Kestopehku...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kestopehku...
kite eli siis vähän niinkuin tuulettuva alapohja/rossipohja? Jos puulattian alla on styroksi tai urtsi, niin tuleeko niiden alle vielä mitä, vai mitä tarkoitat tuolla "pohjarakenteella"? Eli siis maasta ylöspäin on -> ilmatila, "pohjarakenne"(?), styroksi/uretaani, lauta/puulattia, pelti, pehku? Tuleeko tämä siirrettävä rakennus jonkunlaisen sokkelin päälle?
Mä voisin äkkiseltään kuvitella, että styroksin/uretaanin, puun ja pellin väliin kerääntyy kosteutta ja lautalattia on aika nopeesti laho...
Mä voisin äkkiseltään kuvitella, että styroksin/uretaanin, puun ja pellin väliin kerääntyy kosteutta ja lautalattia on aika nopeesti laho...
tinttuli: Miksi tulisi? Eikös kissat ole talossa sitä varten :O
rita: "pohjarakenne"= kakkosvitosista tehty pohja, jonka päälle lattia rakennetaan
Alle tulisi leca-harkoista "tassut". Ja tottahan meillä sen verran rakennettu on, että on kuultu sellaisestakin kuin kosteussuoja
Mietin miten pehku mahtaisi tuollaisessa toimia, tai onko jotain mitä en ole tullut ajatelleeksi..
rita: "pohjarakenne"= kakkosvitosista tehty pohja, jonka päälle lattia rakennetaan
Alle tulisi leca-harkoista "tassut". Ja tottahan meillä sen verran rakennettu on, että on kuultu sellaisestakin kuin kosteussuoja

Mietin miten pehku mahtaisi tuollaisessa toimia, tai onko jotain mitä en ole tullut ajatelleeksi..
Mikä ettei toimis? Lämmin tila kuiteski ja silleen, eikä rotistakaan tuu vaivaa jos vaikka veät jonkin verkon kivijalan ympäri, ettei isommat elläimet pääse, ja laitat sinne rotanmyrkkyä sillon tällön tarjoukseen.
Tota peltiä vaan lattiassa mietin, se on liukas ja hankala käsitellä asennettaessa. Joku oli täällä käyttäny muovimattoa samaan tarkotukseen. Vois olla halvempaakin.
Hyvä jysäys, luomurakentajamumma suosittelee muovimattoa!
Tota peltiä vaan lattiassa mietin, se on liukas ja hankala käsitellä asennettaessa. Joku oli täällä käyttäny muovimattoa samaan tarkotukseen. Vois olla halvempaakin.
Hyvä jysäys, luomurakentajamumma suosittelee muovimattoa!

Kite: Jos nyt yhtään ymmärsin oikein, niin meillä on kanalassa lähes samanlainen rakenne kuin sulla on suunnitteilla. Eli nurkissa harkkotassut, joiden päälle lattiarakenne on rakennettu. 100 mm styroksi eristeenä ja vesivaneri lattiana, myös seinien alaosasta reilu metri on tuota vesivaneria. Vanerilattian päällä sitten on kestopehku, joka viime talven huimista pakkasista huolimatta lämpeni vähän liiankin hyvin.
Jyrsijöiden kanssa ei ole ollut ongelmia, vaikka rakennelma onkin alhaalta auki. Jyrsijäverkko on kuitenkin suunnitelmissa laittaa, ettei tulevaisuudessakaan tulisi kutsumattomia vieraita.
Jyrsijöiden kanssa ei ole ollut ongelmia, vaikka rakennelma onkin alhaalta auki. Jyrsijäverkko on kuitenkin suunnitelmissa laittaa, ettei tulevaisuudessakaan tulisi kutsumattomia vieraita.

kanamummo: ei ole pelti liukasta käsitellä, eikä tässä tapauksessa kalliskaan, kun sitä on "omasta takaa pihat ja hallit täynnä" 
Eli siis meillä on itsellä rakennuspeltialan yritys.
Rotanmyrkkyä en pistä kissojen ja koirien takia. Ne huolehtikoon siitä, että pysyy jyrsijät poissa. Tähän mennessä ovat hyvinkin huolehtineet asiasta, kun talliin niitä aluksi tuppasi ilmestymään
Aikas usein tuodaan "mammalle näytille" saatu saalis.
Jopa se meidän vajaa puol vuotias pikkuriiviökin (kissa siis) on raahannut jo monta saalista ovelle
Koira sitten huolehtii isommat. Semmotteen 23cm+häntä kokoisen rotan se raahas riemuissaan kerran näytille, mutta ei niitä ole sen jälkeen näkynyt. (siis rottia-yöks) Lumikon kanssa otti yhteen ja mäyrän. Ketut ei tuu pihaan niin kauan kun koira on (siis meillä ei tule) eikä sudetkaan ole pihaan asti tulleet (ONNEKSI!!).
Verkkoa harkitaan sitten kun katsotaan toimiiko tuo muuten.
Mut hienoa, et joku on vastaavaa kokeilllut ja toimivaksi todennut.
Eilen kaadettiin pohjan tieltä puita jo
Jemuli: meillä ei vissiin riitä nurkkiin harkot ja laitetaan sen vanerin sijasta pelti, mutta muuten ihan vastaava. Ja pelti juurikin tuon siivoamisen helppouden vuoksi (muovipintaa, että voi esim. vetää pesurilla kerran vuodessa lattian tarvittaessa puhtaaksi). Reunoilta ajattelin aluksi nostaa vaan sen 30cm mitä tallissakin, mutta korkeampi vois olla parempi, että saa kunnolla paksun pehkun sinne.
Kehitettävää siis vielä ..

Eli siis meillä on itsellä rakennuspeltialan yritys.
Rotanmyrkkyä en pistä kissojen ja koirien takia. Ne huolehtikoon siitä, että pysyy jyrsijät poissa. Tähän mennessä ovat hyvinkin huolehtineet asiasta, kun talliin niitä aluksi tuppasi ilmestymään

Koira sitten huolehtii isommat. Semmotteen 23cm+häntä kokoisen rotan se raahas riemuissaan kerran näytille, mutta ei niitä ole sen jälkeen näkynyt. (siis rottia-yöks) Lumikon kanssa otti yhteen ja mäyrän. Ketut ei tuu pihaan niin kauan kun koira on (siis meillä ei tule) eikä sudetkaan ole pihaan asti tulleet (ONNEKSI!!).
Verkkoa harkitaan sitten kun katsotaan toimiiko tuo muuten.
Mut hienoa, et joku on vastaavaa kokeilllut ja toimivaksi todennut.

Eilen kaadettiin pohjan tieltä puita jo

Jemuli: meillä ei vissiin riitä nurkkiin harkot ja laitetaan sen vanerin sijasta pelti, mutta muuten ihan vastaava. Ja pelti juurikin tuon siivoamisen helppouden vuoksi (muovipintaa, että voi esim. vetää pesurilla kerran vuodessa lattian tarvittaessa puhtaaksi). Reunoilta ajattelin aluksi nostaa vaan sen 30cm mitä tallissakin, mutta korkeampi vois olla parempi, että saa kunnolla paksun pehkun sinne.

Keväällä ja syksyllä. Siinä välissä sitten vaihtelen osittain jos on tarpeen. Kanasia mulla tosin ollut vasta vajaan vuoden, joten ihan hirveesti ei kokemusta ole, mutta näin olen suunnitellut ja ainakin talvi meni turpeen lisäyksellä ja osittaisella vaihtamisella.
Rupesin tässä pohtimaan, että siis onko meillä tämmöinen kestopehku systeemin nyt siis käytössä, kun edelliset omistajat laittoivat kanalan "talvikuntoon" ?
Kanalassa on siis alimmaisena kuusen havuja ja päällä kuivaa heinää? ei muuta mitään esim täällä mainittua turvetta tai lehtiä.
Pari heinäpaalia navetassa olisi.. Pitäisikö niistä heittää vaikka toinen vielä sekaan? Kun ei sitä kyllä mitään 20cm kerrosta ole ja reunoilla on aika matalaa, näkyy ihan lattia, betoni siis, kun navetan pääty on tämä meidän kanala tehty
Orren alla, jos kanaset nukkuu on kyllä paksumpi kerros, kun ne on itse sitä myllänneet.
Ja olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tämmöistä kestopehkua ei saisi siivota kuin vasta keväällä? Jos tämä nyt semmoinen on..
Mutta entä jos ei ole?
Kanalassa on siis alimmaisena kuusen havuja ja päällä kuivaa heinää? ei muuta mitään esim täällä mainittua turvetta tai lehtiä.
Pari heinäpaalia navetassa olisi.. Pitäisikö niistä heittää vaikka toinen vielä sekaan? Kun ei sitä kyllä mitään 20cm kerrosta ole ja reunoilla on aika matalaa, näkyy ihan lattia, betoni siis, kun navetan pääty on tämä meidän kanala tehty

Ja olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tämmöistä kestopehkua ei saisi siivota kuin vasta keväällä? Jos tämä nyt semmoinen on..

Mä yritän kestopehkua ekaa kertaa eikä tunnu lämpimältä. Kanankakkaa, kutunkakkaa, vanhaa heinää, purua ja puun lastua vähän olkea joukossa. Korkeutta on n. 25 cm ja painuu vähän. Auttaisko jos nostan korkeutta vielä? Purua saan vuokraisännältä ilman, kuttujen puolelta piisais vielä vähän otettavaa(kakkaa ja pissattua heinää). Pihalla alkaa olla kylmä täällä etelässäkin(vihdoin) mutta olisi sellanen metrin korkuinen kasa haravoituja lehtiä. Voisiko niitä vielä viedä kanoille? Jos vielä veisin lämmintä vettä, jota vähän pirskottelis. Navettaan ja kanalaan on aika paha viedä sähkölämmitintä, teen sen vain pakon edessä. Piiiitkällä jatkoroikalla....
Huolestuttaa kans kun lattia on puuta... Kuttusilla on betoni. Veisin kanat ehkä vuohien puolelle ja talvella uskon sen taas tekeväni, mutta toinen kutuista on alkanut puskea aidan oven auki. En saa sitä lopettamaan sitä.
Huolestuttaa kans kun lattia on puuta... Kuttusilla on betoni. Veisin kanat ehkä vuohien puolelle ja talvella uskon sen taas tekeväni, mutta toinen kutuista on alkanut puskea aidan oven auki. En saa sitä lopettamaan sitä.

Lehdet on hyvä sinne pehkuun.
Minä olen kerännyt kakkalaudoilta kakkoja ja sekoittanut lämpimään veteen ja kaadellut pehkuun.
Sahanpuru ei ole sitä parasta, mutta kyllä sekin sitten palaa kun pehku on tosissaan päällä.
Pissaa sinne pitäs saada, vaikka omaa
Minä olen kerännyt kakkalaudoilta kakkoja ja sekoittanut lämpimään veteen ja kaadellut pehkuun.
Sahanpuru ei ole sitä parasta, mutta kyllä sekin sitten palaa kun pehku on tosissaan päällä.
Pissaa sinne pitäs saada, vaikka omaa

Kakkavesi kuulostaa kivan sotkuiselta puuhalta
Valkoset rouvat istuu vanhan keittiölaatikoston reunalla ja ystävällisesti ne kasat kerääntyy ylimpään muoviseen laatikkoon. Siitä on helppo kerätä. Viime yönä tuli vihdoinkin lunta, mutta uskallan vielä kai ottaa niitä lehtiä. Ne tuo samalla vähän kosteutta ja kanat pääsee nokkimaan lunta
Sit ei kai muu auta kans kun pissata pulloon
Haistelin tänä aamuna että olis vähän ammoniakin aromia ilmassa, Auttaisko pullo etikkaa ensiavuks? Turvetta mulla ei varastossa oo...

Haistelin tänä aamuna että olis vähän ammoniakin aromia ilmassa, Auttaisko pullo etikkaa ensiavuks? Turvetta mulla ei varastossa oo...

Re:
No meillä onneksi on tollanen patteri. Ainoo vaan että mä en todellakaan tiedä mihin saisin ton sielä kanalassa mahtumaan
Tytynee kattella josko niitä ois pienempiä mallejakin. Toi meinaan ei ole mikään turhan pieni
Klara, mun kestopehku on nimensä veroinen ts "kestää" ennenkuin mitään tapahtuu.En ole saanut sitä kautta lämpöä kun siivousinnossani olen poistanut KAIKEN aineksen mikä käynnistäisi palamisen
. Lämpölamppu on toistaiseksi pitänyt lämpötilan +10 asteen hujakoilla (pienemmällä teholla), mutta nyt pakkasherran paukutellessa ulko-ovea lämpötila on tuossa +5-6 asteen tietämissä. Etuhuonetta olen välillä "lämmittänyt " öljylampulla ja se on toiminut ihan mukavasti. Rupesi hermostuttamaan kuitenkin lampun riittävyys, joten hankin varalle pikkasen öljytäytteisen patterin 450 w alle 20 eurolla Prismasta.Vaikuttaa aika kätevältä ja sen voi varmaan ripustaa hetkellisesti lämmittämään myös itse kanalan puolelle.
URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=7061146.jpg]
[/URL]

Klara, mun kestopehku on nimensä veroinen ts "kestää" ennenkuin mitään tapahtuu.En ole saanut sitä kautta lämpöä kun siivousinnossani olen poistanut KAIKEN aineksen mikä käynnistäisi palamisen

URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=7061146.jpg]

Tuli mieleeni että voisko toi mieto ammoniakin haju johtua kanankalkin aiheuttamasta emäksisyydestä?
Luulisin että se ei aiheuttais, mutta en oo laittanu sinne mitään muuta kun kuivia kananmunankuoria ja kanankalkkia, mitkä vähänkään neutralisoi hapanta.
valtatien toisella puolella on hevostila, sieltä hevosenmunkkeja kanalaan! Tai vanhaa kompostia takapihalta.
Mul on kans ton tyylinen patteri alakerran vessassa, mutta korkeempi
Se on vietävä navettaan jos ei pehku ala palamaan. Jossain aiemmin mainittu paistimittari olis tarpeettomana keittiön laatikossa, vois vähän syvempää ottaa ton lämpötilan.

Mul on kans ton tyylinen patteri alakerran vessassa, mutta korkeempi

Minulla haisi viime talvena ammoniakki kovasti juuri ennenkuin alkoi palamaan.
Sitten se hävisi.
Kääntelin pehkua kovasti, että sai ilmaan ja haju tieten vaan paheni.
Siihen auttoi ihan ohutkin kerros turvetta.
Mutta sitten se alkoikin palamaan ja ammoniakki hävisi koko talveksi!?
Sitten se hävisi.
Kääntelin pehkua kovasti, että sai ilmaan ja haju tieten vaan paheni.
Siihen auttoi ihan ohutkin kerros turvetta.
Mutta sitten se alkoikin palamaan ja ammoniakki hävisi koko talveksi!?
Meillä on tallissa kutterilastua kuivikkeena ja tein sitten siitä kutteri/hevosenpaska sotkusta + lehdistä mitä pihalta haravoin pohjan kanalaan ja päälle lisäillyt heinää ja tota kutterilastua. Vielä ainakin tuntuu lämmittävän kanalaa sopivasti. Saa nähdä kuinka paksu pehku on keväällä kun tykkään lisäillä aika usein pinnalle tota kutteria kun näyttää sit kivalta ja valoisalta
Kanat muutti tuonne niin myöhään tuolta pihakanalasta että eivät varmasti ois ilman hevonpaskaa omineen saaneet pehkua toimimaan.

Kanat muutti tuonne niin myöhään tuolta pihakanalasta että eivät varmasti ois ilman hevonpaskaa omineen saaneet pehkua toimimaan.