Sopiva rotu kesäkanaksi

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sera1

Re: Sopiva rotu kesäkanaksi

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Niinhän se menee. Vielä on kesää jäljellä :-"
Ehtisihän tälle kesälle jo harjoitella hyvinkin :smt003
TiiaT

Viesti Kirjoittaja TiiaT »

Onneksi on pakko odottaa ensi kevääseen, kun en ole vielä raivannut edes paikkaa kotkoille. :smt042 Niin ja mieskään ei ole vielä täysin vakuuttunut ideasta.. talven aikana vihjailen, siivoilen ja remppaan vaivihkaa navetan, jätän munanetin vahingossa silloin tällöin auki ja keittelen aamupalaksi munia :smt003 Miehen pitää itse keksiä että olisipa hyvä jos meillä olisi kanoja.

...Miehet... :smt012

Jos ei tämä toimi, käyn lattialle, potkin jaloilla ilmaan ja huudan! Kunnes kanat tulee. :smt016
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Oikea asenne!
Tai sitten vaan hankit kanat ja kuuntelet mitä sanotaan :smt002
..ja vähät välität... :smt004
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

kikka kirjoitti: Hybridit eivät kestä niin hyvin kylmää kuin maatiaiset, eikä navetassamme ole kunnon lämmitystä talvella. Voin siis minäkin suositella näitä hybridejä "kesäkanoiksi".
Minulla on kolme hy-linea pärjäillyt muiden mukana ihan kivasti, kun saavat kasvatella syksyn viiletessä kunnon höyhenpeitteen. Meillä pysyi pääosin plussan puolella koko viime talven, välillä meni jopa pakkaselle kanala, mutta tehotytöt pärjäsivät siinä missä muutkin eikä pörhistelleet kylmissään. Mutta huom! Sulkapeite pitää päästä kasvamaan syksyllä eli annettava olla myös viilenevässä syksyssä ulkosalla niin paljon kuin haluavat (eikä ne sisään haluaisikaan ennenkuin oikeasti tulee jatkuvat pakkaset). En usko että maatiaisetkaan varsinaisesti jatkuvasta pakkasesta kanalassa nauttivat, joten jos kanalassa pärjää maatiainen, pärjää siellä hyvän sulkapeitteen omaava tehiskin. Ruokinta talvella vaan tuhdimmaksi, kovimmilla pakkasilla saivat meillä kermaviiliä, (rasvaista) piimää, lihaa, kalaa jne tuhdimpaa ja lämmittävää ruokaa. Tämä siis minun kokemukseni, saattaahan eri tehorodut olla eri kylmänkestoisia. Ruskeaa hy-lineä minulla siis.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

kanamummo kirjoitti:Oikea asenne!
Tai sitten vaan hankit kanat ja kuuntelet mitä sanotaan :smt002
..ja vähät välität... :smt004
näin mäkin tein eli pykäsin kesämökin kanoille ja toin kanat kotiin ja ei siitä mitään sotaa tullut. Kun ne kanat kuopsuttelee pihamaalla, niin tiukimmankin asenteen omaava isäntä heltyy :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mulla on kokemusta vaan yhdestä tuotantohybridistä (ruskea, ehkä hy-line) ja se tykkäsi talvikylmällä lämmitellä lämpölampun alla. Ainut kana mikä meillä ikinä on lämpölampusta välittänyt yhtään, sekulit, kääpiökoch ja tyrnikset on olleet selvästi paremmin kylmässä viihtyviä.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

^Just näin. Jos miehistä olis kiinni, niin yhtään elukkaa ei olis kellään. Sori miehet, ootte te silti ihania. :smt054

Mä hankin meille ex tempore-kutun äijän työmatkan aikana. Pikkusen tuli mutinaa, mut mitäs siitä. Tulee sitä sillon tällön muutenkin, oli kuttuja sitten kaks tai kolme.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Tiia T: meilläkin on nyt kana ja kukko, vaikka isäntä vastusti verisesti ja vastustaa vieläkin. Vaikka oikeastaan hän vastustaa kanalan rakentamista, kun siinä on niin iso homma ja maksaa ja talvi tulee ja kaikkea! Tekisin sen kokonaan itse, mutta kun välillä on pakko vähän kysyä mielipidettä ettei tulisi ihan sutta tehtyä. Vielä minä sen rakennan! Nyt on jo osa kuoppaa kaivettu, kyllä se siitä.
TiiaT

Huvä Suikku! Suomalaisella sisulla! :smt023
TiiaT

Hehee!
Kävipäs hyvin.

Olen jo puhunut miehelle moneen otteeseen tässä yhteisten vuosien aikana kuinka hyödyllisiä kanat ja possut olisi. Niin ja kutuista saisi maitoa ja kissat metsästäisivät navetassa hiiriä... ja ja.

Sain siis tämän pistoksen vähän aikaa sitten että ne kanat ja possut on pakko saada ensi kesäksi. Niin ja niitä muitakin elikoita olisi kiva olla. Ja ilmeiseti mieskin tämän pistoksen huomasi :smt016

Eilen ukko kysyi multa että minkälaista eläintarhaa olen mielessäni suunnitellut, ja sanoin että ainakin kanoja, possuja ja navetalle kissa... Vastaus kuului että kanat ja possut saan ottaa, mutta mies vihaa kissoja. Wuhuu!
Olo oli taas ihan kuin pienenä kun sai tahtonsa läpi :smt003 Kissan voin uhrata nyt ensimmäisestä satsista, ehkä sekin vielä hiipii taloon...

:smt060
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Hei hienoa. Kyllä ne miehet pehmenee kun tarpeeksi kauan tekee töitä sen eteen. Ne on helppoja loppujenlopuksi :smt003
Vastaa Viestiin