Annanko kanan hautoa?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kaztanja

Annanko kanan hautoa?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mietinpä tässä josko laittaisi nyt kananaisen hautomaan, kun on koko syksyn uskollisesti yrittänyt hautoa jokaista tuottamaansa munaa ja vielä muidenkin munia.
Aivan mahdoton tapaus! XD Jos ei ole munaa, niin hautoo tyhjää pesää.. väkisin nostan kaksi kertaa päivässä sen pesästä ulos, jotta syö ja tekee tarpeensa.
Mutta näin melko uutena harrastajana mietin, onko fiksua antaa sen ruveta nyt hautomaan, kun se on hiukan laihassa kunnossa tämän hautomavimmansa takia.
Pelkään että, siitä ei ole kohta mitään jäljellä, kun istuu vaan pesässään eikä kunnolla käy syömässä.
Toisaalta se istuu siellä pesässään joka tapauksessa oli sillä munia tai ei.
Eli annanko ruveta hautomaan? Ja jos en niin vinkkejä millä saan sen lopettamaan tyhjän haudonnan? :)
Montako munaa on sopiva määrä kääpiö kochinille?
Ushva

Re: Annanko kanan hautoa?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Antaisin hautoa, sillähän se ainakin lopettaa sitten sen pesässä jököttämisen. Mitä kauemmin menee niin sitä huonompaan kuntoonhan se päätyy. Mun kääpiökochin on hautonu omia muniaan onnistuneesti 10 kerrallaan ja isompien kanojen (alhojen) munia 7kpl. Toiset osaa paremmin pitää munat allaan kuin toiset, osa mun alhoistaki on semmosia että ei voi laittaa yli 8 munaa kerrallaan ja toiset hautoo vaikka yli 10kpl helposti. Katso että kaikki munat mahtuu hyvin kanan alle ja pysyvät lämpiminä.
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Tuota minäkin Usva ajattelin.. että kolmen viikon päästä sit sais sen viimeistään pikkuhiljaa syömään ja liikkumaan.. :) Toisen vanhemman kanan jätin jo tänään hautomaan ja tuon jätän kunhan saan munia sen alle.. :)
Ihmettelen kovasti miten sen vanhan kanan alla on nyt kolme munaa vaikka illalla ei ollut yhtäkään.. ja en ole nähnyt sen päästävän samaan pesään muita kanoja kuin nuorikkopoikasensa jonka pitäisi jo kyllä munia. Kun eikö kana muni korkeintaan yhden munan päivässä?
kariku

Viesti Kirjoittaja kariku »

minäkin annan uuden kanan nyt hautoa, suuttui kun yritin ottaa munaa pois +12c onko sopiva????
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

+ 12 astetta riittää hyvin :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Irma

Viesti Kirjoittaja Irma »

Siis meilläkin yksi kana kykkii nyt kolmatta päivää kopissaan. Kovin on pieni se koppi ja semmoinen korkealla oleva. Millä mä sen sieltä pois kaivan, ei se oo hievahtanutkaan, varsinkaan ku oon yrittäny sitä "tökkiä", että näkis edes mitä sen alla on vai onko mitään!

Hei ku ehä mää tällee alottelijana osannu varautua, et tällee tammikuun pakkasilla jotai hautomisasioita pitää ruveta miettii :oops: Meillähä on kanalassa välillä vaa nolla astetta lämmintäki.

Ja nyt ku täällä munanetissä asioista tarkemmin luin, tajusin vasta, että sehä voi hautoo vaikka hamaan loppuunsa asti, jos toimintaa ei pysäytä, voihan nyt :shock:
Irma

Irman haudonta

Mää oon ihan sekasin nyt tän haudontahomman kanssa. Kana on kykkiny nyt sit jo kuukauden seitsemän munan päällä, tänään päätin hakee seltä yhden ja rikoin sen, no siellä nyt oli sitte sen näköstä tavaraa että joku tipi siitä on ainaki jossain vaiheessa ollu kehittymässä :shock:

Siis miten kauan sen annetaan hautoa, mitä niille munille voi tehdä mitä sen alla on? Okei kana hautoo 21 päivää, mutta mitä sitten jos munista ei mitään ilmaannu? jatkaako se hautomista?

Sitte kanalan nurkkaan oli ilmeisesti yhtenä iltana tohutta pesä, jossa oli kuusi munaa, ja yksi muna oli jo ehtiny yön aikana jäätyä ja haljennut, eikä kukaan ole näkyvästi siellä pesässä ollut, joten en tiedä ees kenen tuotoksia nää nyt sit ois? Toin munat sisälle..Meillä siis ollaan ihan nollassa jopa pakkasen puolella välillä kanalassa öisin, joten olen erittäin skeptinen että siellä mitään näillä pakkasilla kehittys.

Mistä ihmeestä mää nyt tiedän että missä munassa vois olla elämää ja missä ei?

Ja tää kuukauden hautonu kana teki pesänsä korkeelle, vaneriseen laatikkoon ja ne munat on kolissu siellä välillä ympäriisä ilman mitään pehmustetta, kun vaikka oon sinne heinää tunkenu on kana yön aikana kaiken ylimääräsen sieltä pesästä heivannu ulos ?

Harmittaa nyt jotenki kamalasti, kun en ymmärrä vielä, että mistä vois olla tulossa tipusia, kun meiltä siis löytyy se hautomakonekki varastosta, kun tilan entiset asukkaat tänne semmosen jätti. vois vissii perehtyä nyt sen käyttöön.

Että kuten täällä oli tervetulleeks vasaralla toivoteltu, niin varmasti nikkaroin kevään tullen ainaki paremmat hautoma-apajat :smt002 ja rupeen kehittelee tiloja paremmiks, ja lämpöö.

Hämmentävää touhua tämä kanaelämä, mutta kai sitä tästä oppii :oops:
Irma

Re: Satakunnasta siis hei vaan hei!

Hei mä en kestä, ku no nyt sillä yhtä munaa hautovalla kanalla oli sitten tänä aamuna allansa tipu! IHKA ELÄVÄ PIIPITTÄVÄ KELTAINEN PIKKU VEIJARI!! :smt060 rouva kananen ihan nousi ylös esittelmään pientä, ku menin hädissäni kurkkimaan, että ei oo totta mutta kuuluuko tuolta piipitys, kuuluihan sieltä, pikku tipi juoksenteli hetken pesässä kunnes kana taas kyykistyi sen päälle :smt001

mut totta puhuen, olen ihan hädissäni, ensimmäisenä soitin mummolle, että apua!

Että täällä nyt sit paniikissa selaan munanettiä, että miten toimin, vuorasin jo pesän suuaukon verkolla, ettei pikku-tipi tipahda pesästä, kun on tuo pesä siis korkealla. Ruokin kanaa pesään, leipää, rehua ja auringonkukan siemeniä, ja vien kohta keitettyä kananmunaa pesään. Koska en siis tiedä tarkalleen millon tämä kuoriutuminen on tapahtunut, kun olin tuossa viikonlopun reissussa, talon isäntä huolehti kanoista sillä välin, enkä ihmettelis yhtää vaikka piipitys ois pari päivää pesästä jo kuulunukki herran sitä tajuamatta, heh. Ainakin tipu oli ihan kuiva ja kovin virkeän oloinen, vauhti päällä.

Toivottavasti pikku kaveri nyt selviytyisi!ihastuttava ensimmäinen tipu, vahinkolapsi :smt043
Irma

Re: Satakunnasta siis hei vaan hei!

Yllätys tipi se täällä vaan kasvaa ja kehittyy, alkupanikoinnista huolimatta, että taidettiin jotain tehdä oikein! :smt041

Ovat nyt sitten asuneet kanaemon kanssa "turvahäkissä" kanalassa. Kovasti tuo kana kyllä haluaisi jo ulos, ja pari kertaa olen päästänyt valvotusti jaloittelemaan muitten sekaan, joka sinällään meni oikein leppoisasti, mitä nyt kukko hiukan oli sitä mieltä että tuo piipittävä kirppu pitää kyllä pistää ruotuun, että nyt kovasti kasvatellaan ja odotellaan että rääpäle kerää massaa, niin vois normaali elo jatkua :smt001
Vastaa Viestiin