Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en nyt kääntele ollenkaan vaan olen antanut olla ja lisännyt vain kuiviketta päälle.
Pakkanen kävi vuorokauden yli 20 ja nytkin on -15.
Lämpö on kanalassa +6 ja ihan ok kosteus.
Joten enpä ole viittinyt härppiä.
Se ei pala "liekeissä" On ainostaan vain lämmin.
Mutta ilmeisesti se ja kanat itsessään lämmittää tarpeeksi.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Vastoin monien arvailua, on meillä pehku yhä jäässä... Ei syttyny ilkkumaan mulle kanojen lähdettyä :smt002 . Kanat yhä evakossa.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

No, höh. Minä tässä eräänä päivänä kävin kanalassa ja ihmettelin vähän outoa , uutta hajua. Ajattelin, että kai siellä on joku ruuantähde haisemassa. Törkkäsin kuitenkin käteni pehkuun ja se oli lämmin! Minun kanalani on aika pieni ja ilmanvaihto heikkoa ja ajattelin näin hiilidioksidin ja muutenkin ilmanlaadun kannalta yrittää palamista vähän jarrutella. Sekoitin uutta turvetta koko alalle ja lämpö ainakin vähäksi aikaa katosi. Nyt kyllä oikeastaa haisee samalta, eli ehkä se taas yrittelee. Nousi kyllä lämpö vähän korkeaksi, kun oli pitkälti yli kymmenen. Vielä, kun kanalassa on jonkin verran kosteutta, niin oli vähän trooppiset oltavat.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä on ihan liikaa kosteutta :smt012 . Mitäs mä nyt sitten teen? Pelkään että koko kanala mätänee pystyyn seuraavaks. Tänään oli koko päivän ovi sepposen selällään kanalaan ja eteisessä oli edelleen +9. Öh...
vardenji

En voi olla lisäämättä, kun huumorilla pilkahti omasta tilanteesta mieleen että toi pakastaminen ehkäsee hyvin tota mätänemistä :smt005 En vaan voi sitä kenenkään toimivaan pehkuun suositella :smt002
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meilläkin on turhan kosteaa yläkerrassa jossa kanat on. Alhaalla ei kosteutta niinkään ole, vaikka luulisi että koko päivän ulkoilevat kutut ja varsinkin lampaat märkine villoineen pitäisivät tilan kosteana. Lämpöä on piisannut kiitettävästi koko talven, pehku siis toimii :smt001
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä myös tarkenee hyvin kanalassa, pehku toimii :smt041. Ei edes kovilla pakkasilla ole mennyt miinukselle, vaikka muuta lämmitystä ei ole käytetty. Ilman poppakonsteja lähti palamaan, vähän hevosen- ja lampaanlantaa turpeen ja heinäsilpun alle vaan ja aluksi kääntö silloin tällöin. Nyt palaa hissukseen mutta tasaisesti, eikä ammoniakki haise, joten annan sen olla rauhassa. Kosteutta riittää meilläkin kanalassa, se on kestopehkun huono puoli. Toisaalta ulkoilmankin kosteus on lähes 100%...
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tsiisus mulla oli nyt illalla kanalassa +25 ja kosteus varmaan 110% Pikkusenko tuli kiires laitella tuuletuksia auki. Elukkaparat oli just sen näkösiä et mitä täällä nyt saunotaan. Toi kestopehku on hyvä lämmönlähde, ja samoin vuohet ja lehmät. Mutta selitäppä niitten yhteisvaikutusta, ja ilmanlämpenemistä jollekkin joka on tottunut koneelliseen automatisoituun ilmastointiin... :smt021
vardenji

Mietin tehdä vähän kakkaduunia ja siirtää pehkua kanalasta kuttulan puolelle ja kokeillä lähtiskö siellä palamaan... Jos alkais palamaan olis mahdollisuutena siirtää palavaa pehkua kanalaan aluks. Kanalassa jos lähtis niin voisin hakea kultaseni kotiin :smt054
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Minä napsautin lämpölampunkin pois päältä tänä aamuna, se on nyt muutenkin ollut kiinni muutaman tunnin joka päivä, mutta esim viime viikonloppuna meillä oli -27.. kestopehku palaa pikkuhiljaa tasaisesti, mutta nyt kaadoin paalin purua siihen päälle, tuntuu ja tuoksuu puhtaammalta ja voi sitä kylpemisen riemua :smt005
Nyt tuntuu helteeltä kun nollassa keikutaan... no ei ole pitkä matka enää kevääseen :smt041
Suvianne

Täällä on nyt ollut lauhempaa, joten olen pitänyt ovea auki eteiseen.
Eli eteinen on kylmä, mutta vedoton.
Olen saanut sillain kosteuden pois ja kanat on ihan onnessaan siellä myskien puolella kuopineet jäistä maata ja jäisiä silakoita.
Kunnon tuuletus kuivattaa ja sitten kuiviketta vaan joka paikkaan.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

^Kiitos. Taidan nyt olla kanssa sekottamatta pehkua kun se kerran toimii ja lämmittää ihan riittävästi, lisään päälle kunnon kerroksen kuivaa tavaraa. Tuolla haisi nyt vähän ammoniakkikin :smt009 jos se lähtisi samalla. Ovi on ollutkin pihalle auki mutta taitaa olla pihalla aika kosteeta kanssa :smt003
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Eilen en kuivittanut lainkaan, niin tänään sitten haisi ammoniakki oikein kunnolla. Tosi kosteaa on kanalassa, eli kuivaa turvetta on ihan pakko näköjään laittaa jokapäivä pehkun pinnalle. Ja tuuletusikkunatkin avasin, ei näköjään enää riitä pienet räppänät. Päivisin vois tietty näillä keleillä pitää oveakin auki, mutta kokeilen, josko riittäis ikkunoiden aukaisu. Mutta pehku palaa ihan kivasti :smt023
Suvianne

Minulla ei ammoniakki koskaan ole haissut kuin ihan alussa?
Nytkään ei haise ollenkaan??
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Tuota ... mulla haisi ammoniakki hiukan tässä muutamana päivänä, silloin lisäsin kuiviketta, mutta minä en lisää sitä lainkaa jokapäivä. Kaksi paalia olen laittanut turvetta koko talvena. Ensin yhden kokonaisen pohjalle ja sitten ehkä kerran kuussa pienen palan puolijäistä, jonka kanat sitten ovat itse levitelleet. Meidän kanala taitaa olla niin pieni, että kanat hoitavat pehkua ihan itse siellä juoksennellessaan ja minä hiukan kääntelen lisäksi. Aamulla näkyy läjiä, iltapäivällä ei yhtään. Turve sottaa kaikki paikat ja veden, mutta on siinä hyviäkin puolia.
Vastaa Viestiin