Kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siimis

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä pistin juuri viikonloppuna teuraaksi ekan kalkkunan, se oli porukan pienin mutta jalka vaivasi. Päättelin ettei se siitä enää sen paremmaksi muutu ja huitaistiin kaula poikki. Nyt se on tuolla jääkaapissa nahattomana odottamassa jatkokäsittelyä... Olisko ideoita, mitä siitä tekis? Suoraan kinkkupussiin ja uuniin (meillä vain sähkö, toistaiseksi) vai keitteliskö ensin pari tuntia isossa kattilassa maustimien kera ja heittäis sitten vielä uuniin väriä saamaan?
caddy

Viesti Kirjoittaja caddy »

Onnistunein, mitä mä oon meidän kalkkunoista saanut aikaiseksi, oli suikaleiksi, pannulle, ja kermaa sekaan.... Nams!
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Koivet jauhelihaksi, fileistä suikaleita ja pannulla ruskistaen. Sitten päälle mustapippuria, suolaa, paljon kookosmaitoa tai -kermaa, aurajuustoa ja maun mukaan valkosipulia sekä purkillinen ananaspaloja ja tovi muhittelua. Basmatiriisiä tai jasmiiniriisä kaveriksi ja ähky on taattu!
siimis

Noh, en käynyt täällä teidän ohjeita lukemassa (höh, mutta onneksi on tuolla vielä yhdeksän lintua lisää...) ja kalkkuna - vaikka pieni olikin (teuraspaino 3150) - ei mahtunut edes isoimpaan kattilaani vaikka kuinka olis survonut :smt002 Joten pistin hänet paistopussiin (jumbo!) ja vähän suolaa ja pippuria pintaan, sisuksiin pistin sipulilohkoja ja porkkanoita, kun muuta ei jääkaapista löytynyt. Paistoin hiljaisella tulella uunissa kolmisen tuntia ja tuli kuulkaa hyvää?! Koivetkin on ihan mureat. Meinaan siivota lihat huomenna ja tehdä puolesta salaatin ja toisesta puolesta viillokkia (paitsi että unohdin ostaa currya...).

Miten ihmeessä se liha voikin olla niin eri makuista kuin se kaupan höhhö?! Siis ilman mitään sen kummempia maustimia, todella maukasta ja hyvää. Kyllä on kaiken vaivan väärti, ei voi muuta sanoa :smt001
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Nimenomaan siimis, kyllä on vaivan arvoista!! Appiukolle vietiin maistiaisia ja pian hän jo soitti perään ja kertoi suunnittelevansa mihin kohtaan saisi ensi kesäksi rakennettua kalkkunatarhan :smt023 Me laitetaan huomenna loput kolme lihoiksi, alkaa pakastin olla täynnä. Muutama kukkopoikakin vielä olisi käsittelyä vailla, pakastinostoksille vissiin :smt017
siimis

No mulla olis täällä myös kovasti jo jakajia, mutta kun kutsun teurastustalkoisiin, niin väki kaikkoaa takavasemmalle :smt017

Olis kiva kokeilla muutama kyniäkin, mutta ilman kunnon vesipataa se tuskin onnistuu. Aika tiukassa istuu sulat.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä voin tulla siimis teurastustalkoisiin. :smt003 Kun saisi edes nuo omat kukot pataan. Jotenkin sitä vaan vetkuttaa ja vetkuttaa. :smt012 Mut ehkä meillekin tulee ensi vuonna kalkkunoita. Kääk, missä se haarukkahymiö on? :smt017
siimis

Joo, mulla olis noita kukkoja myös, ja ankkoja ja viiriäisiä ja kyyhkysiä...

Meinattiin ukon kanssa, että jos kolme kalkkua viikonlopussa sais pakkaseen, niin se olis hyvä. Nylkien se menee, mutta ei kyllä kynien.

Sitten kun sais vielä ylimääräiset ankat päiviltä (tai myytyä, ne on niiiin ihania!!!) ja kaikki muut ylimääräiset kukkopojat / värivirheelliet kyyhkyset, niin sais joulu tulla... Viude vaan kun aika on niin kortilla, kolme viikkoa on akka nyt käynyt koulua :shock: ja kyllä on rankkaa. Nytkin pitäis jotain tenttikirjoja lukea ja täällä mä vaan surffaan...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

mie oon niitä butteja laittanut niin,että leikkaan filén irti, ja laitan yrttilitkuun marinoitumaan( kun ei se pippuri käy) Saa olla hapanimelä pohja vaikka hunajalla makeutettuna ja sitruunaa tai valkoviinietikkaa.

Sitten noista joko siihen lihalle tarkoitettuun savustuspussiin tai savipataan.
Kovet oon kypsentänyt joko uunissa tai keittämällä. Kiettämällä jos laitaa niin voi laittaa selleriä, palsternakkaa ja porkkanaa keitinveteen. Koivissa on ne ilkeet rustolevyt, niin että kokonaisina niitä on vähän ikävä syödä. Maukas keittohan tosta liemestä sitten tulee, johon voi koive silpiä.

MIellä ei oo urakkaa vielä edes suunniteltu, kun tossa on parit muut hommat ensin saatava alta pois, mut jos sitten jossainvaiheessa ens kuussa ehtis...lahtipuuhaan.. Onneks ei tänä vuonna oo niitä sikoja...
Paltsi

Minäpä olen jo harjoitellut kolmella kalkkunalla ja kahdella lampaalla :smt003 Possuja on kolme ja varasin vielä Suomussalmelta kokonaisen hirven. Se tulee onneksi jo joskus lokakuun alkupuolella että ehtii pakastin jäähtyä ennen possujen laittoa marraskuulla. Hirvestä jää itselle kylläkin vain puolikas ja possuista yksi. Ehkä pakastintila riittää vielä, kalkkujakin olisi yhdeksän...

Mutta totta on, että oma kalkkuna on huippua. Juuri nousin pöydästä: oli riisiä, kalkkunaa valkokastikkeessa jossa oli persikkasiivuja, aurajuustoa ja valkosipulia. :smt023
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Nyt on meidän kaikki viisi buttia pakastimessa. Tytöt oli jo hiukan päässyt läskistymään, ensi vuonna täytyy ne sitten laittaa lihoiksi vähän aikaisemmin. Mutta lihaa on kyllä pakastin täynnä, nähtävästi ruokapuoli on aika kalkkunapainotteista ensi talvena :smt005
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Löysin tällaisen vanhan topikin...

Vaikka aina vannoin ettei meille tule kalkkuna, niin tuollahan ne nyt kasvaa... :smt021
Ja mitään en niistä tiedä :shock:

Kaikki mahdollinen info/ apu on siis tarpeen.
Täältä jo ahmein tietoa, mutta...

Miten kalkkunan saa teurastettua kun on niin iso ?? :O
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä.. :oops:

Paljon muitakin tyhmiä kysymyksiä tulee mieleen, mutta kaikkea ei kehtaa kerralla laittaa...
Paltsi

Otat kalkkunaa jaloista kiinni vasempaan käteen, nostat pölkylle ja tempaiset oikealla kädellä vesurilla pään kertalyönnillä irti. Viskaa vesuri takakäteen ja ota toisellakin kädellä kalkkunasta kiinni kunnes asettuu.

Sivistyneempi tapa on laittaa juuttisäkkiin josta on kulma pois niin, että pää pilkistää sieltä ulos. Muuten sama proseduuri. Tai tee suppilo jonka pohjassa on reikä pohjassa ja taas pää irti kertavedolla. Tapoja on yhtä monta kuin tekijää, kaksin on paljon helpompaa. Pääasia, että henki lähtee heti. Minusta se lähtee heti kun pää lyödään irti, ei tarvitse miettiä onnistuuko kolkkaus.
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Seuraava tollo kysymys: mitä teette kalkun munille? Kuulin et ne on "pahan makuisia", eikä syötäväksi sopivia :O
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

jos keräät tuoreena niin :MAISTA ja käytä ruuanvalmistuksessa, siinä missä muitakin...

PS ankanmunat on parhaita leivonnossa, eli AINA kannattaa kokeilla :smt006, ite en oo koklannut, mut innovaatiota kehiin :smt001.. makuasiat on aika tavalla henkilökohtaisii
Vastaa Viestiin