vuodenvaihteen jälkeen alkaa karitsoinnit ja koirankin pitäisi penikoida, ja marsut myös, niin ehkä näin ajankäytöllisesti ei ole nyt hyvä ajankohta... Sitä kun tahtoo (minä ainakin) aina repiä hirveän stressin ruokinnasta ja hoitotoimenpiteistä jos kyseessä on minulle uusi laji jonka hoito ei mene vielä "vasemmalla kädellä" (lue: käyn viiden minuutin välein tarkistamassa ovatko kaikki vielä hengissä). :smt003
tanja

Viesti Kirjoittaja tanja »

Mä luin netistä tietoa ja päädyin vankasti Alhon kantaan ja halusin ostaa sitä säilyttäjältä, mutta toisimpa kävi. Käytiin ihan vaan tutustumassa ja kattelemassa tilalla ja eikös miehen pahus ihastunut Savitaipaleen mustaan kukkoon. Mies kun saa jotain päähänsä niin sitä ei sitten käännä mikään! :smt012 Kukko on nyt tilauksessa ja haetaan varmaankin perjantaina viimeistään neitosten kanssa.
Hain haulla täältä savitaipaleesta tietoa mutta yllätävän vähän löytyi. Persoonia nekin tietty on niin kuin kaikki muutkin rodut ja kuitenkin maatiaisia, joten olen ihan tyytyväinen. :smt003
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä näin seutusanomassa ilmotuksen myytävistä tipuista täs ihan lähellä. Sieltä haettiin neljä kanaa ja kukko. Kaks kanoista kasvatti komeet pyrstöt ja alko laulaa. Nyt päädyin alhoihin miettimällä munintaa, haudontaa ja saatavuutta ja viimesenä ulkonäköä :smt002
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Aloin tässä miettimään, mitä nykyään vaadin kanasiltani :smt017. Enää ei tarvi kerätä kaikkea "kivaa", vaan linja on selkeytynyt.

Olen aina ollut kiinnostunut maatiaisroduista, niin kanoissa kuin muissakin eläimissä. Maatiaisista ja vanhoista käyttöroduista. Tuntuu että niissä on sitä mitä haluan, karaistuneisuutta, tietynlaista luonnonmukaisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Ja lisäksi usein upea ulkonäkö :smt007. Haluan rotuja, joilla on historia! Siksi meillä on suomalaisia maatiaisia, svarthönia, cream legbareja (joka on vanha KÄYTTÖrotu!) ja plymouth rockeja. Ja muita vanhoja maatiaissiivekkäitä, kuten skånenhanhi ja ruotsin keltainen ankka.
Koristerodut, vanhatkaan, eivät ole mun juttu, vaikka niitäkin on ja on ollut. Chabo ja kääpiökotsi ovatkin siis väistymässä, vaikka kivoja ovatkin. Araucana on poikkeus. Se ei vastaa oikein mihinkään mun kanoille asettamiini vaatimuksiin, järjellä ajatellen en tarvi niitä, vaan kun laventeli pyrstöllinen arau on kertakaikkiaan niin kaunis ja luonteeltaan persoonallinen pikkumyy -otus, että niistä ei voi luopua :smt005 .
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Itsekin olen laittanut muut pois, nyt ei ole enää kuin piikkiöläisiä ja niitä vähän liikaakin :smt003 Muutama Dekalb kyllä on ja saa ollakin, hybrideiksi ovat ihan kivoja kanoja ja säänkestäviä. Piikkiöläisten munat tahtoo mennä koneeseen joten jonkun täytyy munia syöntimunatkin :smt005 . Muita rotuja en nyt haikailekaan, toinen juttu sitten on jos joskus saan niitä rokkeja tuotu enkuista.
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Tuttu kanalan pitäjä oli laittamassa yli-ikäisiä (1,5v :smt009 ) kanoja pois, ja vaihtamassa häkkikanalaa lattiakanalaksi.
Hän sanoi ettei kesällä sitten saa munia :shock:
Heillä on oma rehu käytössä ja munat maistuu ja haisee ihan erilaisilta kuin eldoradon halpis munat.
Minä sitten päätin että voisin ottaa muutaman "kahanvaan kanan" kesäksi tohon takapihan koppiin.
Kävin toisen tutun luona jolla on lemmikki kanoja ainakin alhoja ja -ööö- en sit muista sitä toista rotua. Heillä on mm. Maailman kaunein kukko.
Se on kun jostain satukirjasta :smt049
Sain neuvoja ja kaveri kävi katsomassa sen mun kanakopin, kertoi mitä pitää muuttaa ja mikä on jo hyvin ja 3 päivää myöhemmin sain kanani.
Yllätys oli aika suuri kun häkkikana vanhukset kömpi laatikoista kanalaan...
Olin siis sitä ennen nähnyt vaan ystäväni lemmikkikanat. Vaikka totuuden nimissä tiedän että häkkikanoiksi nuo mun kanat oli hyvinvoivia ja iloisia. Osasivat esim kävellä ja kylpeä ja kiipeillä ihan heti. Vain parilta puuttui höyheniä kaljuksi asti jne.
Nyt he on tuolla takapihalla, ottavat aurinkoa ja kuopivat maata (tarvii siirtää aitaus kohta tohon kirsikkapuitten alle niin tulee maa käännettyä siitäkin :smt003 ) ja ovat muutenkin ihan oikeesti onnellisten kanojen näköisiä. 8 kanalta tulee 6 munaa vuorokaudessa.
Jatkossa haluaisin kuhanvaan kanoja, ja heille haluaisin kunnollisen maatiaskukon ja toivoisin kovasti että joku heistä alkaisi vielä hautoakin.

Mulla on myös eestiläinen rescue koira... Kai tää on vähän sama juttu? Vaikka noi kanat oli kyllä paljon paremmassa kunnossa kun se koira meille tullessaan.
Vastaa Viestiin