Ankan lihotus?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
tipsi
riikinkukko

Ankan lihotus?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankkamme tulivat eilen talvihoidosta, ja jo syksyllä laiha Rebekka oli vielä laihempi! Rintalasta siis on tosi terävä. Millä ilveellä mä sitä lihotan? Kuitenkin rehua on ollut koko ajan saatavilla, niin aiemmin mulla kuin hoitopaikassakin :smt017 Mietin vain, että jos Rebekka vielä munii samanaikaisesti, niin runsasproteiininen ruokavalio voi ainakin teoriassa johtaa munimisongelmiin.. mietin että syöttäisin sille kauheesti muikkuja. Tosin noin laihana varmaan voi ruveta tulemaan jo muitakin ongelmia.

Hauska muuten, eilen pesin ja föönäsin Rebekan kun se oli yltä ja päältä "siinä itsessään" ja omassa kylvyssä se vain kastui ja ei kuivunut kunnolla. Alkupaniikin jälkeen Rebekka taisi moisesta tykätä, sillä mun ei tarttenut enää alun jälkeen pitää sitä föönatessa kiinni. Se teki sukimisliikkeitä seisomalla latialla, ja vain föönailin sitä eri suunnista :smt005 Toivottavasti se ei ala vaatimaan moista käsittelyä jatkossa itse :smt005
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Räpylälli

Re: Ankan lihotus?

Viesti Kirjoittaja Räpylälli »

Keitettyjen perunoiden pitäisi lihottaa. Ankkakirjassa pottuja tarjottiin ankoille, joiden piti saada nopeasti massaa näyttelyitä varten.
Perunoissa on ilmeisesti sitä tärkkelystä, mikä lihottaa.
Syötin talvella keitettyjä pottuja muun pöperön lisäksi, kun oli kovia pakkasia. Ehkä syötin vähän liikaakin :smt017 Katselin eilen ankkojen touhotusta pihalla ja pienin tyttövaakku on kyllä aika tuhdissa kunnossa. Reppana jäi aina viimeiseksi jonossa, kun nousivat pientä rinnettä ylös navetalle.
Eiköhän tuo tuosta taas tasaannu kun pääsevät touhottamaan sulaneeseen ulkotarhaan :smt001

Tulipa hauska visio tuosta sinun ankan kuivauksesta :smt003 Katselin eilen omien vaakkujen kuraleikkejä ja täytyy sanoa että ankat olivat kyllä niin paksussa savessa ettei niitä meinannut ankoiksi tunnistaa. Onneksi savi ei ollut ehtinyt kuivua ja pihalle kannettu lämmin kylpyvesi teki ankoista taas oikean värisiä :smt001
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kiitos vinkistä! Joskus olen antanut peruna-piimä-mitäsattuu -seosta, mutta tuntuvat olevan nykyään aika kranttuja. Varmaan muikkua pitää silputa mukaan jotta kelpaa. Rebekka pyöräytti vielä ekana aamuna muna, en olisi uskonut että se munii koska on niin ruipelo :shock: "onneksi" taisi stressata maisemanvaihdoksesta niin paljon, ettei ole enää muninut.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
jussi63

Viesti Kirjoittaja jussi63 »

Meillä( terve vaan kaikki) ei ole ankkoja tarvinnut lihottaa. Meillä on täsmällinen työnjako: Ankat syövät makkarat ja minä imuroin oluet. Nyt ollut vuoden päivät ankkoja ts. yksi pariskunta enää yli talven, muut viisi laitoin pataan, nam. Viikon päästä pitäisi kuoriutua uusia, saas nähdä. Viime kesänä tulin heittäneeksi muutaman viikon vanhoille pilkottua makkaraa ja kyllä maistui. Nyt on ostettu aina halvinta tarjousmakkaraa ankoille herkuksi, joka päivä saavat n. 100 grammaa per noukka. Välillä on kaupassa ihan hävettänyt, kun on iskenyt hihnalle pakettitolkulla halvinta makkaraa. Selitäpä siinä sitten vielä, että ankoillehan minä näitä. On tarjottu salaatit ja potut ja vaikka mitä, eivät syö. Munitusrehua on nyt talvi annettu, kalkilla ja hevosten kauralla ryyditettynä, ne kyllä kelpaavat. Uros tietysti siitä munitusrehusta ei munimaan ala, mutta.. Nane, tämä meidän pääkaakattajamme puolestaan on pyöräyttänyt viitisen kuukautta jokikinen päivä munan. Saattaisi tulla muullakin rehulla, mutta hinta kun on käytännössä sama. Nyt etsivät jo ulkoa ties mitä, kun saavat olla paljon vapaana. Tällaista tajunnanvirtaa kangasalta.. Että makkaraa vaan peliin, ei puske munasta maku läpi. Niin ja kalan perkeet on suurta herkkua.
Vastaa Viestiin