Kanan sulaton ja punainen takapuoli

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hopeapaju

Kanan sulaton ja punainen takapuoli

Viesti Kirjoittaja hopeapaju »

Keltsu-kanallamme on jo pidemmän aikaan ollut sulaton takapuoli. Takapuoli on lisäksi punainen, se on paukaumilla ja vaikuttaa siltä että takapuoli roikkuu. Keltsu liikkuu kuitenkin suhteellisen normaalisti muiden kanojen mukana, käy kylvyssä ja jaksaa juosta herkkupalojen perässä. Välillä se kuitenkin jää sisälle muiden päästessä ulos. Keltsu on aina ollut pahnanpohjimmainen, joten ei ole mikään ihme että juuri se on sairastunut. Ikääkin on jo karttunut kaikille kanoillemme noin kahdeksan vuotta, joten olisiko kyseessä vain vanhuuden sairastelua? Onko kenenkään kanalla ollut samanlaisia oireita?

Tässä vielä kuva Keltsusta:

Kuva
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kanan sulaton ja punainen takapuoli

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Auts! Näyttää pahalta ja kipeältä, aika voimakas tulehdus taitaa olla...(veikkaisin, että munintaelimissä ja/tai suolistossa, koska on noin turvoksissa ja sen lisäksi ihossa, koska on noin punainen ja pahkurainen...)
Itse olisin sillä kannalla, että pitkään oireillut ikärouva olisi armeliainta päästää kuopsuttelemaan paremmille matomaille, vaikka se vaikea ratkaisu onkin :smt009
No, toinen vaihtoehto olisi äkkiä hankkia eläinlääkäriltä antibiootit, mutta kun nuo pahkurat voivat olla myös kasvaimia, niin epäilen, että olisiko enää apua vai pitkittäisikö ne vaan kanan kärsimyksiä...
hopeapaju

Keltsu ei vaikuta siltä, että sitä sattuisi. Se muniikin ihan normaalisti. Osaako joku sanoa mistä huomaa, että kanalla on kärsimyksiä? Keltsun käyttäytyminen on silti muuttunut hieman, se ei jaksa touhuta yhtä paljon kuin muut kanat ja se on jo kaksi kertaa "hyökännyt" jalkani kimppuun kun olen kävellyt sen ohitse. Se on juossut minua päin ja nokkaissut kovaa kengästäni ja sen jälkeen palannut heti takaisin omalle paikalleen. Johtuisiko moinen käytös loisista? Jos kyseessä on loinen niin luulisi sen tarttuvan muihinkin kanoihin.. tähän mennessä muut kanat ovat olleet täysin oireettomia. Uusin tulokkaamme Nekku pitäisi liittää laumaan noin kahden viikon kuluttua. Huolestuttaa liittää se Keltsun kanssa samaan paikkaan jos Keltsun tauti/loinen tarttuu nuorikkoon helpommin kuin täysikasvuisiin.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Joskus aiemmin oli juttua samannäköisestä takapuolesta ja joku viisaampi tiesi kertoa, että kyseessä olis syyhypunkki eli sama joka aiheuttaa kanalle kalkkijalan. Onko kana jalat kunnossa? Näkyykö muilla kalkkijalkoja? Stronghold lääkitys pitäisi auttaa.
hopeapaju

Kanojen jaloissa on semmoisia paksuuntumia! eli oisikohan syyhypunkki kyseessä. Täytyykin hoitaa vaiva pois ennen kuin liitän tuon uuden tulokkaan laumaan. kiitos vinkistä! :)
KukkoPoika

Viesti Kirjoittaja KukkoPoika »

Olen jo pitkään etsinnyt samaan ongelmaan ratkaisua. Itse en omista kanoja vaan isälläni on lemmikkikanoja, joilla ongelmaa esiintyy. Kanat ovat ruskeaa iso-Brownia ja eräät kanat (eivät siis kaikki) kärsivät jostakin, kun kanat ovat oudon vihaisia toisilleen, jos ryhmässä on 15-20 kanaa, niin porukassa sitten löytyy vähän ajan kuluttua useampi "sorsittu" yksilö, jota porukka tai tietyt kanat nokkivat. "sorsitut" kanat ovat ko. kuvan esimerkin kaltaisia. Isäni vaimo, joka kanoja hoitaa, ei tiedä mikä kanoja vaivaa, jos "sorsitun" kanan ottaa erilleen, niin kana paranee ajan kanssa ja voi munia ihan normaalisti muninta-aikansa loppuun ilman mitään ongelmia ja porukka, josta kana erotetaan ottaa seuraavan"sorsimisen" kohteeksi! osaako joku kertoa mikä mahdolliseseti aiheuttaa aggreksiivisuuden?

Kuva
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

^Olisiko tuo ongelma se, jota "ajokana"-ongelmaksikin tituleerataan? Onko parvessa kukko, onko tilaa ja virikkeitä riittävästi, ulkoilevatko kanat?
KukkoPoika

Viesti Kirjoittaja KukkoPoika »

Kukko ei selviä ko. ryhmässä, sillä se nokitaan hengiltä. Ongelma kanat pääsevät ulkoilemaan kesäisin. Tilaa ainakin pitäsi olla riittävästi, koska ongelma kanojen alla on samalainen tila, jossa on saman verran kanoja ja nämä alimmaiset eivät pääse ulos, mutta niillä ei esiinny samalaisia oireita, vain nämä ylimmäiset kanat kärsivät kuvan oireista. Virikkeitä on kaikilla saman verran ja nämä "yläkanat" kuten itse kutsumme niitä saavat "virikkeitä" saman verran kuin heidän alapuolella asuvat "alakanat"!
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mä olen ymmärtänyt, että tuo sorsiminen olisi aina merkki siitä, että kanalassa on jotain pielessä. Eli jos kanat ovat stressittömiä, eivät ne noki toisiaan. Pielessä olevia asioita voivat olla mm.
Valaistus:liian kirkas valo, hyvä kanalan valaistus on ihmissilmälle hämärä. Myös loisteputkivalot voivat stressata kanoja (vilkkuvat niiden silmissä)
Liian vähän tekemistä: hyvä pehku, jota kaivella ja josta löytyy jotain pientä syötävää (esim.kauraa), tekemistä nokalle, esim keräkaalia, kylpymahdollisuus
Lämpötila: liika kuumuus pahasta, suositus kai maksimissaan +17 vähän rodusta riippuen.
Ravinto: oliko niin, että herne suurina määrinä lisää kannibalismia, muut ruokintavirheet
Tilanpuute:kanoilla pitäisi olla reilusti tilaa liikkua, jostain olen lukenut, että 4 kanaa/neliö olisi maksimi
Vääränlainen "sisustus": kanalassa olisi hyvä olla eri tasoja, joille kanat voivat halutessaan nousta, hämärät munintapesät, kanarodulle sopivat orret, jotka nekin mielellään hämärässä (ei suoraan ikkunan edessä)
Ja se kukko kyllä olisi hyvä!

Tässä jotain mitä tuli mieleen näin aamuyön tunteina... :smt015

Korjatkaa kokeneemmat, jos olen ihan väärässä
Vastaa Viestiin