viiriäis kysymyksiä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanakoppi

viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kanakoppi »

moi ois pari viiriäis kysymystä. eli voiko viiriäisiä pitää kanojen kanssa samassa tilassa? muniiko viiriäiset mitenkä hyvin ja innostuuvatko hautomaan? :smt040
tinttuli

Re: viiriäis kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Itselläni viiriäiset ovat talvet omissa häkeissään kanalassa. Jos häkit sijoittaa seinälle sopivalle korkeudelle, eivät edes vie lattiapinta-alaa. Omat viiruni ovat aloittaneet muninnan 5viikon+2-3päivän ikäisinä ja munia putkahtelee muna per päivä per kana. Valon määrä on aika ratkaiseva tekijä, samoin linnun ikä ja ruokinta. Hävettää tunnustaa, mutta tänä kesänä neljä viiriäistä tuppasivat hautomaan. Yksi niistä hautoi sinnikkäästi kaksi kuukautta, mutta kun itse en ollut asiasta lainkaan :oops: innostunut ja keräsin munat sinnikkäästi pois alta, ressukka lopetti vihdoin.. Eli noin sadasta kanasta neljä osoitti selvästi intoa hautomiseen. Suuri havuilla ja piiloilla sisustettu häkki tarjoaa tähän mahdollisuuden ja olettaisin linnun iän myös vaikuttavan asiaan. Nämä hautovat olivat noin 7-8 kk ikäisiä. Viiriäiset ovat mukavia ja tuotteliaita lintuja :smt023 suosittelen.
kanakoppi

Viesti Kirjoittaja kanakoppi »

voiko viiriäisiä pitää sillein että on vaan kukko ja kana :smt017
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Viiriäiskukko on yleensä innokas polkemaan ja yksi kana voi joutua liian koville kukon kanssa. Siitosryhmissä pidän 3-4 kanaa ja 1kukon. Hedelmöittymis% on silloin korkea :smt023
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Tungempas tänne..eli nyt joudun luultavasti muuttaa töiden peräs rivitaloon ja ajattelin hommata viiruja kun kanoja ei voi pahemmin rivaris pitää.. :smt003

Mutta se voinko niitä hankkia riippuu tiätysti siitä kuinka kovaa meteliä viirut pitää.. etten heti lennä taloosta pihalle.. :smt005
esim. verrattuna "häkkilintuihin"..ja entäs se kiroilu kuinkas äänekästä se on..? :smt017

Haaveilen nyt ensin viiruista, mutta jos siitä ei tuu mitään niin tairan siirtyä peippoihin.. :smt045
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Ei ne kovasti metelöi. :smt001
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Joo ei. Pientä sirkutusta ja kujerrusta. Ja se kukon kiekasukin on lyhyt, eikä kovin äänekäs, vastaa ihmisen puheääntä (paitsi mun yks kukko kiekasee niin lujaa, et korvat menee lukkoon, jos on vieressä) eikä ne kieu samalla tavalla aamusin, ku "kanakukot". Mulla ne kiekuu vaan, jos tapahtuu jotain myllerrystä, eli siivoon pesät jne. Muuten vaan pientä sirkutusta ja kujerrusta.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

mik kirjoitti: Mulla ne kiekuu vaan, jos tapahtuu jotain myllerrystä, eli siivoon pesät jne. Muuten vaan pientä sirkutusta ja kujerrusta.
Meillä on varmaan viiruillakin rytmi jotenkin sekaisin, mut ne kiroilee eniten aamu neljästä eteenpäin pari tuntia. Äänen voimakkuus vastaa suunnilleen herätyskelloa. :smt003
Mimi30

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Tää nyt ei oo mikään kysymys mutta pakko tulla tänne vaan toteamaan että meidän viiriäiset paskantavat ihan hulluna!Joka toinen päivä vaihdettava seinäviirulasta kaikki purut ja kaavittava filmivaneripohja(hemmetin hyvä lattiamateriaali kyllä)puhtaaksi. Yhtään pidempää puhdistusväliä ei voi pitää,alkaa muuten haisemaan ihan järkyttävälle,tai muut ei oo valittanu mutta omaan nokkaan se viirunpaska haisee aika ällölle.. :smt012 Että semmosta sonta-asiaa :smt012 ..muutenhan nuo ovat aivan ihania veijareita! :smt007
henkka

Viesti Kirjoittaja henkka »

Mimi30 kirjoitti:Tää nyt ei oo mikään kysymys mutta pakko tulla tänne vaan toteamaan että meidän viiriäiset paskantavat ihan hulluna!Joka toinen päivä vaihdettava seinäviirulasta kaikki purut ja kaavittava filmivaneripohja(hemmetin hyvä lattiamateriaali kyllä)puhtaaksi. Yhtään pidempää puhdistusväliä ei voi pitää,alkaa muuten haisemaan ihan järkyttävälle,tai muut ei oo valittanu mutta omaan nokkaan se viirunpaska haisee aika ällölle.. :smt012 Että semmosta sonta-asiaa :smt012 ..muutenhan nuo ovat aivan ihania veijareita! :smt007
minusta taas tuntuu että viiriäiset eivät pasko oikeastaan ollenkaan ja purut pysyisivät puhtaana vaikka kuinka kauan .minä teen kerran viikossa "suursiivouksen" viirulaan ja monesti tuntuu että ei ole mitään siivottavaa :smt001
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla on kans syksystä asti ollut sama kuivike. Pesiin vaihdan viikon-parin välein heinät. Ja viikottain käyn siivoomassa, muutaman kuivan kikkareen saa pinnalta noukkii...

mä veikkaan, et kyseessä on liian iso eläintiheys, jos noin paskastuu. Ja kuivikkeen määrä liian pieni.

montakso viiriäistä siinä häkissä on ja kuin iso häkki? Entä kuin paljon kuiviketta?
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt alkaa juttu meneen sellatteeks et mun on paras jättää tän topiikin lukeminen.... Muuten multa löytyy pian kotitekonen lintuhäkki olohuoneesta, jossa vilistää pikkusia viiriäisiä kissan kiusaks ulottumattomissa :smt005 Ja sit tarttis niille rakentaa tarha pihamaalle, jossa alkaa mun suunnitelmilta loppua tila :smt003
Jos takapihan aitaukseen tulee kasvimaa, Vähän sivummalle maastakin verkotettu kesätarha lihakaneille, Sähköaitaus mäkeen vuohille, kaikki koiran ulottumattomiin... sit vielä tarhaa viiriäisille, niin taitaa kaikki neliöt pikkuhiljaa olla hyötykäytössä laitumena tai tarhana... Kanathan mulla on vapaana, siks kasvimaa aitaukseen :smt002
Navetassa alkaa mun päässäni olla jo eläinten lukumäärä täynnä ja viiriäiset olis talvisin olkkarissa... Mitähän vuokraisäntä mahtaa tykätä :smt042 Ai niin, ja ne kalkkunat... :smt037
Munis on vaarallinen paikka...
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

vardenji kirjoitti:Nyt alkaa juttu meneen sellatteeks et mun on paras jättää tän topiikin lukeminen.... Muuten multa löytyy pian kotitekonen lintuhäkki olohuoneesta, jossa vilistää pikkusia viiriäisiä kissan kiusaks ulottumattomissa :smt005 Ja sit

Munis on vaarallinen paikka...
Mulla on kolme pientä viiruhäkkiä eteisessä ja kaks isompaa navetassa. :smt002

Eikä viirut haise. Mä sekoitan pohjan joka päivä, niin ne p*skat kuivaa sinne puruihin ja siivoan kerran viikossa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mieli tekis kaikkia kivoja 'hyöty'lemmikeitä ottaa, mutta yritän vastustella jottei homma karkaa lapasista :smt003 Yksin kun asuu, niin tulee helposti liikaa hoidettavia. Vaikka olis noi viirunmunatkin niin söpöjä syötäviä :smt050
Siinä mun päätöksentekoni nähtiin... Täällä mä taas lueskelen :smt005
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla sama systeemi kuin maxilla :smt005. "Pikkuviirut" asuvat sisällä ja aikuiset kanalassa. Meilläkin on viirukukot herätyskelloina aamuyöstä :smt003. Suurin ongelma viirujen sisällä pitämisessä on kuivikkeet, joita ne pöllyttävät kanamaisella innolla häkin ympäristöön ja niistä tuleva pöly. Niiden ääntely on kyllä mukavaa kuunneltavaa, eikä niitä kyllästy seurailemaan.

Meillä viirut pitävät nuorimman kissan virkkuna talvisaikaan, ettei se ihan juurru sohvalle :smt016. Kisuli jaksaa tuijottaa niitä loputtomiin. Tämä kisu on semmoinen vilukissa, ettei suostu lähtemään pihalle niin kauan kuin siellä on lunta ja pakkasta, tai jompaa kumpaa. Täytyyhän sillä sitten jotain virikkeitä olla :smt047 ...
Vastaa Viestiin