vieroituksesta
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
vieroituksesta
tony-kana vieroitti sitten tänään kertalaakista keijo-tipun 1 kk:tta 3 päivää. onhan tuo jo aika isokin, mutta silti aika vähähöyheninen siihen nähden, että kanalassa on +5 astetta. päivisin se ainakin näyttää pärjäävän kun liikkuu ja syö, mutta entäs nyt yö ilman emon lämpöä? otin sen pahvilootaan sisälle kun en ollut varma pärjääkö se yön kanalan viileydessä. mitä mieltä olette kokeneemmat, jääkö keijon pahvilaatikkoyö ensimmäiseksi ja viimeiseksi, vai tarvitseeko se lämmintä nukkumapaikkaa kunnes saa paksumman höyhenpuvun? kun kainalotkin on ihan nahkaiset vielä..
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: vieroituksesta
Mun mielestä pärjää kanalassa ilman lisälämpöä. Jokos se osaa mennä orrelle? Jos huomisiltana tarkkailisit, että meneekö Keijo muiden kanssa yöpuulle. Siellä on vierivieressä aika lämmintä nukkua, vaikka emo ei enää ottaisikaan siiven alle. Yleensä kanan alta kuoriutuneet tiput ovat viileisiin olosuhteisiin sopeutuneempia kuin konehaudotut tiput.
Mulla noi viikon vanhat tiput on jo tosi paljon pois Annin alta. Kunnes käy käsky, että kaikkien on tultava siipien suojaan.
Ja kanalassa on max. 10 astetta. Kai ne tekee paksumman höyhennyksen, kun ovat alusta asti kylmässä.
Kuten esim. kylmässä oleilevien kuttujen kilit pärjäävät paremmin kylmässä kuin lämpimässä olevien kuttujen. (Silti laitoin taas yöpakkasten varalta kileille lämpölampun
)

tuli semmoinen olo, että hittojako mä puutun luontoon, isoa kananpoikaa hyysään sisällä kun se on kuoriutunut -25 pakkasten aikaan ja siitä asti elänyt tuolla viileässä kanalassa ihan hyvin. ja eikun keijo takaisin kanalaan (olivat vähän että mitä hittoa sää ravaat ees taas ja valoja sytyttelet keskellä yötä..) ja emo otti sen siiven alle orrelle sitten kuitenkin! ehkä pieni erossaolo sai sen heltymään
..
tarkemmin asiaa ymmärtää, kun tietää, että tilanne on siis tämä: tähän saakka keijo ja tony ovat asustelleet tipuyksiössä, häkissä munintapesien katolla. olen ruvennut päästämään niitä parveen pari tuntia päivässä, että sopeutuvat jäseniksi. eilen olivat ekaa kertaa koko päivän parvessa, vasta illalla laitoin ne häkkiin kun en ollut varma onko keijo saanut syötyä tarpeeksi ja oliko se löytänyt kanalan vesiautomaatin. ja kuvittelin, että saisivat nukkua jotenkin enemmän rauhassa häkissä. mutta tänäiltana kun laitoin ne häkkiin, alkoi tony-emo raivokkaasti nokkia keijoa. päivät kun ne ovat parven seassa, ja mä oon päivät pois kotoa enkä näe miten asiat kehittyy, niin siitä sitten päättelin, että nyt on tony vieroittanut keijon, kun alkoi sitä häkissä nokkimaan. mutta nyt tuli mieleen, että se pieni häkki alkaa olla aika ahdas kun keijo on tommonen kohta puolikkaan kanan kokoinen jo, että vähemmästäkin närvi menee! kun sitten orrelle emo otti sen kuitenkin viereensä pienen pörhistelyn jälkeen, ja sinne jäivät sievästi nukkumaan. mitä tästä opimme? älä sörki kanojen asioita! äläkä tunge niitä väkisin häkkiin.

tarkemmin asiaa ymmärtää, kun tietää, että tilanne on siis tämä: tähän saakka keijo ja tony ovat asustelleet tipuyksiössä, häkissä munintapesien katolla. olen ruvennut päästämään niitä parveen pari tuntia päivässä, että sopeutuvat jäseniksi. eilen olivat ekaa kertaa koko päivän parvessa, vasta illalla laitoin ne häkkiin kun en ollut varma onko keijo saanut syötyä tarpeeksi ja oliko se löytänyt kanalan vesiautomaatin. ja kuvittelin, että saisivat nukkua jotenkin enemmän rauhassa häkissä. mutta tänäiltana kun laitoin ne häkkiin, alkoi tony-emo raivokkaasti nokkia keijoa. päivät kun ne ovat parven seassa, ja mä oon päivät pois kotoa enkä näe miten asiat kehittyy, niin siitä sitten päättelin, että nyt on tony vieroittanut keijon, kun alkoi sitä häkissä nokkimaan. mutta nyt tuli mieleen, että se pieni häkki alkaa olla aika ahdas kun keijo on tommonen kohta puolikkaan kanan kokoinen jo, että vähemmästäkin närvi menee! kun sitten orrelle emo otti sen kuitenkin viereensä pienen pörhistelyn jälkeen, ja sinne jäivät sievästi nukkumaan. mitä tästä opimme? älä sörki kanojen asioita! äläkä tunge niitä väkisin häkkiin.
Miten teillä vieroitukset ovat menneet?
Minä ja kanat ollaan ensikertalaisia tipuilussa, joten vähän neuvoja kaivataan. Kaikki on mennyt hyvin tähän asti, kiitos tämän palstan hyvien ohjeiden. Mulla kolme kanaa hautoi yhteensä neljäätoista munaa ja kaikista munista kuoriutui tiput. Kanoilla on ollut omat poikasboksit, jossa ovat saaneet rauhassa hoidella lapsiaan. Olen koittanut laittaa niitä yhdessä ulkoilemaan häkkiin, mutta emot eivät välitä toisten äityleitten eivätkä vieraiden tipujen seurasta. Tiput ovat nyt noin kuukauden ikäisiä. Tänään yksi emoista kyllästyi äitiyteen ja jätti poikaset. (Päästän emot aina välillä ulkoilmaan ilman lapsia, mutta melko hätäseen nuo aina palaavat tipujen luo.) Maija sitten ei tullutkaan takaisin vaan lyöttäytyi vanhan jengin seuraan. Kokeilin laittaa Maijan tiput yhteen Emmin poikueen kanssa, mutta pari pikkukukkoa otti erää sen verran rajusti, että erotin poikaset kiiruusti. Eikä Emmikään välittänyt Maijan lapsista. Joten ovat nyt kolmistaan. Muun lauman joukkoon en uskalla vielä niitä päästää. Indica ja Emmi hoitavat lapsiaan entiseen malliin eikä puhettakaan kyllästymisestä. Kaipa tuo melko yksilöllistä sitten on.
Miten teillä muuhun laumaan totuttelu on hoidettu?
Meillä vanha jengi viilettää pitkin pihoja, joten tiput eivät siihen joukkoon pääse ennen kuin kokoa on sen verran, että kissat eivät napsi niitä suihinsa. Meillä emot ja tiput joutuvat ulkoilemaan häkissä ja sitten on tietysti emojen yksityiset vapaat, jolloin pääsevät rauhassa kylpemään ja kuopsuttelemaan. Onko se tosiaan niin, että pikkukukkelit alkavat ottaa raivoisaa mittaa toisistaan jo näin nuorina? Saman poikueen kukot ovat ok, harjoittavat vain kevyttä nokittelua. Mutta se oli hurjan näköistä, kun Maijan pikkukukko ja Emmin pikkukukko ottivat yhteen. Näytti ihan aikuisten kukkeleiden tappelulta. Ja minä kun elättelin toivoa, että voisin pitää yhden kauniin pikkukukon.. Uskallanko edes kokeilla sitä yhteen macho-Matin kanssa..
Minä ja kanat ollaan ensikertalaisia tipuilussa, joten vähän neuvoja kaivataan. Kaikki on mennyt hyvin tähän asti, kiitos tämän palstan hyvien ohjeiden. Mulla kolme kanaa hautoi yhteensä neljäätoista munaa ja kaikista munista kuoriutui tiput. Kanoilla on ollut omat poikasboksit, jossa ovat saaneet rauhassa hoidella lapsiaan. Olen koittanut laittaa niitä yhdessä ulkoilemaan häkkiin, mutta emot eivät välitä toisten äityleitten eivätkä vieraiden tipujen seurasta. Tiput ovat nyt noin kuukauden ikäisiä. Tänään yksi emoista kyllästyi äitiyteen ja jätti poikaset. (Päästän emot aina välillä ulkoilmaan ilman lapsia, mutta melko hätäseen nuo aina palaavat tipujen luo.) Maija sitten ei tullutkaan takaisin vaan lyöttäytyi vanhan jengin seuraan. Kokeilin laittaa Maijan tiput yhteen Emmin poikueen kanssa, mutta pari pikkukukkoa otti erää sen verran rajusti, että erotin poikaset kiiruusti. Eikä Emmikään välittänyt Maijan lapsista. Joten ovat nyt kolmistaan. Muun lauman joukkoon en uskalla vielä niitä päästää. Indica ja Emmi hoitavat lapsiaan entiseen malliin eikä puhettakaan kyllästymisestä. Kaipa tuo melko yksilöllistä sitten on.
Miten teillä muuhun laumaan totuttelu on hoidettu?
Meillä vanha jengi viilettää pitkin pihoja, joten tiput eivät siihen joukkoon pääse ennen kuin kokoa on sen verran, että kissat eivät napsi niitä suihinsa. Meillä emot ja tiput joutuvat ulkoilemaan häkissä ja sitten on tietysti emojen yksityiset vapaat, jolloin pääsevät rauhassa kylpemään ja kuopsuttelemaan. Onko se tosiaan niin, että pikkukukkelit alkavat ottaa raivoisaa mittaa toisistaan jo näin nuorina? Saman poikueen kukot ovat ok, harjoittavat vain kevyttä nokittelua. Mutta se oli hurjan näköistä, kun Maijan pikkukukko ja Emmin pikkukukko ottivat yhteen. Näytti ihan aikuisten kukkeleiden tappelulta. Ja minä kun elättelin toivoa, että voisin pitää yhden kauniin pikkukukon.. Uskallanko edes kokeilla sitä yhteen macho-Matin kanssa..

Mulla onnistu hyvin 2 kanaa teki samana päivänä 2 tipua eli 1.7 ja viime torstaina laskin alisan pois ja laitoin toisen kanan niiden tipujen kanssa otti heti omakseen niin laitoin myös omat ja laulavan alisan heitin tarhalle toisten kanssa. tramppasi kopissa niin et ei varmaan enään ois kohta ollu muuta kuin kuolleita tipuja
No juu, en minä malttanut olla kokeilematta kaikkia yhteen
Suljettiin kissat sisälle ja päästettiin emot ja tirpat vanhan gängin sekaan pihalle. Silmät terävinä ja kädet valmiina koppaamaan tiput turvaan tarkkailtiin, miten yhteiselo kulkee. Hyvinhän tuo meni. Matti-kukko oli ok ja pikkutirpat nöyrinä kulkivat piipittäen emojen kintereillä. Vaikeinta oli kolmen koplalla, jotka Maija hylkäsi. Kukaan ei puolustanut niitä tunkeilevilta kanoilta. Mutta kyllä nekin pärjäsivät, eikä kukaan vedellyt ketään pahasti ympäri korvia. Muistuttivat vain kevyesti kuka on kuka. Onneksi ovat sentään kuukauden ikäisiä. Aion nyt ulkoiluttaa niitä päivittäin valvotusti keskenään. Siinä pikkuisetkin opettelevat vähin erin laumakäytöstä. Katsotaan miten käy 

Meillä tipujen siirto emolta toiselle on menny aika kivuttomasti. Tuo Tai kun hamuaa tiput pian pihan rastailtakin, on se niin lapsenkipiä. Annoin sen ulkoilla poikasten kanssa pihan hiekkalaatikolla heti kun poikasten höyhenpeite ja säät sallivat. Muut kanat siinä ympärillä pyöriessään tutustuivat tipuihin ja nuorten ollessa puolikkaan kanan kokoisia annoin niiden kulkea emon kanssa miten mielivät. Estämään kun en niitä edes pystynyt. Kaikki meni hyvin kunnes ainoa kanatipu katosi jälkiä jättämättä. Porukalla sitä etsittiin pitkin pihaa, muttei koskaan löytynyt
Tämä vauvakuumeinen kana on hautonut myös ystävälleni horniolaista kantaa olleita munia, kun hänen kanansa eivät halunneet hautoa. Suuttui kovin kun joutui tipuista eroon niiden muuttaessa oikeaan kotiinsa.

Tämä vauvakuumeinen kana on hautonut myös ystävälleni horniolaista kantaa olleita munia, kun hänen kanansa eivät halunneet hautoa. Suuttui kovin kun joutui tipuista eroon niiden muuttaessa oikeaan kotiinsa.