Laiton maahantuonti

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Avataanpas Pandoran lipas ja kysytään mielipiteitä ja avointa keskustelua laittomasta maahantuonnista. Tiedän, että toiset ajattelevat, ettei sitä Suomessa voi mitenkään tapahtua. Toisaalta tiedän, että jotkut ajattelevat, että viranomaisten määräykset ja ohjeet ovat vain kiusaamista ja valtion ylivaltaa.. Joidenkin mielestä laillinen maahantuonti on tehty niin vaikeaksi ja kalliiksi, että harrastajan on "pakko" tuoda laittomasti. Olen kuullut senkin selityksen, että kun ei viranomainen sitä kerran rajoilla valvo, se oikeuttaa maahantuonnin.

Evira on julkistanut aika vasta tämän ohjeen: Estä eläinten laittomat tuonnit

Itse olen sillä kannalla, että laittomien tuontien yhteydessä on kyllä todella iso riski tuoda maahan uusia tauteja enkä itse moiseen lähtisi tai sitä kannustaisi. Toisaalta toivoisin, että laillista tuontia helpotettaisiin ainakin sen verran, että siihen löytyisi selkeät ohjeet eikä joka asiaa tarvitsisi erikseen kysellä Evirasta ja odotella vastauksia määräämättömän pitkiä aikoja. :smt017
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Kyllä on todella vastuutonta salakuljettaa maahan lintuja,lintujen mukana tulee niin helposti tauteja jotka sitten helposti leviää koko maahan,kyllä nää salakuljettajat pitäis saada edesvastuuseen.
Ilona

Re: Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Laiton maahantuonti on yksiselitteisesti rikos. Ei siinä ole mitään sijaa toisaalta-toisaalta -keskustelulle. Eikä rikos muutu lailliseksi sillä, että siitä ei jää kiinni. Evira voisi todellakin selkeyttää ohjeitaan ja palveluaan, mutta ei edes viranomaisen huono toiminta oikeuta tekemään rikoksia. Kenenkään ei ole 'pakko' tuoda maahan yhtään mitään, Suomessa on kyllä erisorttisia kanoja riittämiin jokaisen kotikanalaan.
vardenji

Re: Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tällä mielikuvituksella ymmärrän 'periaatteessa' noita kaikkia kantoja, mutta riski on liian suuri kun mahdollisuutena on tuoda sieltä ulkomailta tappaviakin epidemioita. Josko sitten vaikka isolla poppoolla sais tuotettua laillisesti noita lintuja ilman tauteja :smt023
Rusina

Re: Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mua on yllättänyt se, kuinka yleistä esim. lintujen laiton tuonti tuntuu olevan. Ainakin niistä liikkuu paljon huhuja, tiedä sitten onko jutuissa perää. Hälytyskellojen pitäisi aina soida, jos myyjä ei halua kertoa lintujen alkuperää. Luulisi että IB-kohun jälkeen tuommoisia epämääräisesti maahan tuotuja lintuja on melko vaikea saada kaupaksi. Myyntiin kai niitä kuitenkin tuodaan :smt017 ? Moni puhui "matkalaukku-" ja "munakenno-tuonneista" ennen IB:tä, toivottavasti ovat nyt haudanneet ajatuksensa ja syvälle.
Moni munislainenkin on tuonut laillisesti siitosmunia ja lintuja, vaikkei sitä julkisesti toitottele. Eihän se siis voi mahdottoman ylivoimaista olla edes harrastajalle! Toki tuontilinnuille tulee hintaa ihan eri tavalla, kuin sille lähikanalan kuhanvaankanalle, mutta tuontilinnut kai yleensä tulevatkin siitoslinnuiksi ja uutta verta tuomaan. Kyllä sellainen saa enemmän maksaakin (mun mielestä) kuin pelkkä pihakoriste.

Yhteistuontia haittaa kerralla tuotavan munaerän pienuus. Ja kun ajattelee millaisen matkan munat tekevät, niin kuoriutumisprosenttikaan tuskin on huikea. Ja ongelmaa on kai ollut halukkaiden myyjien löytämisessä.

Jossain ETT:n jutussa oli siitä miten tilastojen mukaan maahantuotujen lintujen rodut ja jostain ilmestyvät uudet rodut eivät käy yksiin. Olisi kiva jos olisi julkisesti nähtävissä lista mitä rotuja maahan on tuotu laillisesti minäkin vuonna. Maalaisjärjellä voisi silloin vähän päätellä mitkä ovat niitä laittomia lintuja...
tinttuli

Re: Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Ihan muutaman vuoden sisälläkin on uusia rotuja ilmestynyt jostakin tai jo olemassaoleville roduille on löytynyt uutta verta olevaa kantaa :smt017

Mutta ihmeellistä asiassa on se, ettei viime vuosina Eviran mukaan kukaan harrastekanojen kasvattaja ole rekisteröitynyt tuojaksi Eviraan, eli laillisia tuonteja ei ole.
Rusina kirjoitti:
Jossain ETT:n jutussa oli siitä miten tilastojen mukaan maahantuotujen lintujen rodut ja jostain ilmestyvät uudet rodut eivät käy yksiin. Olisi kiva jos olisi julkisesti nähtävissä lista mitä rotuja maahan on tuotu laillisesti minäkin vuonna. Maalaisjärjellä voisi silloin vähän päätellä mitkä ovat niitä laittomia lintuja...
Virallista tietoa tuonneista saa Evirasta ihan kysymällä, siellä oikea henkilö on Jaana Vuolle.
Mimmi

Re: Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niinpä. (Tätä keskustelua mä vähän hainkin..)

On aika helppo sanoa, että lakeja pitää noudattaa ja ettei tietenkään laittomia maahantuonteja saa tehdä. Mutta jos on epäilyjä tai vihjauksia, suljetaanko me kuitenkin silmämme? Ja kuka niitä laittomia tuonteja sitten ostaa? Eiköhän kohderyhmä kuitenkin ole harrastajat, jotka hinkuvat erilaisia rotuja ja lajejakin? Eikä voine ihan laittaa niiden "mummojenkaan" piikkiin, jotka pihoissaan kanojansa kasvattelevat laeista ja asetuksista tietämättä. Uskoisin, että netin ja harrastajayhteyksien kautta se kauppa kulkee. Vai?

Eviran ohjeessa (jonka ylemmäs linkitin) on näin: "Myös ostettaessa eläimiä kotimaasta, kannattaa aina tarkistaa niiden alkuperä. Tuontieläinten osalta tulee varmistaa, että ne on tuotu maahan laillisesti ja Eviran ohjeiden mukaan. Eläimiä, joiden alkuperä on epäselvä, ei kannata ostaa." Eli myös ostajalla/ostajaehdokkaalla on vastuunsa.

Ja Eviran ohjeen lopussa on näin: "Epäiltäessä laitonta eläinten tuontia, tulee välittömästi ilmoittaa oman alueen kunnaneläinlääkärille tai läänineläinlääkärille!" Kuinka moni on valmis epäilynsä ilmoittamaan? Onko kenenkään kanakauppa tyssännyt siihen, että on alkanut epäillä laitonta maahantuontia? Ja ilmoittanut siitä?
Rusina

Re: Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Suomessa on ollut jo kymmeniä vuosia sellaisia rotuja, joita munislaiset eivät tiedä täällä koskaan olleenkaan. Joten kaikki "uudet" rodut eivät välttämättä ole uusia. Munislaisten lisäksi on olemassa ihan toinen kanaharrastajaryhmänsä, joka ei netissä surffaile. Siltä porukalta tulee myös munislaisten lintuihin "uutta vanhaa verta". Jos joku rotu vaikuttaa uudelta, niin se voi aivan hyvin olla täällä jo vuosikymmeniä ollutta kantaa. Jos on nähnyt kasvattajalistoja 80-90-luvulta, niin ei voi kuin ihmetellä sitä rotukirjoa mitä täällä on silloin ollut :shock:.

Mulla on kanalassa noita uudempia tuontilintuja ja olen aina luottanut myyjän kertomaan niiden tuontitiedoista, ei ole tullut mieleen kysellä papereita vaikka kai nekin saisi nähtäväksi jos kysyisi. Vielä ei vastaan ole tullut lintuja, joiden epäilisin olevan laittomasti maahan tuotuja. Jo useamman sukupolven ajan täällä olleista linnuista ei tietenkään ole tarkkoja alkuperätietoja tiedossa.

Jos laittaa ostoilmoituksen harvinaisemmasta rodusta, niin on hyvin mahdollista saada viesti, että niitä saa näppärästi esim. Virosta. Mullekin on sellaista tarjottu. Tottakai on ostajallakin vastuu ottaa selvää mitä ostaa. Ruotsintuonneista kuuluu huhuja aina silloin tällöin, mutta ei mitään konkreettista. Mitä mä olen näistä kuullut, niin aina ovat osoittautuneet lopulta perättömiksi.

Ilmoittamisvelvollisuudesta. Jos on perusteltu epäily, niin tuskin kynnys ilmoittaa eteenpäin on kovin suuri. Kaipa niitä ilmoituksia tehtiinkin IB-alkuhässäkän aikaan, vai? Mutta ihan sen perusteella, että jollain on "uusi" rotu, en ainakaan mä uskaltaisi lähteä ketään sormella osoittelemaan :smt012.

Jos joku on jo soitellut ja saanut Evirasta jotain listaa laillisista tuonneista, niin olisiko mahdotonta laittaa niitä tietoja tänne? Ei ole järkevää, että kaikki uteliaat soittavat Eviraan ja kysyvät samaa asiaa :smt017.
monnilainen

Re: Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Silloin kun toin Saksasta erikoisia värejä riikinkukkoja, oli hauskaa, kun Evirassa eivät tienneet mitä ne ovat. Siellä on listat, joihin on tarkkaan määritelty mitkä linnut ovat siipikarjaa.Maalaisjärjellä ei voi toimia, kun kaikki on määritelty jossain. Riikinkukkoja ei löytynyt mistään listasta, joten ne tuli Suomeen sitten sisälemmikkilintuina :smt005 Meillä ainakin oli ohjeena säilyttää tuontipapereita viisi vuotta. Ja jos siellä ei ole ketään merkitty tuontilupien hakijaksi, niin höpöä puhuvat. Meillä oli pari vuotta sitten Laventelin kanssa yhteiset luvat, joilla tosin ei tuotu mitään. Mutta paperit ovat tuossa tallessa ja 90 euroa niistä on maksettu, joten hukkaan meni sekin raha :smt017
Rusina

Re: Laiton maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

monnilainen kirjoitti:Riikinkukkoja ei löytynyt mistään listasta, joten ne tuli Suomeen sitten sisälemmikkilintuina :smt005
:smt044 :smt044 :smt044 :smt044 :smt005
Vastaa Viestiin