siitosmunien kerääminen
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
siitosmunien kerääminen
haluaisin kerätä munia hautomakoneeseen niin voinko säilyttää munia jääkaapissa? teräväpää alaspäin ja pari kertaa päivässä käännellen.. onko jotain muuta mitä pitäisi aloittelian tietää? 

Re: siitosmunien kerääminen
Jääkaappi on vähän liian kylmä säilytyspaikka, paras olisi noin +12 astetta. Kerää vain puhtaat munat, siitosmunia ei saa pestä vedellä. Kahta viikkoa pidenpään ei kannata säilyttää, itävyys laskee.
Tuosta munien pesusta lukee monessakin lähteessä. Niitä ei saisi pestä. Itse olen pyyhkinyt likatahrat munan pinnasta vedellä jossa on hiukan desifiointiainetta. Mitään ongelmia ei ole tullut tipusien/ haudotuksen suhteen. MTT:n jossain tekstissä oli että munia ei saa pestä, mutta likatahrat voi poistaa miedolla Virkon/ vesi pesuvedellä. Virkonia saa ilmeisesti apteekista. Sairaalassa Virkonilla puhdistetaan joitakin työvälineitä ja laitteita. Itse olen käyttänyt desifiointiaineena kaupasta saatavalla mehu/viinipullojen desifiointiin tarkoitetulla aineella(suhde 1-2ml/ 10 l vettä)
Virkon desifiointiaineesta:
http://www.verkkosivuapteekki.fi/epages ... cts/320064
Virkon desifiointiaineesta:
http://www.verkkosivuapteekki.fi/epages ... cts/320064
Minä ruukaan nykyään jättää siitosmunat pesiin.
Siten on hyvät olosuhteet ja kanat kääntelee ne mennessään munimaan ja saavat sen joka päiväisen lämmityksenkin.
Kuulemma lämmitys päivittäin parantaa prosentteja.
Sitten keräilen kun joku rupee lättyileen.
Tieten jos ei halua lättyilyä olis hyvä kun keräilis aina pois. Ehkä se vähän vähentäs (tuskin Alhojen kohalla
)
Mutta minusta on kiva kun jokainen hautoo ainakin kerran kesässä ja pitää siinä taukoa, niin jaksavat talvenkin munia.
Olen kerran hautonu ihan vedellä pestyjä munia. Prosentti oli tosi surkee. 4 kuoriutui viidestätoista munasta!!?? Epäilen, että se suojakalvo vahingoittui ja munat pääsivät kuivahtamaan liikaa haudonnan aikana.
Just laitoin Alhon alle siitosmunat, ja en uskaltanu edes rapsutella kökköjä... Laitoin ne sellasenaan. Ei ne siis yli likaisia ollu, mutta jonkin verran.
Siten on hyvät olosuhteet ja kanat kääntelee ne mennessään munimaan ja saavat sen joka päiväisen lämmityksenkin.
Kuulemma lämmitys päivittäin parantaa prosentteja.
Sitten keräilen kun joku rupee lättyileen.
Tieten jos ei halua lättyilyä olis hyvä kun keräilis aina pois. Ehkä se vähän vähentäs (tuskin Alhojen kohalla

Mutta minusta on kiva kun jokainen hautoo ainakin kerran kesässä ja pitää siinä taukoa, niin jaksavat talvenkin munia.
Olen kerran hautonu ihan vedellä pestyjä munia. Prosentti oli tosi surkee. 4 kuoriutui viidestätoista munasta!!?? Epäilen, että se suojakalvo vahingoittui ja munat pääsivät kuivahtamaan liikaa haudonnan aikana.
Just laitoin Alhon alle siitosmunat, ja en uskaltanu edes rapsutella kökköjä... Laitoin ne sellasenaan. Ei ne siis yli likaisia ollu, mutta jonkin verran.
Tässä MTT:n tiedoite josta löytyy tietoa siitosmunien keräämisestä ja säilytyksestä.
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... 202009.pdf
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... 202009.pdf
kiitos vastauksista! osaankohan sittenkään kerätä siitosmunia, kovin kuulostaa kimurantilta..
no toisaalta kokeilemallahan se selviää

no toisaalta kokeilemallahan se selviää

Aina oppii uutta, eli ei enää pesua vedellä minä kun sorsan munia pesin ihan jouksevan veden alla ja karhunkielellä hangaten liat pois
Kuinkahan munta munaa olen tuon takia menettänyt
No nyt tiedän enemmän ja otan opikseni, mutta kun nuo sorsat välillä sotkee ne munat niin tuhruiseksi 

Kuinkahan munta munaa olen tuon takia menettänyt

Yrittää kannattaa hei aina! Heluna ei nyt peräänny vaan rynnistää urheesti taistoon! 

Muutama sorsanmuna juuri koneessa. Olivat kyllä tosi ropakossa. Pyyhin ne ihan kunnolla vedellä. Saa nähdä menikö kaikki pilallemona kirjoitti:Aina oppii uutta, eli ei enää pesua vedellä minä kun sorsan munia pesin ihan jouksevan veden alla ja karhunkielellä hangaten liat pois![]()
Kuinkahan munta munaa olen tuon takia menettänytNo nyt tiedän enemmän ja otan opikseni, mutta kun nuo sorsat välillä sotkee ne munat niin tuhruiseksi

Niin sorsan munat on kyllä niin sotkuisia ettei niitä voi selllaisenaan koneeseen laittaa mutta ehkä miä jätän sen hanan alla huuhtelun tämän jälkeen 

Myydäänhän sitä ihan munanpesukoneitakin
Ainakin yhdessä oppaassa neuvotaan, että likaiset munat voi varovasti pestä, mutta vasta juuri ennen koneeseen laittoa. Ja vauvankylpylämpöisellä vedellä! Tuossa kirjassa kyllä huomautettiin siitä pintakalvostakin, että munia ei saa hangata (karhunkielellä ainakaan!), ettei se vaurioidu. Mutta minä ainakin tekstin perusteella ymmärsin, että ei se kevyessä vesipesussa vielä mihinkään katoa.
Eli mikä nyt on sitten pienempi paha? Kyllä mä varmaan sontaiset sorsanmunat ennemmin pesisin reilusti - mutta hellästi - ennen koneeseen laittoa kuin pistäisin sinne sontineen päivineen. On se sellainen hautomo, hyvin siellä bakteeritkin lisääntyy.

Ainakin yhdessä oppaassa neuvotaan, että likaiset munat voi varovasti pestä, mutta vasta juuri ennen koneeseen laittoa. Ja vauvankylpylämpöisellä vedellä! Tuossa kirjassa kyllä huomautettiin siitä pintakalvostakin, että munia ei saa hangata (karhunkielellä ainakaan!), ettei se vaurioidu. Mutta minä ainakin tekstin perusteella ymmärsin, että ei se kevyessä vesipesussa vielä mihinkään katoa.
Eli mikä nyt on sitten pienempi paha? Kyllä mä varmaan sontaiset sorsanmunat ennemmin pesisin reilusti - mutta hellästi - ennen koneeseen laittoa kuin pistäisin sinne sontineen päivineen. On se sellainen hautomo, hyvin siellä bakteeritkin lisääntyy.
Kyllä mä ainakin oon likaisia munia pessyt, ihan varovasti toki. Ja kastanut virkon-liuokseen. Mieluummin otan sen riskin että kalvo vähän vahingoittuu, kuin tungen koneeseen kökköineen. Kaikki täytyy kokeilla
! Ihan hyvin on kokeilu onnistunut, tipuja on tullut. Voihan se ehkä vähän kuoriutumisprosenttiin vaikuttaa, mutta kyllä siihen vaikuttaa munankuoren läpi rynnivät bakteeritkin...
Mulla on ollut haudonnoissa enemmän ongelmaa liiasta kosteudesta kuin munien kuivumisesta, ei siis ole munien pesu kuivattanut niitä.
Mieluummin tietty koneeseen vaan luonnostaan puhtaita munia.

Mulla on ollut haudonnoissa enemmän ongelmaa liiasta kosteudesta kuin munien kuivumisesta, ei siis ole munien pesu kuivattanut niitä.
Mieluummin tietty koneeseen vaan luonnostaan puhtaita munia.
Myskin olen antanu kerätä munansa pesään ihan itse. En ole sekaantunut siihen ja likaiset munat on puhdistunut ihan puhtaaksi emon niitä pyöritellessä. Joten vois kuvitella, että kostealla rätilläkin jos varovaisesti pyyhkii, niin tuskin haittaa. Kastelee vaikka eka ja pyyhkäisee sitten kun lika on pehmenny ja irtoo helpommin...
Tuo on muuten hyvä huomio Suvianne. Mulla just hautoi kääpiökochin kana, jolla oli kymmenen munaa alla. Piirtelin muniin rinkulat lyijykynällä, että näen jos joku on käynyt munimassa uusia sekaan. Mutta jo parin päivän päästä mun lyijykynämerkinnät oli kuluneet olemattomiin. Ja munien pinta oli ihan sellainen kiiltävä. Epäilisin että emon hautoessa munan kuoriin siirtyy rasvaa emon iholta?