Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mik

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja mik »

Toi turve on kallista. Mä maksan tollasesta 10 e.

mut mä luulen, et mä soitan sinne forssan rautiaan ja kysyn. Koska on se hullua, et suomeen tulee kahdelta eri maahantuojalta pellavaa ja molemmat on ollut vähittäismyynnissä tota 15-16 e, sit on saanut 12-13 e/paali, jos on hakenut maahantuojalta koko lavan (45 paalia) ois kyl hienoa, et löytyis jostain halvemmalla, mulla menee tota 8 paalia kk:ssa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kannattaa joo kysyä ennen kun luottaa mun muistiini! Siitä on jo niin paljon aikaa etten muista enää kunnolla. Olisimpa ostanu sitä pellavaa turpeen sijaan, niin ois taas voinu olla vaikkapa eri tulos mun pehkun sytyttelyssä.
Nyt oon koonnu tosiaan sen lantapatterin kuttulaan, vein siihen vanhan ämpärin kompostiherätettä ja laskiämpärin. Kuttulassa on nyt lämpötila nollassa, mutta näillä pikkupakkasilla saattaa nousta kuttujen ansiosta tohon +2. Voiskohan pehku syttyä noilla lämmöillä? Pitäisköhän taas lähtee sillä kaljakärryllä ja tynnyrillä hakeen hevonp:tä 10tietä pitkin :smt005
ÄsVee

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

No nyt se lähti lämpiämään. :smt041
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kävin sitten minäkin ostamassa pellavapaalin. Ihanan vaaleata ja kiva käsitellä. Kanat menivät pimeimpään nurkkaan ihan pieneksi kasaksi. Apua! Ihan uuden värinen lattia!

Oikeastaan kirjoitin tämän viesti kysyäkseni, että eikös joku täällä puhunut jostain hamppukuivikkeestakin, vai muistanko ihan omiani? Haulla en löytänyt.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Kyllä hamppua ainakin 2v sitten oli tarjolla. Mut voi olla, et toi pellava on syrjäyttänyt sen, kun hampussa on se vika, et hevoset ei sais maistella sitä. Pellavassa moista rajoitusta ei ole.

paljonko maksoit pellavapaalista ja minkä kokoinen on paali? Mulla tosiaan kuluu ainakin 8 paalia kk:ssa ja jos jostain löytyis edullisemmin. Mä maksan 20 kg paalista 15-16 e, hinta vaihtelee hieman rahtikulujen mukaan.
vardenji

Isoveli ei vielä vastannu, joten en päässy kysymään, haetaanko pellavapaali. Olisin samalla hakenu aineet kotikutoseen hautomakoneeseen :smt003
Tein taas tänään lantaduunia, ja siivosin navettaa parempaan kuntoon. Siirsin kaiken irtoovan pehkun kuttulaan, joten sielä nousi lanta jokseenkin korkeelle. Ovet karsinoihin aukee vielä ja kunhan loppukin pehku kanalassa alkaa sulaa, siirrän siitä taas kutuille. Mulla on sellanen into saada se pellava kokeiluun, kun tuolla kuitenkin on toi vuohien tuottama lämpö! Samalla saan alotettua siivouksen tota 'pientä' remonttia varten... Töistä tullessa lenkille koiran kans, lenkiltä lantaa luomaan ja hoitaan kutut, sieltä lämmittään ja suihkun kautta nukkumaan. Siinä se päivä sit kuluukin ja kohta on kevät ja kanat tulee kotiin :smt054
Chick
chabo

Viesti Kirjoittaja Chick »

Tiedättekö saako noita pellavapaaleja K-maataloudesta? Meillä ei ole Rautiaa ihan lähellä.
*muoks* Juu kysyin, löytyy 20kg paaleja 13,90€.
Viimeksi muokannut Chick, 25 Tammi 2011, 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Se on maatalouskeskon tuote, eli vastaus on kyllä.

ja turun k-maataloudessa paali 20 kg maksaa 15-16 e, riippuu rahdin hinnasta.
vardenji

Eiks ne toimi käytännössä melkein samalla alalla ja samaan konserniinhan ne kuuluu :smt017 Luulisin että ainakin jonkinlaisia pellavapaaleja löytyy, kuivikkeeksi kun niitä myydään hevososastolla rautiassakin.

Muoks. Sain isoveljen kiinni ja kahden viikon sisään se heittää mua ostoksille :smt044
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Sama 20 kg ja 16 euroa Tampereen Maatalous-Otrasta. Muoks. Siis tämä pellavapaali.
Viimeksi muokannut suikku, 24 Tammi 2011, 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Lohjan K-maataloudesta ainakin saa pellavaa.
vardenji

Ei ollu sitä samaa paalia enää forssassa mitä kattelin tollon joskus :smt017 Nyt oli vaan yhtä laatua toi 20 kg 16 e ja risat. Viimeks kun katoin oli mun mielestä se 40 kg! Saatan kyllä muistaa väärinki... Kattotaan jos mun pehkuni nyt syttyis. Navetassa on lämpöö 0.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Täällä saa muuten ainakin nevalta suoraan turvetta jos hakee isomman satsin, muistaakseni 10e/kuutio+alv.
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mä tilaan Länsi-Lemmikki oy.ltä turvetta 20 paalia kerrallaan, no pienempää satsia eivät tuo mutta on halvempaa kuin kaupasta ostettuna. en tiedä kuinka laajalle alueelle tuovat mutta toiminta on muistaakseni Länsi-uudenmaan alueella.
vardenji

Kolme vuohta navetassa ja lämpö nousi ihan parissa tunnissa pari kolme astetta :smt041 Josko vielä +4 nousis tai yli, niin vois pehkulla olla hyvät mahikset syttyä. Parin päivän päästä ajattelin sekottaa nyt päällä olevat pellavat pehkun joukkoon ja levittää päälle uusia.
Vastaa Viestiin