Kanaemot tappelevat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sasu

Kanaemot tappelevat

Viesti Kirjoittaja sasu »

Kokeillaas, jos tähän tulisi vastauksia...

Meillä kaksi kanaa on hautonut kanalassa, muiden joukossa. Tiput kuoriutuivat viime pe-ma aamu. Kanat siirrettiin tipuineen asumaan omiin häkkeihin, jottai pedot yöllä vie poikasia. Silti oli lumikko toiselta vienyt kaksi... No, häkit on nyt niin pienisilmäistä verkkoa, että sinne ei mene mikään! Häkit ovat vierekkäin. Eiliseen asti päästin kanaemot tipuineen vuorotellen jaloittelemaan. Sisätila kun on suht. pieni, ja piti pitää ovea kiinni jaloittelun ajan, kun ulkotarhan aitaa ei vielä oltu "tihennetty".

Tänään sain ulkoaitauksen valmiiksi, ja päästin emot yhtäaikaa ulkoilemaan. Ruokaa on ja on aina ollut, yllinkyllin, useassa paikassa. Vaan niin nämä emot alkoivat tappelemaan. Aikani seurasin, saisiko sopua aikaiseksi, mutta ei siltä näyttänyt, kun toistensa helttoja repivät ja roikkuivat niissä, joten otin toisen emon ja tuuppasin takasin häkkiin tipeineen. Nyt siis ulkoilevat vuorotellen.

Mutta mutta... onko tämä ihan tavallista käytöstä? Kanat ovat siskokset, viime kesän tipejä. Tähän asti aina tulleet hyvin juttuun. Pidänkö ne nyt erillään, samassa tilassa, vuorotellen ulkoillen? Vai annanko niiden tapella ja selvittää välinsä? Kuinka helposti toinen tappaa toisen? Mihin asti tappelua voi seurata?
Suvianne

Re: Kanaemot tappelevat

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä tulee tappeluja aina tuossa tilanteessa. Emo ei ihan kaikista ylimpiä haasta, mutta kaikki alemmat kyllä. Ja alimmat juoksee vilkkaasti karkuun.
Tuossa on paha kun ovat samanikäisiä ja molemmilla tipuja.
Periaatteessa toisen pitäisi aikanaan väistyä, mutta kyllä tappelu voi äityä pitkäksi ja vahingoittavaksikin.
Luulis, että ihan sellanen matalakin väliaita voisi auttaa. meillä ei emo ylitä 40 senttistä aitaa koska tiput ei pysty seuraan perässä.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tavallista on ainakin meillä. Mä olen toiminut erotuomarina ja se on aika hyvin rauhottanut kanoja. Joskus olen sitten laittanut verkon väliin, jos eivät ole toenneet.
sasu

Tiina: eli meinaatko, että jos toimin tilanteessa erotuomarina, ja tilanne sillä rauhoittuisi, niin kehtaisi jättää niitä vähitellen keskenään? Tipit ovat nyt viikon ikäisiä, missähän vaiheessa tipujen iän puolesta voisi olettaa Rouvien rauhoittuvan?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä on monesti ollut sama homma. Olen tehnyt niin että olen antanut kanojen valvotusti selvittää välinsä ja olen mennyt väliin vain jos on tosi pahalta näyttänyt. Aina ovat saaneet välinsä selviksi ja se joka alistuu lopulta, väistää siitä eteenpäin voittajaa. Eivät ole siis koskaan tapelleet kuin sen yhden kerran. Meillä tilanteet on yleensä johtuneet siitä että joku parven alempiarvoisista saa tipuja ja voimiensa tunnossa lähtee haastamaan Kyllikin, joka on pomo-kana. Kyllikki sitten on saattanut aika rajustikin näyttää johtajanpaikkansa tällaiselle ja sitten tosiaan rauha on taas laskeutunut.

Pahin tappelu meillä oli muuten sellainen, että mulla oli kaksi emoa tipuineen erotettuna suht matalalla väliseinällä. Toinen oli lentänyt yli ja ehti oikeasti jo melkein tappaa toisen emon, se oli jo ihan pökerryksissä ennen kuin kuulin tappeluääniä ja kiirehdin väliin. Luulen että tilanne meni noin pahaksi koska tilaa oli sen verran vähän(n. 3 m2) ettei ollut mahdollisuutta kunnolla väistää ja tämä hyökkäävä kana oli varmaan vähän sekaisin myös siksi ettei osannut mennäkään takaisin omien hädissään rääkyvien tipujensa luokse väliseinän yli.
Tuon kokemuksen pohjalta en suosittele mitään sellaisia väliseiniä tai -verkkoja joista on mahdollista päästä yli. Joko yhdessä sellaiseen tilaan missä on kunnolla tilaa väistää, tai jos pitää erillään niin varmistaa että eivät vahingossakaan pääse yhteen liian ahtaissa oloissa varsinkaan niin että tiput jää toiselle puolelle.

Yleensä ne kanat joka tapauksessa selvittää välinsä ennemmin tai myöhemmin, niin oon itse antanut tehdä sen ennemmin mutta valvotusti.
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Ekat pariviikkoa suosittelisin kuitenkin pitämään erillään koska voivat tappelun tuoksinassa vahingossa vahingoittaa tipuja.
sasu

Kiitoksia kaikille! Sehän se, kun tilaa on liian vähän, vain neljä neliötä+ulkoaitaus. Mietin, että ensiviikolla 1.6. avaan aitauksesta portin päältä yläportin, jotta muu väki pääsee vapaasti ulkoilemaan. Emot saa jäädä tipien kanssa vielä aitojen sisälle, ja sitten koitan uudelleen emoja yhdistää. Senkin vuoksi melko heti väliin menin, kun tiput tosiaan uhkasi jäädä jalkoihin.
caysa

Viesti Kirjoittaja caysa »

Miten on mennyt?? Tappelevatko vieläkin??
Meillä oli viime vuonna sama tilanne, se kesti ja kesti. Yhtään ei voinut pitää yhdessä. Molemmat yritti vieläpä viedä toisen tiput!!
Kolmen viikon päästä en viitsinyt enää katsella tilannetta, lähinnä tipujen vuoksi - halusin että ne pääsee mammansa kanssa ulkoilemaan kunnolla. Ratkaisin homman sitten sillä tavalla että siirsin toisen kanan ja kaikki poikaset eri rakennukseen, sisätilaan, pariksi päiväksi.
Kana, jolta poikaset vietiin, kotkotti niiden perään päivän verran, sen jälkeen se kulki ihan tavallisesti muun joukon kanssa. Sitten toin mamma-kanan poikasineen takaisin. Enää ei toinen kana poikasistaan piitannut eikä siis tapellutkaan.
sasu

Caysa: Meillä homma meni niin, että lumikko kävi tällä kertaa keskellä päivää, esikoiseni jaloista viemässä yhden tipun. Juuri, kun likka oli vaihtamassa emojen ja tipujen ulkoiluvuoroja. Kolmas tipu. Asia ratkaistiin niin, että rautaisen uima-altaan päälle laitettiin tiheää verkkoa ja yksi emo, sekä kaikki tiput tälle. Siinä kun tilaa senverran vähemmän, että eivät olisi mitenkään sopineet yhdessä, ja jaettuna tosi pieni tila, ja mataluuden vuoksi vaikea vuorottaa emojen ulkoilua. Meni juurikin noin, että pari päivää toinen emo päivysteli siinä lähellä, öiksi meni kuitenkin orrelle. Nyt ei ole enää poikasten perään.

Noh, aina oppii jotain uutta, ja nyt tiedän, että jatkossa meillä ei kaksi haudo yhtäaikaa.
Vastaa Viestiin