Silkkikanoista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
sisu65

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Samaa mieltä kaakattimen kanssa, ruskea kukko ja myös alemassa kuvassa oleva valkoinen voisi olla kukko jo käytösen takia. Siis kun ottavat ruskean kukon kanssa yhteen.
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Kävinkpä nappaamassa muutaman lisäkuvan (miten toivotonta hommaa muuten...ottaa hyviä/asiansa täyttäviä kuvia)... Tuossa ekassa en siis kovaa purista kaveria pillistä, vaikka sen ilme muuta kertookin :smt003 . Tämä siis se tappelupukari... Onkos kanoillakin tuollaiset siniset poskipeilit? Toisella valkoisella ei ole, mutta ruskealla kukolla kyllä.
http://www.aijaa.com/v.php?i=6578289.jpg

Tässä näkyy noiden valkoisten päiden ''kokoero''. Tuo kaposampi, ei niin pullevapäinen ei sii somaa sinisiä poskia ja on kiltti kuin mikä.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6578307.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=6578321.jpg

Niin ja näm ovat kyllä saaneet kasvella ihan rauhassa (=lapset eivät meillä saa kiusata eläimiä), mitä nyt koira on joskus juossut nopsaa häkille. Tosin enemmän nuo tuntuvat pelkäävän vapaana hyppiviä kääpiöluppia kuin isoja koiria :smt002

En siis keksi mitään syytä tuolle äkäilylle... Tosin tuolla kokoonpanolla nuo (mahd.) molemmat kukot tuskin tulevat toimeenkaan, jos siis kaverina vain yksi kana?
Hansu

Ja pistin näköjään linkit, kun piti laittaa suorat kuvat :smt021 . Äkkiä kahvia naamaan jotta skarppaantuu :smt023
sisu65

Kyllä kanoillakin on siniset poskipeilit.
Minulla on kolme kanaa ja kaksi kukkoa silkkejä, ainakin vielä tulevat kukot toimeen keskenään.
Hansu

Ihan sävyisästi nuo tänään ovat olleet... Tytötkin käyneet syöttelemässä useampaan otteeseen. Noilla valkoisilla ei kyllä ole kuin toisella siniset posket? tosin toisen ''hattukin'' vaikuttaa vielä keskeneräiseltä, kovasti vaihtaa höyhenpeitettä eli ehkä se saa väriä poskiinsa vain vähän viiveellä :smt003 . Saapi nähdä mitä noista kehkeytyy...
sisu65

sisu65 kirjoitti:Tulipa katsottua nuo silkkien varpaat, yhdellä kanalla tiesinkin, että ei ole kuin neljävarvasta, mutta yllättäen millään valkoisella silkilläni ei ole kuin neljävarvasta. Eli nämä eivät vissiin ole sitten niitä oikeita silkkejä yksikään? Ottaa kyllä pattiin tuo valkoinen silkkiukko varsinkin nuiden varpaiden takia :smt013.

Nuilla ruskeilla oli molemmilla viisivarvasta.
Tähän haluaisin lisätä että kanojen varpaiden määrästä olen kyllä ollut tietoinen, mutta tuo kukko oli yllätys. Enkä halua kohdistaa kenenkään syytöksiä että joku ei myisi puhdasrotuisia kanoja täällä muniksessa.
Mini

Viesti Kirjoittaja Mini »

Meillä on silkit nyt 16-viikkoisia, olen yrittänyt vähän tunnistella niitä ja näyttäisi siltä että niissä on 2 kukkoa ja 4 kanaa tai ainakin ne kaksi nahistelevaa tyyppiä kai on kukkoja. Siirsin ne tuossa jokunen viikko sitten omaan soppeensa kun tyrnäväläisnuorikot alkoivat sillkiparkoja polkea vähän turhan innokkaasti. Nyt pitäisi vielä nikkaroida orsia sun muita ja kysynkin teiltä viisaammilta, minkälaisia ja millaisin korkeuksin teillä on orret ja pesät? Miten korkealle nuo pääsevät? Miltään järjen jättiläisiltähän nuo ei kyllä maatiaisiin verrattuna vaikuta mutta huumoriosastoksi ne on meille hankittukin. :smt005

Kuolaan edelleen etenkin valkoisia silkkejä, joten sellaisiakin on kyllä pakko saada. Nuo meidän ovat kaikki ruskean eri sävyisiä, yksi on tumma ja loput enemmän tai vähemmän vaaleanruskeita. Ehkä mun pitää kerätä koko värisuora... :smt007 Miten hyvin silkkikukot tulevat keskenään toimeen, voiko parvessa pitää useampaa kukkoa ongelmitta?
Hansu

[ Miltään järjen jättiläisiltähän nuo ei kyllä maatiaisiin verrattuna vaikuta mutta huumoriosastoksi ne on meille hankittukin. :smt005

Siis en olekaan yksin tuon ajatuksen kanssa :smt003 ... Kun siis oikeasti nuo meidän silkit ovat mielestäni AIVAN tyhjäpäisiä :smt043 . Olen niille sitten opettanut matojen syönnistä lähtien vaikka mitä :smt005 (täällä kehtaa tunnustaa, en muualla :smt003 ). Mutta siis ihme jos noilla ''taidoilla'' ovat jossain pysyneet hengissä :shock:
sisu65

Meillä on tällä hetkellä kaksi silkkikukkoa parvessa ja hyvin tulevat toimeen keskenään.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Meillä isä ja poika silkki kisasivat lähinnä kiekumalla, mutta kun isäkukon ääni on aivan järkyttävän kova ja kimeä, ei sitä kauaa jaksanut kuunnella.
Orsilla meidän silkit ei oikeastaan koskaan nuku, niillä on kyllä orsipuut jossa alimmat orret ovat noin 50 cm korkeudella. Alinta ortta ne käyttävät lähinnä kauneuden hoitoon ja verryttelyyn, sulkien sukiminen ja siipien levittäminen on helpompaa, kun ei ole ihan maan tasalla. Nukkumaan ne kiipeävät yleensä munintapesän päälle tai lyöttäytyvät kimpassa johonkin nurkkaan ja siellä makaavat puoliksi päällekkäin. Nyt kun kolme silkkiä hautoo, olen monena aamuna löytänyt Ulla-kanan ja Dimba-kukon sulloutuneena kimppahaudontapesään. Se läheisyys :smt057
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on kaksi partasilkkikukkoa samassa parvessa ja hyvin tulevat toimeen, mun mielestä nämä on muutenkin tosi sopuisia alhoihin verrattuna. Ja sopuisiahan toki alhotkin on, mutta nämä on jotenkin erityisen laumahenkisiä. Yhteishaudonnat ja poikasten hoitokin yhdessä sujuu loistavasti ja ikinä ei ole ollut ongelmia yhdistää takaisin parveen tipujen kanssa. Alhot monesti ottavat nokkapokkaa kun jollain on kuoriutunut uudet tiput.
Mutta tosiaan aika yksinkertaisen oloisia ja kömpelöitä. Kyllä ne jopa nyt menevät kaikki yläorrelle nukkumaan kun ovat kohta vuoden ikäisiä.
Ehkä vähän herkempiä kuitenkin saamaan marekin. :smt017 Mulla ainakin on kuollut useita jo marekiin kun alhoja ei monen vuoden aikana ole mennyt siihen kuin yksi ainoa kana. Tai sitten mulla on vain ollut huono tuuri.
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Meille tuli tänään Vihdistä ensimmäiset silkit :smt055
Kotisivuilla kuva.
Mistäs näitä saisi lisää ????? muutamaa kanaa kaipailen, 2 ei taida oikein riittää :smt005

Muokattu kotisivuosoite www.foreststar.fi
Kupila

Viesti Kirjoittaja Kupila »

Kuinka kauan voi kestää ennen kuin silkit alkavat munia? Onko selvästi hitaampaa kehitys kuin muilla roduilla?
sisu65

Kyllä on hitaampi kehitys, en nyt tähän hätään muista minkä ikäisenä alkoivat meillä minumaan, mutta selvästi myöhemmin kuin esim. maatiaskanat.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Meillä yksi silkki aloitti munimaan vasta 30 viikon ikäisenä :smt002 Toiset ovat olleet 23-25 viikon ikäisiä.
Vastaa Viestiin