Punaheltta + muut valmisrehut

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Titi

Punaheltta + muut valmisrehut

Viesti Kirjoittaja Titi »

Ostimme nyt sitten kanasillemme 40 kilon säkin Punaheltta Plussaa kun pienempää ei ollut.

Ohjeen mukaan sitä pitäisi olla koko ajan tarjolla ja lisäksi 70 g jyviä per kana/vrk + kanakalkkia + soraa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on on näistä valmisruuista? Ovatko annetut suositukset riittäviä vai onko muuta huomioitavaa.

Hieman nuo Suomen Rehun tuotteet epäilyttävät. Hevospuolella eivät ruokintasuositukset ole mistään kotoisin ja maatalousjätteistä kasattu ruoka mihin on sullottu millon mitäkin on aika hintavaa... :roll:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Suomen Rehulla on kymmentä erilaista kananrehua tarjolla (3 tiivisterehua, 4 täysrehua ja 3 tipu/nuorikkorehua)...hyvä valikoima siis. Mutta kaikki taitaa olla vain isoissa säkeissä saatavilla...ei ole huomioitu pienkanaloita :(

Meilläpäin tökkii tuo saatavuus: olen kartoittanut kuuden kaupan valikoiman ja tulos on laiha! Löytyy vain Pikku-Punahelttaa ja Balans-Punahelttaa.

Niistä sitten olen koettanut sekoitella pöperöitä tipujen/nuorikoiden/munivien ruoaksi (kulloisenkin ikätilanteen mukaan). Lisäksi syötän kauran- ja ohranjyviä, "keittiötähteitä", rakeista kanankalkkia, soraa ja kasviksia.

Luulisin, että teollinen rehu on ihan ok. Siinä pitäisi olla kaikki kanan tarvitsemat aineet. Luomuahan se ei tietty ole, mutta toisaalta sen helppous ratkaisee. Munien saajille/ostajille sanon, ettei ole sitten luomumunia, mutta onnellisten kanojen kuitenkin :)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

HAA! Mä kuoriuduin :P
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

HiltaHelikopteri kirjoitti:HAA! Mä kuoriuduin :P
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Samaa ihmettelin minäkin tässä taannoin. Tervetuloa poikasasteelle! :lol:
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Mun mielestä ainakin noita puolitiivisteitä saa olla koko ajan tarjolla. Laitan kippoihin aina niin paljon, että seuraavana päivänä on vielä kipon pohjalla muruja jäljellä. Näin varmistan myös sen, että arvoasteikolla alimmaisetkin saavat evästä.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä kans punahelttaa koko aika tarjolla kipoissa ja lisäksi heittelen 50-70g kauranjyviä / vrk /kana lattialle pehkuun ja annan iltapäivisin myös "keittiöjätettä". (Rakeista kalkkia tietty aina saatavilla..) Meillä kans ku olen seuraillut, niin myös alimmat yksilöt saa ruokaa ihan ongelmitta :D eli kun muut puuhaa jo jotain muuta ja toisella kipoista esim alkaa oleen jo hiukan väljempää, niin menee jo kaikista alin arvoasteikolla aina syömään.
reeta

Viesti Kirjoittaja reeta »

minulla on punaheltta-balanssia koko ajan tarjolla. punaheltta 1 ostan viiriäisille. on minun muistaakseni muillakin numeroilla saatavana,numero taisi tarkoittaa rade kokoa. ostan k-maataloudesta, soitan aina ekka sinne onko varastossa, jos ei ole ne tilaa sitten mitä minä haluan. niilä käy kaksi kertaa viikossa auto suomenrehulla.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla on kanssa yks 40 kg säkki varalla kanoille punaheltta munitusrehua...mutta meillä ei näitä teollisia yleensä syötetä..muori vääntää tipujen ruuat leivinuunissa. Teen sellaista kanalaatikkoa, johon tulee vähän kaikkea..munia, maitotuotteita, hernemaissipaprikaa(pakaste), ohraa, riisiä, makaronia,joskus jauhonloppuja..kaikkee mitä tuttavat mulle toimittaa, kun parasta ennen uhkaa. Talvella lorautan öljyä energiavaroja täyttämään ja sitten tietysti vähän possunlihaa..niitä huonompia paikkoja, tai tarjousjauheliaa. Joskus laitan kalaa joukkoon, jos joltain on jäänyt pilkkikaloja(aika harvoin, mutta saavatpahan fosforia ruodoista).

Kyyhkyille olen ostanut undulaattien ja papukaijojen siemenseosta..lisännyt pähkinärouhetta ja kuorittuja jyviä, mutta nekin käyvät kyllä muorin pöperöillä...kun silkeille sitä tarjoilen..

Tuoreraastetta laitan aina välillä ruuan sekaan ja merilevää..tietty
Moilanen

ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Meillä tuo ruokinta menee siten, että aamuisin käyn vaihtamassa vedet, jyväseosta; ohraa, vehnää, hernettä, maissia ja kauraa tietyn kaavan mukaan osaset. Sama jyväseos kuin meidän kyyhkyillä.
Siemenet heittelen pehkuihin, n 70-80g/kana.
Ruokinta-automaatissa (8kg) on jatkuvasti tarjolla munitus-Punahelttaa.Samoin jatkuvasti on tarjolla munankuori/näkinkuorirouhetta, kyyhkysten grittiä (kuumakäsiteltyä kiviainesta+simpukankuorta), mineraalitarpeen tyydyttämiseksi kyyhkysten Pik-pottia.
Illalla tuoreraastetta, kaalia, porkkanaa, talousjätettä ja kaiken kruunaa koirien ruuanloput, (kuivamuonaa ja lihaista rasvaa suhteessa 2/1) Se rasva sitten on kanojen herkkua.
Kaiketi ravitsemus on kohdallaan kun munintaprosentti pyörii viikottain siinä 70-80 välillä.
Molemmat kukot muuten haluavat päivittäin jyväannoksensa syödä kämmeneltäni, ensin maissit sitten herneet ja sitten loput muut jyvät.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meillä kans aina munitus-punahelttaa tarjolla, lisäksi soraa ja kanakalkkia. Ohra/kaura-jyvät heittelen pehkuihin ja nyt olen ruvennut tekemään kanoille viiliä, mikä on osoittautunut suureksi herkuksi. Tiput vaan tuppavat jäämään välillä viilikuppiin jumiin. :lol: Saan myös suurkeittiöltä kasvisten perkuujätteitä ja keitettyä riisiä, perunamuusia, leipää, puuron loppuja millon mitäkin.. Kaiken parhaiten maistuvat nämä kaikenlaiset sotkotukset joista tietty poimitaan parhaat päältä ensin..Ostin muuten Högbergalta juoma-automaatteja joihin laitetaan tavan 1,5 litran limsapullo, ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Ei ole pelkoa että tiput hukkuvat niihin eikä ne sotkeennu kovinkaan helposti. Hukkavettä ei tule juuri nimeksikään.Suosittelen, hintakin oli vaan jotain 2 e/kpl (+postikulut jonnii verra)
kochin

Viesti Kirjoittaja kochin »

meillä syödään Punaheltta balans rihla v:tä

hain sitä justiinsa neljä 40kg säkkiä ettei tartte kokoajan hakea.
meillä on 7 kanaa ja yks kukko.

sitä meni talvella aika paljon kun ei ole kanalassa lämmitystä, ainoastaan 40watin lamppu hehkui päiväsaikaan ja pakkasta oli kuitenkin tammi-helmikuussa melkein -30.

kanoille on kasvanu erittäin hienot untuvat ja hieno höyhenpuku.

munia tuli tammikuussa 21kpl.
ja helmikuussa 97kpl.
maaliskuussa 75kpl.
kochin

Viesti Kirjoittaja kochin »

sitä piti vielä sanoa että noissa täysrehuissahan on kalkkikin mukana.

ei tarvitse muuta olla kun vettä ja soraa.

minä kyllä laitan automaatin aina täyteen, joten sitä on aina tarjolla.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ostin kanoille kuuakusi sitten säkillisen munitus-ph pt plus muretta. Sen lisäksi tarjoilin ohjeen mukaan kauraa. Kumpaakin ruokaa oli tarjolla vapaasti. Helppoahan se oli, mutta kun munat maistuivat aivan kaupan munille. Ja säkki oli ihan tuhottoman kallis, 30 tai 40 euroa, en muista kumpi. Siitä on jäljellä enää kolmannes.

Olen nyt siirtymässä taas takaisin kotiruokiin. Noille hybrideille kuvittelin tekeväni proteiinirikkaampaa ruokaa kuin raskaille kanoille ja maatiaisille. Kai jalosteetkin pärjäävät kotovaraisilla sapuskoilla? printtasin ruokintasuositukset ja rehutaulukot netistä äsken, ajattelin niiden perusteella yrittää laskea sopivia koostumuksia sörsseleille. Missä määrin ruokinnan "täydellisyys" on oleellista, jos ruokien koostumukset vaihtelevat, kanojen munintaa ja kuntoa seurataan?

Muuten, mistä huomaa, jos kana on läski? Meidän eka paistikukko oli lähes rasvaton, seuraavalla oli jo jonkunverran vararavintoa, mutta elävinä kukot tuntuivat samanlaisilta.
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minä testaan kanan yleiskunnon samoinkuin kyyhkyiltäkin, vedän sormella rintalastaa pitkin, molemmin puolin tulee olla lihasta selvästi lähes rintalastan tasalle. Kyyhkysillä tämä on vielä tärkeämpää kun mitataan linnun lihaskunnon tasoa kilpailuja ajatellen.
Lintu, jonka rintalasta ja siihen liittyvät lihakset muistuttavat lähinnä veneen köliä, on aliravittu.
Rasvaa kertyy lähinnä vanhemmille linnuille.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä paistelin tänään uunipuuroa maunumuorin ohjetta mukaillen.. Kyllä oli kanat tyytyväisiä ja vetivät safkaa niin että napa rutisi! (Juu juu, ei kanoilla ole napaa, mutta..)

Löysin puuroaineksia kaappien perältä vaikka kuinka, kun kaivoin esille kaikki hiutaleet, leseet, ryynit ja jauhot, joissa päivämäärät ohi tai muuten ei tule käytettyä. Tuli samalla kaapit putsattua! :)

Pakasteenkin siivosin ja sieltä heitin sekaan vihanneksia ja katkarapuja, kun oli pussinpohja jäänyt venymään. Liekö liian suolaisia tai tulleneeko maku läpi muniin, mutta kerran voinee kaikkea kokeilla?

Sitten maustoin homman munankuorilla ja valkosipulilla. Perään vesi-muna-jauhoseos ja uunissa hauduttelin kypsäksi. Melkein teki mieli itse maistaa, mutta jätin nyt kuitenkin..

Ja mikä tärkeintä: oli hauskaa kokkailla kerrankin ilman paineita ruuan mausta tai ulkonäöstä! :lol:
Vastaa Viestiin