Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Suvianne

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä ne tajuaa!
Meillähän tuli yksi kukko lauman kanssa aina terassille ja portaille.
otin sitten portailta yhden nuoren kukon kiinni ja teurastin siihen paikkaan.
Sen jälkeen ei kukaan tullut enää terassille!!
Välttelivät talon edustaa!

Kyllä minä olen vähän taipuvainen uskomaan tuohon stressiteoriaan, kun muu pitäs siellä olla kunnossa.
Ja ei minusta ihan normaalia ole, että lemmikkikanat hälyyttää omistajan nähdessään.

Just miehelle valitin, että astuin tänäänkin kahden kanan varpaille vahingossa.. Ja silti eivät väistä! Kaakattavat vaan, että pois mun varpailta..

Mukava vaan mennä kertomaan... Ovat niin huolissaan nuista kanoista. Ja mun ainut vastaus on, että vissiin teissä itsessä vika!!??
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Entäpäs jos kertoisit heille ihan nätisti, kiltisti ja asiallisesti, että ainut varma tapa kuolinsyyn selvittämiseen on lähettää kuollut kana Eviraan tutkittavaksi?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kiitos neuvosta!
Yritän puhua tällä kertaa näin fiksusti kuin neuvoit , nätisti, kiltisti ja asiallisesti
Jos kykenen :smt047
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Myös virheet ruokinnassa juuri munintansa aloittavilla kanoilla voivat oireilla Suviannen kuvailemalla tavalla.
Kalsiumin ja/tai fosforin puute, niiden väärä suhde sekä nyt sisäruokintakaudella D-vitamiinin puute, saattavat aiheuttaa kanalla halvauksen kaltaisia tiloja. Seurauksena voi olla myös lisäkilpirauhasen liikatoiminta (hyperparatyreoosi). Sairaus voi johtaa myös kuolemaan, lintu nääntyy veden ja ravinnon puutteeseen, koska ei kykene liikkumaan. Elimistö pyrkii korjaamaan mahdollisesti veren väärän kalsium pitoisuuden ja kana ehkä päivän parin kuluttua piristyy. Herkimpiä häiriöille ovat juuri nuoret munimaan alkavat nuorikot. Pitkällä aikavälillä väärä kivennäisruokinta haurastuttaa ja pehmentää luustoa. Monet tekijät voivat haitata kalsiumin imeytymistä, vaikka kana söisikin kalkkia. Toisaalta yli +20 asteen lämpö ja liian kuiva ympäristö heikentää ruokahalua ja sitä kautta aiheuttaa puutoksia. Myös viime vuoden hellekesän viljasato, on paikoin ollut analyysien mukaan ravintosisällöltään poikkeuksellista. Puutostiloihin voi liittyy myös käytöshäiriöitä (ääniin tai valoihin reagoidaan poikkeuksellisen voimakkaasti tai paniikin omaista siipien räpyttelyä).
Vuosi sitten oma kanani sairastui ja halvaantui parin munan jälkeen. Parani kuitenkin parissa päivässä eikä ole oirehtinut sen jälkeen. Onneksi mulla on ell, joka on kiinnostunut vaikeista ja mitättömistäkin ongelmista.
Jos laittavat raatoja Eviraan, olisi mielenkiintoista kuulla onko Marek.
muoksin kun näppäimistö temppuilee
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Täällä oli aamulla kana kuukahtanut keskelle kanalaa. Tällä kertaa valkoinen hybridi. Hieman vaisun oloinen oli pari päivää mutta ei muuta. Liekkö marekia täälläkin :smt013
Nyt on sitten enää neljä kanaa jäljellä kuudesta :smt010
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Eikös hybridit rokoteta marekia vastaan?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Mimm@

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Enpäs tiedä onko näitä kun nämä ei ole mitään tehotuotannossa olleita, vaan sain nämä nuorikkoina viime kesänä.

Ajattelin ensin eviraan lähettämistä, mutta pistin kuitenkin kuoppaan. Jos vielä parvi harvenee niin sitten se on lähetettävä eviralle raato että mikä näitä vaivaa..
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

siirsin mun maatiaiskanat pois teollisesta rehusta pari kuukautta sitten (eli saavat vain kauraa, hernettä ja kaupan biojäteastian sisältöä sekä kotitekoista puuroa), ja niillä ilmeni muutamalla marekin tapaista halvaantumista, ontumista ja siiven roikotusta (kaikissa ikäryhmissä). a,d,e- vitamiinikuurin saatuaan oireet hävisivät. yksikään ei ehtinyt kuolla. voisiko tehokanojen aineenvaihdunta olla niin "trimmattu" että pienetkin muutokset niitten ruokinnassa johtavat halvaukseen ja lopulta kuolemaan?
Nina

Viesti Kirjoittaja Nina »

Mitä vitamiiniä annoit (siis merkki) ja millaisella annostuksella? Täytyy varmaan käydä ostamassa, kun toi lempikana on ihan omituinen. Välillä on ihan normaali ja välillä vaan makailee pitkin lattiaa. Tosin luulen, että sille iskee nyt ensimmäistä kertaa halu hautoa.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on Milkan monivitamiini liuos, siinä on pullossa kanoillekin annostusohje
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin