Vastuullisuutta viirujen kasvatkseen

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
pulina

Re: Vastuullisuutta viirujen kasvatkseen

Viesti Kirjoittaja pulina »

Monille tämä tuntuu olevan henkilökohtainen aihe nenään vedetyistä herneistä päätellen. Toivottavasti kyse on vain väärin ymmärryksistä. Ei ole tarkoitus ketään loukata.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

mulla on tällä hetkellä 4kukkoa, jotka ei ole mitään sukua kanoille... Keksis vain taas, et miten näitä parvia jakais ja yhdistelis. Varsinkin, kun yks näistä kukoista luultavasti jätti jalkavammaisia tipuja ( tipujen väreistä päättelisin näin, et isä on just tää kukko).
Ja kyllä tuo aloitus aika syyttävältä vaikutti. :smt017 Mun mielestä kuitenkin täällä on aika valveutunutta porukkaa viirujen sukusiitoksenkin suhteen.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Eli mä olen sen viidennen viestin kirjoittaja ja nyt aloittaja nähtävästi on päätellyt että viis veisaan kanojen sisäsiittoisuudesta. No... tällä palstalla on aiheesta kirjoiteltu ja mainittu nimenomaan että varsinkin maatiaiskanakannat ovat sisäsiittoisia. Puhetta on ollut siitä, että kanoilla se sisäsiittoisuus EI NÄY ULOSPÄIN niinkuin monella muulla eläinlajilla (esim. kissoilla sisäsiittoisuus näkyy äkkiä jälkikasvun pienikokoisuutena, ihmisillä aiheuttaa kuulemma sokeutta). Missään en usko että olisi mainittu etteikö siitä olisi mitään haittaa.

Selvennykseksi vielä että meillä vaihtuu kukot tiuhaan ja kaikki jotka ovat meillä käyneet tietävät, että meiltä löytyy kukkoa moneen lähtöön ja ovat monesta eri paikasta lähtöisin.
pulina

No hyvänen aika sentään..... tällä on aika herkkää porukkaa jos joku loukkaantuu siitä että asia otetaan puheeksi. Yritän tässä varsin epätoivoisesti korjailla vääristyneitä harha luuloja. joka toisessa viestissä olen yrittänyt painottaa etten syytä nyt ketään tiettyä ja yritän vaan herättää keskustelua aiheesta. Lukekaa tarkemmin viestini niin ehkä huomaatte mikä pointtini on. En nyt ketään tässä osoittele ja uskon toki että KAIKKI tällä palstalla kirjoittaneet ovat vastuullisia ja muutenkin mukavia. Asioista on kuitenkin kyettävä keskustelemaan. Kehoitan ottamaan myös asiasta selvää alan kirjallisuudesta (ei välttämättä tuotanto).

Suwitsu näyttää siltä että ollaan ainakin siitä samaa mieltä että sukusiitos on pahasta, vai? En toki ole tehnyt sitä johtopäätöstä että olisit jotenkin sukusiitosta harrastava. Tuo mitä sanoit kuulleesi on kuitenkin mielestäni aika paksua puhetta. Se joka asian on sanonut ei selvästikkään ymmärrä ettei sukusiitoksen vaikutuksia näe aina ulospäin. Vaikutukset kuitenkin pysyvät sitkeästi perimässä. Ja siinä asiassa ei lajien välillä ole eroja. Tuskin sinäkään voit kiistää etteikö sukusiitos olisi AINA haitallista ? Oletan että olet kanssani samaa mieltä. Foorumeilla saa lukea sitä suin tätä, väärinkäsityksiäkin sattuu. Älä siis viljele : joku sanoi ettei kanoissa näy, vaan kerro omia mielipiteitäsi. (Se on juuri sellainen harhaluulo josta edellä puhuin)
pulina

max3, ei ollut tarkoitukseni ketään syyttää tai syyttävään sävyyn kirjoittaa.Otsikko on tosin vähän raflaava, myönnetään.Sillä yritin herätellä kiinnostusta. Tämä on mielestäni mukava foorumi jolla on mukavaa porukkaa ja varsin avoin tunnelma.
Syy miksi kirjoitan asiasta tänne on se että kun viiruja olen hankkinut niin kasvattajien yhteystietoja olen aina hakenut täältä. Ja kuten edellä kuvailin, joskus kun on kysynyt että ovatko viirut keskenään sukua niin hiljaisiksi on menty. Sekään ei tarkoita tietenkään että kyseessä olisi joku ihan kauhee ihminen. Ei, ei tietenkään. Todennäköisesti hän on vaan ollut asiasta valveutumaton. Niinpä ajattelin kantaa korteni kekoon kun itseänikin asia kiinnostaa. Jostain syystä tämä meni kuitenkin juupas eipäs keskusteluksi. :smt014 Jännä sinänsä varsinkin kun kaikki tuntuu olevan vielä samaa mieltä asiasta. :smt045

Minusta olisi kivempi kuulla sinunkaltaisia kokemuksia. Aihe on siitä hantala ettei sukusiitoksen vaikutuksia aina tiedetä. On niin tapaus kohtaista. Sen takia olisikin mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Tyyliin: Mitä sinulle sanottiin kun kysyit asiasta myyjältä, tai oletko joskus epäillyt sukusiitoksen vaikutuksia eläimissäsi ynnä muuta. Se on toki vähän arka aihe. Saatetaan esim ajatella että joku erehtyy luulemaan että on itse syyllinen eläintensä huonovointisuuteen. Niinhän ei tosiaan aina ole.Ja sanoisin että harvemmin.Ei ainakaan sen takia että joku yrittäisi tahallaan kasvattaa sairaita lintuja. Vaikutukset vaan saattaa näkyä vasta niin paljon myöhemmin.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on viiriäiset kolmesta eri paikasta ja kanojenkin osalta kukko on vaihtunut tiheään, joten ihan vastuullisena pidän itseäni. Ei täällä tietääkseni kukaan muukaan ole väittänyt että sukusiitos olis hyvä ja tavoiteltava asia, päin vastoin. :smt017
Kieltämättä tuli itselläkin mieleen ensin että aloitus oli tarkoitettu jonkinlaiseksi moitteeksi jollekin foorumilaiselle tai useammalle (taas jotain epäsuoraa vihjailua?), mutta hyvä jos näin ei ollut. Ei silti kannata ihmetellä jos kärkkääseen tyyliin aloitettu keskustelu saa kärkkäitä vastauksia. :smt002

Maatiaiskannathan ovat aika sukusiittoisia alunperin, mikä enemmän ja mikä vähemmän, mutta onko niissä näkyvissä tästä aiheutuneita ongelmia? Tai onko tutkittu että onko niitä ongelmia jotenkin piilossa? Nämä asiat kiinnostais ainakin mua, sillä tosiaan mullakin on se käsitys ollut että linnut kestää sukusiitosta paremmin kuin muut eläimet ja olis kiva tietää onko tämä oletusta vai faktaa? Se että nimimerkki pulina väittää tietävänsä tämän asian hölynpölyksi, ei mulle vielä riitä faktaksi sen enempää kuin että joku muu nimimerkki väittää sen olevan totta. Tahtoo tutkimustuloksia!

No, ihan kaikkea vuodatustasi en jaksanut lukea mutta kaikkien muiden viestit luin ja kukaan ei mun mielestä vetänyt palkokasveja sieraimiin niin kuin ymmärsit asian, vaan ihan asiallisesti kertoi tosiasian, että tuskin tämän foorumin käyttäjistä tarvitsee hirveän huolissaan olla sukusiitoksen suhteen. Täällä kun on suurin osa ihmisiä joiden perinnöllisyystietämystä ja kokemusta linnuista voin vaan hämmästellä ja kunnioittaa, he vaan eivät sitä läheskään tarpeeksi täällä kuuluta!

Se, onko viiriäisesi sairaus perinnöllistä vai ei, tai johtuuko se sukusiitoksesta tai muusta, on asia josta tosiaan voi esittää pelkkiä arvauksia. Mitä tulee siihen että me lintujenkasvattajat jotenkin vastuuttomampia oltaisiin kuin muiden eläinten kasvattajat, niin siitä ei tarvi olla huolissaan. Tiedätkö muuten että hevosissakin harrastetaan ihan tarkoituksella sukusiitosta? Jos jälkeläisestä tulee huono, puhutaan sukurutsasta, jos siitä tulee hyvä, kyse on tietysti linjasiitoksesta! :smt002
pulina

Tuo on ihan totta mitä sanoit niistä hevosista. Harmi kun et viitsinyt lukea kaikkia vuodatuksiani niissä kun todella yritin korjailla niitä syntyneitä väärin käsityksiä. Sekin on mielestäni erittäin tervettä ettei suoraan oikopäätä oteta totena sitä mitä kuullaan tai jostain foorumista luetaan. Mutta olen yrittänyt asiaan kyllä perehtyä koska en itse tykkää siitä että lauotaan mitäsattuu totuutena. Minä en ota kantaa siihen että näkyykö sukusiitos linnuissa paremmin kuin muissa eläimissä. Niin en ole myöskään väittänyt. Ainoastaan sitä olen tässä toistellut ettei se koskaan ole hyvä asia. Ja se ei muuten ole minun mielipide vaan ihan laajalti tunnustettu tosiasia, josta kaikki tuntuukin olevan yhtä mieltä myös täällä. Eli, mitä jos aseteltais kysymys näin: Onko mielestänne parempi vaihtaa kukkoa joka kerta, kun tiedossa on että sukusiitos on pahasta. Vai, vaihtaa kukkoa vähän harvemmin siinä valossa että on kuullut ettei siitä olisi linnuille niin haittaa?

Niin ja mielestäni kaikki palaute aiheesta on ehdottomasti hyväksi.Sanoohan sen jo raflaava otsikkokin. :smt002
Ei, mutta loukkaantua ei tosiaan tartte. Kunhan keskustellaan ja yhdessä mietitään.
Ja yhtään en toki väheksy ns. vanhempien harrastajien vuosien tuomaa kokemusta. Se on aina erittäin arvokasta tietoa. Sekin käy esille niistä vuodatuksistani. Eli mitä jos ihan kiltisti ja muutenkin hyvässä hengessä vaan juteltais asiasta sen kummemmin syyttelemättä tai syyllistymättä.Onhan asia kuitenkin aika kiinnostava. :smt023

Lisään nyt kuitenkin sen verran että vähän harmittaa sellainen kun joutuu kokoajan toistelemaan ja selittelemään. Et ihan totta en tässä ketään osoittele. Ja si tulee vielä et "me kasvattajat ollaan ihan kunnollista väkeä" ihan tolleen kaikkien puolesta.En mielestäni varsinkaan ole sortunut yleistämää.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aihehan on mielenkiintoinen, vaikka niinpä meistä on kaikki siipiveikkoihin liittyvät aiheet, eikös vain :smt002

Maatiaiskanan säilytysohjelman tiedotteessa 2/2007 on tutkimustuloksia sukusiitoksen vaikutuksista, tosin tutkimuksia tehneitä tahoja ei mainita. (Saman tutkimuksen luin joskus netistä englanniksi, mutten enää sitä löydä. Siinä oli mainittu se tutkijatahokin...)Tutkimukset on tehty kanoilla, päteneekö suurin piirtein samalla lailla muuhunkin siipikarjaan? Eipä anna laittaa suoraa linkkiä, joten tämän sivun oikean laidan valikosta löytyy: https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... atiaiskana

Toisen tutkimustuloksen löysin 50-luvulla kirjoitetusta kanakirjasta. (Kananhoidon käsikirja/Kivi/Hänninen/Poijärvi/Werner Söderström Osakeyhtiö)
Tutkimus oli tehty Englannissa, Dunkerlyn koeasemalla. Vertailu=ei käytetty sukusiitosta.

“Koe 1
Läheinen sukusiitos (isä x sisarentytär):
tytärten vuosituotanto kpl 110.6, tytärten haudontatulos 38.0%
Vertailu:
vuosituotanto kpl 154.4, haudontatulos 55.3%

Koe 2
Kaukaisempi sukusiitos (isä x tytär eri sukua olevasta emosta):
tytärten vuosituotanto kpl 179.4, tytärten haudontatulos 35.3%
Vertailu:
Vuosituotanto kpl 201.1, haudontatulos 45.4%”

Tämäkin tutkimus tehty siis kanoilla ja siinä on huomioitu käsittääkseni vain ensimmäisen polven jälkeläiset.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Olosuhteet pitäisi kyllä olla melkoisen stabiilit, jos munintaa ja haudontaa käytetään mittarina. Pelkkä sää aiheuttaa niin paljon vaihtelua, etten panisi sellaiselle tutkimukselle juurikaan painoa, ellei kyseessä ole usean vuoden otannat ja keskiarvot sekä keskihajonta huomioituna. Saatta olla kuitenkin hyvin eksakstiakin tietoa, jotenkin yksi sukupolvi on minusta aika pieni aikaväli. Nyt reippaasti, pulina, tieteelliseen tutkimukseen.

Muoks, onpas paljon kirjoitusvirheitä, mutta se opettajalle tietysti sallitaan. En jaksa korjata
Viimeksi muokannut monnilainen, 17 Tammi 2011, 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pulina

Juuri tätä ajoin takaa. Olen itsekki yrittänyt hakea tutkimuksia mutten ole löytänyt juuri mitään muuta kuin tuotanto juttuja. Varmaan siitä syystä että niistä niitä tutkimuksia pääasiassa tehdään. Yleistä tietoa löytyy kyllä, mutta se pätee kaikkiin. Ois kiva jos ois just kanoista.

Tosi kiinnostavaa. Tuossakin tutkimuksesa ei käytetty ihan läheisintä sukuu(isä tytär)olevii ja silti vaikutus jopa munintaan :shock:
Ku tää on vähän hankala aihe sillai ettei tästä oikeen vo olla omankäden tietoo.

Tuosta linkistäsi viela. En jostain syystä pääse käsiks siihen 2/2007. Herjaavaan et ei oo oikeessa formaatissa, ei taida olla pdf. Mitä siinä oikeen sanotaan? Kiinnostais kyllä hirveesti tietää. Ei oo mulla wördiä ku on mackki.

Miten itse sit ajattelette? Onkn mielestänne parempi vaihtaa kukkoa joka kerta jos jälkeläiset jäämässä laumaan, vai vähän harvemmin? Itselläni viirujen suhteen kolme laumaa joista yhdessä sisarus kukko ja kahdessa muussa erisukuiset kukot.Samaa sukua olevan lauman munia vain syödään, muita voidaan käyttää muuhunkin.
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Ihan tavallinen doc, jonka esim. NeoOffice avaa kyllä kiltisti.
Sukusiitoksesta osittain/mahdollisesti johtuvina ongelmina tuossa mainittiin hedelmällisyysongelmien lisäksi koukkuvarpaisuus, skolioosi, höyhenten epämuodostumat ja kaihi.
pulina

Niin ku mulla on tää mac tietsikka vaa käytössä ja siinä ei oo officee. Määriteltinkö siinä yhtään sukusiitos prosentti tai astetta muuten. Voi piru kun en pääse käsiks.
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Mac on minullakin. NeoOffice on Macille suunniteltu ohjelma, jonka voi ladata ilmaiseksi netistä. Se on erittäin käyttökelpoinen ja väitän, että se kannattaa olla jokaisella Mac-käyttäjällä koneella. Se lukee ongelmitta useimmat tiedostomuodot ja tuottaa niitä myös itse oman tarpeesi mukaan.

Ohjelman saa osoitteesta http://www.neooffice.org
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ihan uteliaisuuttani kysyn, pulina, lienetkö perehtynyt poulaatiogenetiikkan, poupulaatioeriyttämiseen tai perinnöllisyystieteeseen? Sitä puolta kun lähtee opiskelemaan, löytyy kyllä monia uusia näkökohtia. Kaikki ei suinkaan ole niin yksinkertaista kuin äkkiä luulisi. Mikä lause ei edelleenkään sulje pois ymmärtämättömyydestä johtuvan sukusiitoksen huonoutta.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Osaisko joku kertoa, et miten tämä kukon vaihto toimii luonnossa elävillä parvilla? Kuinka usein vaihtuu kanaparvessa kukko, vai polkeeko se kukko myös tyttäriään? Entäs viiriäiset? Kuinka isoissa parvissa ne edes liikkuu? Kuuluuko parveen vain yksi kukko?
Vastaa Viestiin