Rituaaliteurastuksista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Kaukokana

Re: Rituaaliteurastuksista

Viesti Kirjoittaja Kaukokana »

Eiköhän rituaaliteurastus ole ihan suomen kielen mukainen sanakirjatermi.
Niin se varmaan onkin, mutta herattaa negatiivisia mielikuvia. Taalla kun ei puhuta rituaaleista vaan teurastus ja sen tulos on joko "halal tai haraam".

Tuon sikojen kalttauksen ja kanojen elavalta kuumaan kylpyyn laskemisen mainitsin ihan vain siksi, etta ylilyonteja/virheita (vai miksi niita nyt sanoisi) tapahtuu ja ne jaavat elamaan ihmisten puheissa kuin kaytantona ja totena. Siis sellaisten, jotka eivat tieda asioiden oikeaa laitaa. Puolin ja toisin.
Mina olen nahnyt lukemattomia teurastuksia Suomessa seka kotimaassani, enka kylla voi sanoa, etta ne niin kamalasti eroasivat toisistaan elaimen karsimyksen suhteen.

Hyva kuitenkin, etta elain teurastetaan siella, josta se hankitaan. Varmasti aiheuttaa huomattavasti vahemman stressia elaimella, kun se saa olla kotiymparistossaan viimeiseen saakka :smt001
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Kaukokana kirjoitti:Ihan ensin sanon Paltsille, etta hopo-hopo vaan. Mistahan noin hyvat tiedot on hankittu?
Teurastaessa sanotaan Bismillah al rahman al rahiim, joka tarkoittaa lyhykaisesti "Jumalan nimeen".
No nehän on hankittu sillä tavalla että olen ollut mukana teurastuksessa. Tämä saattaa olla taas niitä asioita jotka hieman vaihtelevat henkilöstä, hänen lähtömaastaan ja oman yhteisönsä tavoista riippuen. Olen koko lailla varma kuulemastani mutta en tietenkään rupea kiistelemään siitä mitä siinä tilanteessa _pitäisi_sanoa koska en omaa siitä asiantuntemusta. Minulle on ihan sama millä sanoilla rukoillaan jos on tarve rukoilla. Olen valmis kunnioittamaan näiden miekkosten vakaumusta ja suon heille sen rukouksen. Minä pidän huolen siitä, että eläin kärsii niin vähän kuin se on tappamisen kyseessä ollessa mahdollista. Siitä ei ole tarvinnut koskaan näiden muslimiherrojen kanssa olla eri mieltä.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Reilu vuosi sittenhän uutisoitiin että McDonalds myy halal-teurastettua broilerinlihaa.
Mä en ihan tiedä mitä pitäisi ajatella ihmisistä joista suurin tai ainut eettinen ongelma broilerinlihantuotannossa on teurastettaessa lausuttu rukous ja nokan suunta, tai ainakaan ne ajatukset ei ole painokelpoisia...
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

Selvisi että kyse on Paltsin mainitsemasta uskonnollisesta yhteisöstä. Kukkojen lisäksi tarvitsevat juhliinsa useita lampaita, jotka veisivät mukanaan elävinä ja huom. - haluaisivat pitää asian "salaisena". Että tämmöistä alakulttuuria. Toivon hartaasti, ettei Suomesta löydy lampaankasvattajia, jotka ovat riittävän tunnottomia myydäkseen takakonttiin lampaita joilta epäilemättä veret laskettaisiin tainnuttamatta ties missä. Tai mitään muitakaan eläimiä. Näin tyhminä pidetään suomalaisia viranomaisia ja koko mahtavaa EU-kontrolliverkostoamme. Raivostuttaa niin etten edes jaksa jatkaa aiheesta.
Kaukokana

Viesti Kirjoittaja Kaukokana »

Paltsi kirjoitti: No nehän on hankittu sillä tavalla että olen ollut mukana teurastuksessa. Tämä saattaa olla taas niitä asioita jotka hieman vaihtelevat henkilöstä, hänen lähtömaastaan ja oman yhteisönsä tavoista riippuen. Olen koko lailla varma kuulemastani mutta en tietenkään rupea kiistelemään siitä mitä siinä tilanteessa _pitäisi_sanoa koska en omaa siitä asiantuntemusta. Minulle on ihan sama millä sanoilla rukoillaan jos on tarve rukoilla. Olen valmis kunnioittamaan näiden miekkosten vakaumusta ja suon heille sen rukouksen. Minä pidän huolen siitä, että eläin kärsii niin vähän kuin se on tappamisen kyseessä ollessa mahdollista. Siitä ei ole tarvinnut koskaan näiden muslimiherrojen kanssa olla eri mieltä.
Hienosti ajateltu Paltsi. Olen itse muslimi ja minulle elainten teuratus halal-tyyliin on hyvin tuttua. En usko, etta kenellekaan itse tarkoitus on elaimen karsimyksen pitkittaminen, mutta veren laskulla on suuri merkitys ruoan sailymiselle, niin ennen vanhaan kuin viela nykyaankin. Meilla esimerkiksi teurastajat myyvat lihaansa kaupassa lihakoukusta. Ei ole siis kylmasailytysta eika lihoja koskaan raakakypsyteta riiputtamalla. Veri on se aine, joka ensin pilaantuu ja pilaa koko ruhon. Veren ja verituotteiden nauttiminen on myos kiellettya niin islamissa kuin juutalaisuudessa. Monet oudolta kuullostavat kiellot ja suositukset johtavat juurensa kaytannon asioista, mutta ei niista sen enempaa. Halusinpahan vaan sanoa, etta mukava nahda miten erilaisia ja jarkevia ihmisia taalla on. Kylla monet varmasti tajuavat Suomen lain ja sen noudattamisen, kun asian heille selittaa. Minusta tapojen taytyy muuttua ajan mukana, mikali suunta on parempaan pain :smt001
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kaukokana kirjoitti:Monet oudolta kuullostavat kiellot ja suositukset johtavat juurensa kaytannon asioista.
Näin minäkin olen kuullut ja lukenut, vaikka itsellä ei muista kulttuureista olekaan käytännön kokemusta. Eikö sianlihan kieltäminenkin ole ollut keino suojautua trikiineiltä yms. Varmaan jokaisessa kulttuurissa on elinolosuhteista johtuvia, käytännössä toimiviksi havaittuja tiedostamattomia "sääntöjä".
Lihan verettömyys on ilman muuta säilyvyyden kannalta avaintekijä. Toisaalta, niin kauan kuin sydän lyö, se pumppaa verta pois pistetyltä eläimeltä. Tainnutus ei pysäytä sydäntä, joten sillä ei pitäisi olla vaikutusta ruhoon jäävään verimäärään...
Eikä siitäkään niin kauan ole (muistan sen vielä :smt022), kun suomalainen vaari pamautti navetan pihalla sonnimullia kirveenhamaralla otsaluuhun ja leikkas saman tien kurkun auki... tyylit ovat täälläkin muuttuneet vasta viime vuosikymmeninä. (Tosin silloin oli seuraavana päivänä verilettuja ruokana.)
Uskontoihin en puutu... kun en niistä tiedä...
malla

Niin tai näin, monikulttuurisuuden nimissä ei mielestäni pidä antaa eettisen kehityksen taantua. Suomessa on perustelluista syistä toimittu jo pitkälti toistasataa vuotta eläinten kohtelun parantamiseksi. Eläinsuojelulaissa on yhä parantamisen varaa, ajatellen esim. teollista eläintuotantoa, mutta minkään muinaisten paimentolaistapojen tms. verukkeella ei kyllä kannata ottaa askelia taaksepäin. Mamukeskustelussa ollaan helposti kuin kissa liukkaalla jäällä, mutta populismia kannattamattakin on kritiikkiä voitava esittää.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin muttakun se ei ole mikään askel taaksepäin jos suorittaa islamilaisen tai juutalaisen teuratuksen SUOMESSA!!!
Eläin tainnutetaan ja lasketaan veret. Ei sen kummempaa.
Jotkut ihme hörhöt on erikseen vaan tuskin niitä kovin montaa on...
Ja niiden hörhöjen perusteella ei voi tuomita kaikkia "mamuja"

Minusta nämä on ärsyttäviä ketjuja ja niitä tulee joka eläinfoorumille puolen vuoden välein...
Olen ihmeissäni, että sivistyneessä suomessa ollaan näin juntteja ja tietämättömiä muiden kulttuurien suhteen..
Kait nämä jo peruskoulussa opetetaan??? Ilmeisesti, kun en muuta koulua ole juuri käynyt...

Aina on riski, kun elukan myyt että se menee huonoon kotiin. Joten myydessä käyttää sitä omaa päätä ja ei myy jos tuntuu oudolta.
Ennemmin kukko omassa padassa kuin epäilys melessä. kukaan ei pakota myymään.
malla

Lyyvvään turvalla vaan :-" (sisäsuomalainen sanonta).

Junttius erikseen ja eettinen arkiymmärrys erikseen. Kai sitä sentään ihmetellä saa kun joutuu henkilökohtaisesti tilanteeseen, jossa itse avoimin kortein pelattuaan saa sukunimettömiä ja paikantumattomia yhteydenottoja ja salamyhkäisyyden huipuksi kyseenalaisen tarjouksen. Yleensä salaajalla on jotakin salattavaa. Harmi että aihepiiri on niin läpikaluttu ettei siihen enää sietäisi puuttua. Tyhmäkin tajuaa ettei myyntipakkoa kellään ole.

Kulttuurin eettistä tasoa voidaan arvottaa vaikkapa sillä, miten sen keskuudessa kohdellaan naisia, lapsia ja eläimiä.
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

VAU ! vihdoinki saatiin munikseen vähä äksöniä :smt041 :smt041 :smt041
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin vaan ku ei voi yleistää!
Jos tavallinen kristitty suomalais lääkäri jää kiinni pideltyään hevosia huonosti ja tappaneen ne nälkään. Niin onkos kaikki suomalaiset lastenlääkärit sillon huonoja hevosmiehiä?
Sitä vaan, että ku näissä yleistetään.
Tavallinen sivistynyt islamilainen ei kohtele huonosti naisiaan.
Mutta fundalisti afganistanissa takuulla.
Mutta ääriaineisto on täysin oma lajinsa
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä oon kyllä nyt Suviannen kanssa samoilla linjoilla.
Menee muutenkin taas överiks tää keskustelu kun vedetään jo naisten ym kohtelu mukaan tähän. Ja tosiaan ei niiden uskontoon kuulu kohdella esim naisia huonosta tai jotain. Taitaa nyt jollain mennä nää ääriliikkeet ja normaali uskonto vähän sekasin :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Suomessa mennään näiden mukaan eläinten lopetuksessa ja teurastuksessa (riippumatta siitä mikä muissa maissa on sallittua):

Eläinsuojelulaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960247

Eläinsuojeluasetus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960396

Eläinsuojeluasetuksessa on erillinen luku
uskonnollisista syistä noudatettavasta teurastustavasta.
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

En ole kyllä törmänny yhteenkään veriseen elukan ruhoon vaikka on teurastettu suomalaisen eläinsuojelulain mukaisesti........joten se siitä säilyvyydestä, olettaisin.

Luin jostain keskustelupalstalta kun oli samanlaista ajatuksenvaihtoa puolesta ja vastaan sielläkin, että pitkään HK;n teurastamossa työskennellyt teurastaja sanoi että kaikista veemäisimmät päivät olivat nämä halal päivät vaikka muuten ei häijyä tee. Ei kuulemma helpolla vapaaehtoisia löytynyt. Mene ja tiedä, oliko ennen lakimuutosta, skeidaa vai jotain muuta.

Muutenkin taitaa taas Joulun odotuksessa olla taas sellainen tapi tapi meininki ettei mistään asiasta saa keskustella tai ainakaan olla omaa mielipidettä tai ei missään nimessä eri mieltä. Joten pitäiskö muuttaa keskustelupalsta vaikkapa samaamieltäpalstaksi. :smt003

Nimimerkillä trauman viime joulusiivoksesta saanut kun meni osa ohi, mutta mitä tapahtui?
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Aikanaan päätin olla ennakkoluuloton kaikkia uskontoja kohtaan. Vaikeinta siinä on että enimpää meteliä itsestään ovat pitäneet nämä ääritapaukset. Ne sivistyneemmät ja myönteisemmät on harvoin uutisissa tai esillä. Lehdet ei kirjota uutisiin kuinka joku islaminuskoinen on kunnon kansalainen tai kuinka heikäläiset opettelee Suomen tapoje ja kulttuuria ymmärtääkseen ja sopeutuakseen tänne. Tunnen paljon näitä jäljimmäisiä!
Mitä maalaisjärki ei salli, se kannattaa jättää sikseen kunnes saa enemmän tietoa asiasta. Tunnen yhden satanistin, joka pyysi saada multa pukin kallon. Sille kelpas sellanen 10 vuotta omenapuussa roikkunut irtopää( rastaspelättinä...)Pukin luonnetta se kyseli ja millanen oli eläessään ja se kävi silittelemässä mun kanoja vailla taka-ajatuksia. Ihasteli kilttiä kukkoa ja istuksi navetassa rapsuttelemassa kuttua :smt003 ( Oli muuten mainio näky niillä vaatteilla :smt005 Ketjuja, niittejä, mustaa ja punasta. Vieressä makoileva kuttu imeskeli sen sormia...)
Vastaa Viestiin