Kukko käy päälle!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
kanatar
Re: Kukko käy päälle!
Voisiko vuodenaika vaikuttaa kukon käyttäytymiseen? Meillä ovat olleet tavallista hermompia nyt syksyllä. Ajaavat kanoja takaa ja kahdella kanalla puuttuu oikein sulat selästä. Yhtenä yönä olivat mekastaneet kopissa niin, että takaluukku oli mennyt rikki.
Meillä on kaksi kukkoa (ja neljä kanaa, kaksi kasvamassa), tähän asti ovat tulleet juttuun, mutta nyt näyttää vähän siltä, että tämä selvästi nuorempi on alkanut vähän vallanhaluiseksi. Mietin, että näinkö sitä kannattaa yli talven pitää. Nyt ovat saaneet olla irti hehtaarin alueella ja talven nököttävät kahdeksan neliön tilassa. Saattaa olla turhan pieni kahden kukon valtakunnaksi...?
Meillä on kaksi kukkoa (ja neljä kanaa, kaksi kasvamassa), tähän asti ovat tulleet juttuun, mutta nyt näyttää vähän siltä, että tämä selvästi nuorempi on alkanut vähän vallanhaluiseksi. Mietin, että näinkö sitä kannattaa yli talven pitää. Nyt ovat saaneet olla irti hehtaarin alueella ja talven nököttävät kahdeksan neliön tilassa. Saattaa olla turhan pieni kahden kukon valtakunnaksi...?
-
Moilanen
Meillä ei kyllä siedettäisi kukolta kuin yksi hyökkäys ihmisen kimppuun.
No, toisaalta, eihän minun katraassani ole koskaan ollut kiukkuista kukkoa vaikka noita kukkoja sentään on ollut.
Kyllä kukon kuuluu keskittyä kanalaumaansa; ihminen ei voi olla kukon mielestä uhka.
Nämä nyt niitä minun mielipiteitäni, eivät kai välttämättä ainoita oikeita.
No, toisaalta, eihän minun katraassani ole koskaan ollut kiukkuista kukkoa vaikka noita kukkoja sentään on ollut.
Kyllä kukon kuuluu keskittyä kanalaumaansa; ihminen ei voi olla kukon mielestä uhka.
Nämä nyt niitä minun mielipiteitäni, eivät kai välttämättä ainoita oikeita.
-
Rusina
Kyllä ihmisen päälle tuleva kukko tulee jatkossakin (jos niitä tulee) saamaan meillä heti leiman otsaansa ja päätyy patavärkiksi. Äkäistä kukkoa ei mun mielestä saa päästää sukua jatkamaan.
Meillä pidetään kukot mielellään aika vanhoiksi ennen karsintaa. Siihen on kaksikin syytä. Haluan nähdä minkä näköisiä kukot ovat aikuisina (tipuväri voi muuttua niin paljon) ja samalla testata niiden luonteet kunnolla. Toinen syy on ihan raadollinen, meidän ylijäämäkukkojen höyhenet päätyvät perhokoukun ympärille, joten niitä ei päästetä päiviltä ennen kuin ovat viiskuisia ja aikuispuvussa.
Tuossa on se hyvä puoli että ei tule tietämättömyyttään karsineeksi tipuna hyväluontoista kukkoa ja jättäneeksi vihaista, kun voi valita siitoskukot vasta aikuisista kukoista. Tilaa se kyllä vaatii ja hermoja... pientä painia on aina kukkojen kesken. No nytkin meillä on poikamiestarhassa kuusi viisikuista kukkoveljestä ja suht sovussa elävät. Eikä niihin kukkoihin kiinny niin helposti kun niitä on paljon...
Tämä on meidän tapa ja sopii just meille.
Myyntikukot on eri asia, ne olis kiva saada uuteen kotiin mahdollisimman pienenä.
Meillä pidetään kukot mielellään aika vanhoiksi ennen karsintaa. Siihen on kaksikin syytä. Haluan nähdä minkä näköisiä kukot ovat aikuisina (tipuväri voi muuttua niin paljon) ja samalla testata niiden luonteet kunnolla. Toinen syy on ihan raadollinen, meidän ylijäämäkukkojen höyhenet päätyvät perhokoukun ympärille, joten niitä ei päästetä päiviltä ennen kuin ovat viiskuisia ja aikuispuvussa.
Tuossa on se hyvä puoli että ei tule tietämättömyyttään karsineeksi tipuna hyväluontoista kukkoa ja jättäneeksi vihaista, kun voi valita siitoskukot vasta aikuisista kukoista. Tilaa se kyllä vaatii ja hermoja... pientä painia on aina kukkojen kesken. No nytkin meillä on poikamiestarhassa kuusi viisikuista kukkoveljestä ja suht sovussa elävät. Eikä niihin kukkoihin kiinny niin helposti kun niitä on paljon...
Tämä on meidän tapa ja sopii just meille.
Myyntikukot on eri asia, ne olis kiva saada uuteen kotiin mahdollisimman pienenä.
-
ankkanen
Mä taidan ottaa meidän hai-lain rouvalta munat alta pois, koska niitten täytyy olla vielä "Penamunia" ettei tule lisää vihaisia kukkoja 
-
SannaT
Taitaa olla meidän kukot vähän täpinöissä kun pari kanoista on alkanut munimaan. Eilen hyppäs toinen kukko mun edessä vähän ilmaan ja hetken päästä se olikin tutkimassa muninta paikkaa Piki kanan kanssa
Ei meillä ole siis kukaan vielä ihmiseen käsiksi käynyt, niin kuin olen saanut lukea, vaan ihan vaan vähän uhitellut hyppimällä edessä. Toivottavasti sitten jääkin siihen. Kaksi kukkoa siis tämän tehnyt. Täytyy nyt sitten tarkkailla tilannetta, vai onko jo tullainen hyppiminen "liikaa"?
Muusa se on se valkoinen jolla on vihreä pyrstö, meidän johtajakukko tällä hetkellä.
Ei meillä ole siis kukaan vielä ihmiseen käsiksi käynyt, niin kuin olen saanut lukea, vaan ihan vaan vähän uhitellut hyppimällä edessä. Toivottavasti sitten jääkin siihen. Kaksi kukkoa siis tämän tehnyt. Täytyy nyt sitten tarkkailla tilannetta, vai onko jo tullainen hyppiminen "liikaa"?
Muusa se on se valkoinen jolla on vihreä pyrstö, meidän johtajakukko tällä hetkellä.
-
Klara
ankkanen kirjoitti:Selvisihän syy! Nimittäin eka muna oli tullut kanoiltaja Pena ilmeisesti päätti suojella munaa. Siellä munintapesän perimmäisessä nurkassa nökötti keskikokoinen kermanvaalea muna. Jee eka muna Jee!!! arvatkaapa hankinko seuraavalle munienkeruulle avaruuspuvun ja jääkiekko maalivahdin varusteet?
Mä taas (huisan kokemukseni - heh heh) pohjalta epäilen hyvinkin vahvasti että munien ilmestyminen saattaa hyvinkin laukaista kukon agressiivisen käytöksen. Meillä Jaakko oli ihan kullanmuru siihen asti että tuli eka muna. Sen jälkeen se muuttui ja alkoi vartoida haaremiaan tarkasti ja oli aina hyvin tarkkana ja kyttäs kun käytiin munia hakemassa. Silloin alkoi myös päällekäyminen. Sitä kurmootettiin ja juoksutettiin kyllä ja selkäänsä oikeen huolellakin, vaan eipä tuo siitä mitään uskonut tai oppinut, kahta kauheemmalla raivolla vaan tuli ylle seuraavan kerran. No, se kyllä loppuis sitten kirveen kopsahdukseen errään erittäin rajun hyökkäyksen päätteeksi .Eepi kirjoitti:Jep, Tuskin se kukon kiukkuisuus siihen kananmunaan liitty mitenkään.
Vihasta kukkoa en jalostukseen jättäis vaikka olis kuinka komea. Kukkoja kuitenkin tulee ja menee sen verran paljon - noin niinkun vähän raadollisemmin ilmaistuna.
-
Ushva
Ihan sama kuin miesten kanssa!Vihasta kukkoa en jalostukseen jättäis vaikka olis kuinka komea. Kukkoja kuitenkin tulee ja menee sen verran paljon - noin niinkun vähän raadollisemmin ilmaistuna.
-
gallia
Juu... Ja koirien...
Meillä tosiaan on ollu noita kanoja kauan ja kukkoja on ollu vuosien varrella melkoinen liuta eikä yhtään kiukkuista. Niihin ei ole vaikuttaneet munintojen alkamiset eikä poikaset. Yks poikue joskus haettiin "rescue-tapauksena" sillä puheella, et kanat pidetään ja kukot tapetaan. Siinä oli muutama kukko ja muutama kana, kukot just opettelivat kiekumaan. Yks kukkopoika hyökkäs suoraan kuljetuslaatikosta silmille. Se tietenkin lopetettiin heti. Yks kukkopoika jätettiin, kun ei oltu varmoja, onko se kukko vai kana. Oli varmaan ollu kukkojen porukassa alin, kun ei vielä yrittänytkään kiekua. Se sopeutui meidän kanalaan hyvin, vanhemmat kukot ei olleet siitä tietääkseenkään.
Kukkoja on sen verran yli tarpeen, että yhdetkin tanssiaskeleet mun edessä tietäis päätä pölkylle!
Minä tanssahtelen vaan isännän kanssa! 
Mut sen verran tohon muninnan alkamiseen, et kyllähän se oikea luonto sitten esille puskee, kun hormoonit alkaa hyrräillä ja itsevarmuus kohhoo.
Meillä tosiaan on ollu noita kanoja kauan ja kukkoja on ollu vuosien varrella melkoinen liuta eikä yhtään kiukkuista. Niihin ei ole vaikuttaneet munintojen alkamiset eikä poikaset. Yks poikue joskus haettiin "rescue-tapauksena" sillä puheella, et kanat pidetään ja kukot tapetaan. Siinä oli muutama kukko ja muutama kana, kukot just opettelivat kiekumaan. Yks kukkopoika hyökkäs suoraan kuljetuslaatikosta silmille. Se tietenkin lopetettiin heti. Yks kukkopoika jätettiin, kun ei oltu varmoja, onko se kukko vai kana. Oli varmaan ollu kukkojen porukassa alin, kun ei vielä yrittänytkään kiekua. Se sopeutui meidän kanalaan hyvin, vanhemmat kukot ei olleet siitä tietääkseenkään.
Kukkoja on sen verran yli tarpeen, että yhdetkin tanssiaskeleet mun edessä tietäis päätä pölkylle!
Mut sen verran tohon muninnan alkamiseen, et kyllähän se oikea luonto sitten esille puskee, kun hormoonit alkaa hyrräillä ja itsevarmuus kohhoo.
-
Suwitsu
Meidän Jalmari-kukko oli aika vihaista sorttia, "omien ihmisten" päälle ei käynyt mutta annas olla kun tuli vieraita tai varsinkin lapsia niin jo hyökkäili päälle. Alkoi sitten koirienkin päälle käymään, isompi koira jaksoi monta viikkoa sen hyökkäilyjä eikä koskaan sille mitään tehnyt, lähti karkuun vaan. Kunnes eräänä kauniina päivänä sen mitta tuli täyteen, nappas kukkoa selästä ja kukko kuoli siihen. Ei tarvinnut enää miettiä kukon lopettamista
Nyt meillä on uus komea Jaajo-kukko, 8kk vanha ja todella kiltti. Toivotaan että sellaisena pysyykin..
Nyt meillä on uus komea Jaajo-kukko, 8kk vanha ja todella kiltti. Toivotaan että sellaisena pysyykin..
-
kanamummo
Eih.... reps ja hirn hirn...Ushva kirjoitti:Ihan sama kuin miesten kanssa!Vihasta kukkoa en jalostukseen jättäis vaikka olis kuinka komea. Kukkoja kuitenkin tulee ja menee sen verran paljon - noin niinkun vähän raadollisemmin ilmaistuna.
-
SannaT
Kyllä se nyt niin on, että johtaja kukon pää joutuu pölkylle. Uhitteli tytölle eilen jo verkon läpi! No, se on suurin kukkomme, joten tietää suurimpia rintapaloja 
-
sisu65
Täällä ei kyllä myöskään päälle käyvää kukkoa katseltaisi. Pataan laitettais ja uusi kukko tilalle.
-
Maatikko
Täällä ei kukaan toistaiseksi käy päällekanamummo kirjoitti:Wanha kanakirja suositti jättämään sen kukon jalostukseen joka ensimmäisenä alkaa kiekua. Ilmeisesti hormonitoiminta parhaassa iskussa koko sakista![]()
Meillä kun on kahden kuukauden vanhat kiuruvetiset kukkopojat:
Basil, joka on helmenharmaa (=hieno, erikoinen jne. jne.) ja
Manuel, joka on mustahko (=tylsä jne. jne.)
Mutta Manuel on jo oppinut kiekumaan (no vähän sinne päin
Pitäisi nyt jo päättää kumpi jätetään, kun se joka syödään syksyllä, olisi lähdössä kesäksi naapuriin muutaman tehokanan seuraksi (jotka nekin kaiketi syksyllä syödään).
Voinhan mä jättää tuon tylsänvärisen ja kivan Manuelin kotiin? Voinhanvoinhan?
EDIT: Tai voi kai sen toisen toki syksyllä myödäkin, jos joku haluaa ostaa harmaan kiuruvetiskukon. En mä sillä. Hitsi mä olen julma, heti sarpanevapata ojossa täällä...
-
kaakatin
Kun valita pitää, niin minä ainakin valitsisin luonteen perusteella. Hyvän näkösiä miehiä tulee ja menee, mutta kultaisia on harvassa.Maatikko kirjoitti:
Voinhan mä jättää tuon tylsänvärisen ja kivan Manuelin kotiin? Voinhanvoinhan?