Lillerin ensimmäinen konehaudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lillerilalleri

Lillerin ensimmäinen konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Lillerilalleri »

Eilen tulivat munat postissa ja tänään laitoin ne koneeseen :smt007 . Koneena Mini Eco. Tämä on niin jännittävää!
Ensimmäinen ongelma on se, että en ole löytänyt mistään kosteusmittaria joka mahtuisi tuonne koneen sisään, enkä sellaista jossa olis jokin piuha. En siis pääse mittailemaan kosteutta...kertokaa mistä sellaisen löytää! :smt017

Koetan saada kuvaakin ladattua kunhan opettelen ensin :)
Nöpönen

Re: Lillerin ensimmäinen konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

Mulla on ihan samanlainen laite ja itse olen luottanu valmistajan ohjeeseen täyttää haudonnan aikana vain toista "vesiallasta". Kun tipsit alkaa kuoriutumaan, niin toinenkin "allas" käyttöön.

Hyvin tuolla ainakin nämä mun mitkälie tiput kaupan luomumunista kuoriutu ja nyt odottelen puolentoista viikon päästä ekoja maatiaisiani kuoriutuviksi :smt055

Onnea haudontaan ja peukutukset! :smt023
Lillerilalleri

Kiitos kannustuksesta Nöpönen!
Mietinkin että riittääköhän se "tietämättömyys" ja että noudattaa vaan laitteen ohjeita. Koetamme siis sillä systeemillä :smt023
Mikä kuoriutumisprosentti sinulla on ollut? Saitko montakin luomumunaa kuoriutumaan?
Nöpönen

Yhdeksästä kahdeksan oli hedelmöittyny, Joista yksi oli kuollut kuoriutumishetkellä, yksi jäi kuoreen ja yksi oli mennyt kesken eli viisi mamman kullannuppua tuolla kylppärissä sirkuttelee ja tuossa kuveja heitistä alkuviikosta

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=4&t=11441
Lillerilalleri

Joko mun kuuluu masentua kun en eilisessä läpivalaisussa (päivä 3) ollut näkevinäni mitään. Yhdessä vähän verisuonia, mutta niistäkään en tiedä oliko rinkulassa vai "oikein". Voiko niihin vielä ilmestyä jotain? Olinko liian ajoissa? :oops:
Lillerilalleri

No hätäilin tietysti liian aikaisin :smt003 Uudessa läpivalaisussa näkyi 8 verisuonikummajaista ja kaksi munaa oli jäänyt tyhjäksi. Uskaltauduin rikkomaan tyhjät munat lautaselle (vähän kauhistutti jos sieltä muljahtaakin joku piilosikiö...) ja pienen veriviirun olivat saaneet molemmat aikaiseksi mutta muuten eivät lähteneet kehittymään.

Nyt siis koneessa vielä 8 munaa :smt038 Toivotaan että sieltä joku sitten kuoriutuu!

Tämä touhuhan vie ihan totaalisesti mukanaan, muuta en enää teekkään kun pojan kanssa rakennellaan kanalassa ja valmistellaan tipuasumuksia :smt001

Kertoisiko joku viisaampi että voinko jo kuoriutumisen jälkeen laittaa tiput vanhaan akvaarioon lämpölampun alle sinne kanalaan? Siellä on varmasti kylmempää kuin sisällä talossa mutta eikös se lämpölamppu riitä? Ja nythän rupeaa olemaan ihan kesäiset kelit. Eikö tiput ole kuitenkin aika herkkiä vedolle?
Nöpönen

Onnittelut kahdeksikoista :smt054 !

Ja tää homma vie aivan mukanaan :smt035 :smt049
Lillerilalleri

Ninniin, kauheat sydämentykytykset täällä :smt007 ! Haudontapäivä 20 lopuillaan ja yhdessä munassa selvä särö! en tietenkään malta mennä nukkumaan (vaikka pitäisi) :smt015 , vaikka huomenna pitää kammeta aamulla töihin. Jotenkin olen onnistunut leiriytymään leffan ja valkkarin kanssa fiilistelemään sohvalle (lue: tuijottamaan munia) :smt050 . Mä olen maailman huonoin odottamaan, vaikka oikeastaan tämä jännittävä odotus on ehkä kaikkein paras tunne! Hui!

Alunperin siis 10 munaa ja nyt koneessa enää 8. Kaikki lähtivät kehittymään ja kaikki näyttivät hyvinkin täysiltä päivän 15 läpivalaisussa (oli pakko...). Nyt siis toivotaan että pääsevät uloskin asti! :smt027

Pitää ilmeisesti perehtyä tuohon kuvien lataamiseen, että saan sitten kuviakin vihdoin tänne.
Mipa

Viesti Kirjoittaja Mipa »

Niiiin tuttu tunne :smt002 lopputulosta odotellessa!
Lillerilalleri

Hellurei :smt041 :smt055 ! 6 tirppaa kuoriutunut! ensimmäiset 3 näin ja sitten oli pakko mennä nukkumaan, yöllä oli tullut vielä 3 lisää. 2 munaa vielä koneessa, saa nähdä tuleeko niistä mitään kun ne kolme yöllistä kuoriutujaa oli pitänyt aikamoiset bileet koneessa ja ovat tainneet kuoriutumattomatkin munat saada vähän osumaa... :smt056

Ihania tipsejä! Yhdellä reppanalla kesti yli vuorokausi pienen reijän teon jälkeen tulla ulos, ehdin jo välissä luulla että on kuollut, mutta kyllä sieltä yksi väsynyt urho sitten ponnisti :smt027

Koetan saada kuvia laitettua...

Kertokaas viisaammat, onko sillä ilmankosteudella noiden tipujan kanssa nyt enää mitään suositusta? Voiko olla ihan "kuivaa" vai pitääkö alusia jotenkin kostuttaa? Riittääkö se lämpötila 35-38 välillä vai pitääkö olla mielummin siellä 38 kieppeillä niinkuin joku sanoi?
Lillerilalleri

Onnistuukohan nyt...tässä ekan munan kuoriutuminen pikakelauksena :smt035

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Sieltähän se tuli. Ihanan turvallisen näköiset villasukat!
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kiva kuvasarja; ootko laittanut villasukat, jos tulee vilu tipuille :smt017
Lillerilalleri

Heh, en oikein tiedä miksi nuo sukat laitoin..näytti siltä että joku pehmeä lohduke puuttuu niin laitoin sukat :smt050
Hyvin ovat hoitaneet tehtävänsä, ekat päivät nukkuivat aina sukkiin painautuneina :smt003
Vastaa Viestiin