Kanan käytös ennen hautomista?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mik

Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mun ruskee kana on nyt kaks pvää käynyt pesässä 2-3 krt päivässä kääntelemässä ja siirtelemässä munia. Mielestäni samnamoista käytöstä oli kesällä ennen kuin alko hautomaan. Voiko kyseessä olla haudonnan alkamismerkki? Muulloin en ole huomannut mitään munien järjestelyä/kääntämistä. Onko kellään samansuuntaisia huomioita?

Mulla ois 8 munaa (eilen saatu) odottamassa hautomakoneeseen laittoa, mut kannattaiskohan odotella vaiks sunnuntaihin ja kattoo, et alkaaks kana hautomaan ja sit tuuppais sen alle, jos se alkaa.
tiina

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla hautomaan alkava kana jupisee muutama päivä ennen. Taapertaa ympäriinsä ja kiroilee itsekseen. En mä sitä oikein muutenkaan osaa kuvailla. Kun se on aikansa kiroillu, se lässähtää munien päälle ja siinä se. Ja näin siis toimii kaikki mun kanat jotka ovat hautoneet. En ole nähnyt kenenkään käyvän munia kääntelemässä, mutta voihan joku muu toimia niinkin. Sinuna mä laittaisin kokeeks pesään reilusti munia ja katsoisin mitä tapahtuu. Jos se alkaa hautomaan, niin vaihda sitten alle ne munat, jotka ajattelit alun perin haudottaa.
mik

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja mik »

Otin illalla tapani mukaan munat pois pesästä. Kana oli orrella nukkumassa. Aamulla ko kana meni pitkin kanalaa kraa-kraa-kraa. Kävin äsken laittamassa ostamistani siitosmunista pesään 5 munaa ja kana asetteli ne huolellisesti ja läsähti päälle. En kyl lisää munia, on niin pieni kana, et hautokoot noi. Ei kait se maailma siihen kaadu, et 3 munaa menee "hukkaan". Eiköhän viidestä ainakin yks kana tule, et saan omaan parveeni. Nytkin on 7 tipiä kasvamassa ja itelleni pääsääntösesti kasvatan, muutama joutaa joskus myyntiin asti.
ÄsVee

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Etsin täältä tietoa, joko alle vuosikkaat munijat voisivat innostua hautomaan tänä keväänä ja vastaa tuli tämä kuvaus.
tiina kirjoitti:Mulla hautomaan alkava kana jupisee muutama päivä ennen. Taapertaa ympäriinsä ja kiroilee itsekseen. En mä sitä oikein muutenkaan osaa kuvailla. Kun se on aikansa kiroillu, se lässähtää munien päälle ja siinä se.
:smt005 :smt005 :smt005
Kiitos tästä! Jäänpä seurailemaan, milloin meidän kananuoriso alkaa kiroilemaan. :smt042 Tänään oli jokin ihmeen jurputus päällä isoimmalla kanalla, mutta en sitten tiedä oliko tuo oikeanlaista "kiroilua". En ole vielä kovin harjaantunut kanakuiskaaja. :smt002
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meilläkin kiroilevat ja lisäksi viipottavat metsona pyrstö levällään pitkin kanalaa.
Siiri orppi makoilee muutaman päivän ajan piteneviä aikoja pesässä kunnes sitten jää sinne, ei kiroile.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Pimu

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Tätäkö se jupina ja kiroulu siis tiesi :smt003 Silkkikana on nyt eilen ja toissapäivänä kironnut omitusesti ja ihmettelin mikä sitä vaivaa.
Nyt se on eilisestä asti maannut pesässä eikä minun nähden ole sieltä poistunut. Eli eiköhän sillä ole hautomakuumetta pukannut.
hanna

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja hanna »

Kaikki muut kyllä kiroilee ja kulkee ympäriinsä, mutta Lahja otettiin sisään, kun luultiin sairaaksi. lötkötti sairaan näköisenä kanalan lattialla ja olikin aika vetämätön. Ei juuri syönyt, oli laihtunutkin 150 g, saatiin syömään tosi vähän, mutta sen verran, että hiukan virkistyi ja asento koheni. Kaksi yötä meni sisällä, ajattelin, että jos ei ruoka kulu, niin kirvestä tulee. Sitten keksin kokeilla; laitoin sen sairashäkkiin olkien päälle neljä munaa, kana nosti päänsä, käveli munien luo, siirsi ne noin 20 cm syrjään ja lässähti päälle.

Kukot on polkeneet tätä kanaa aika tehokkaasti, ulos se ei ole juuri mennyt, vaan jää yksin sisälle. Hyvässä sulassa ja syönyt muiden joukossa, joten en usko että kovin kiusattu olisi. Eristettiin sille kanalaan oma yksiö, vein kanan munineen sinne ja siihen jäi munien päälle. Nyt sitten odotellaan hautooko kuinka kauan.

Yksiössään se on lattialla vadissa, jossa on olkia. vati on väliseinän reunalla, alhaalla on n. 40 cm korkea levy, muuten kanaverkko, joten muut eivät näe sitä.
Ehkä halusi oman rauhan hautomiselleen? saapa nähdä kuinka käy.
minkuliini

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Täällä taas haudotaan! 4 silkkikanaa hautoi vasta ja hoivaavat nyt tipuja. Viikko sitten Hillevi Jortikka (silkki-mille) alkoi hautomaan, ja pari päivää myöhemmin Inkku (silkki-mille myös) oli ängennyt samaan pesään Hillevin viereen läsöttämään! Näillä kanoilla huomasin haudontavimman juuri tuona äksyilynä. Ihmettelin kun rouvat ovat niin äkäisiä, jupisevat ja näpsivät kaikkia tielleen tulijoita. Nyt sitten napotetaan pesässä kuin kaksi marjaa ja sihistään jos joku tulee lähelle :) Silkkikanoissa taas en huomannut tätä käytöstä ennen haudontoja.
hanna

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja hanna »

Lahja jaksoi kaikki kolme päivää, paskoi kyllä pesäänsä haudontakakan (eli sen kananmunankokoisen), mutta sitten oli mieluummin "hyllyllä". Nyt jo muiden mukana ja paino on tullut takaisin. munii kohtuu harvakseltaan vielä, piti melkein viikon tauon muninnassa :(. odottelen heinäkuuta, josko silloin joku innostuisi..
hassua toi kakkaaminen, muuten tulee pientä kökköä monta yössä, mutta pesästä aika moni tekee sen yhen jättiläisen..
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja ipana »

Meillä on yksi vuoden ikäinen kana alkanut olla kummallinen. Se ei tule ollenkaan ulos muiden kanojen kanssa. Näin on ollut jo neljä päivää. Ensimmäisenä "sisäpäivänä" kana oli paljon orrella, ja katseli vain ulos ikkunasta. Ensin ajattelin, että on kukkoa siellä paossa, mutta nyt olen käynyt monta kertaa päivässä kanalassa, eikä siellä ainakaan kukaan kiusaa, ja syö yhdessä muiden kanssa kuten tavallista. Mutta ei tule ulos.

Mietin voisiko olla hautomiskuumetta :smt017 Vein eilen kokeeksi 5 munaa takaisin pesään, jos vaikka haluaisi hautoa. Vielä ei ole alkanut. Pitäisikö munia olla enemmän? Ajattelin, että olen nyt keräämättä muutaman päivän. Kana on virkku, syö ja juttelee, on muninutkin ainakin eilen viimeksi. Ainoa ero aiempaan on, ettei halua ulos.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Saattaa olla haudonta suunnitteilla. Jos on, niin munamäärä ei ole kuitenkaan vielä kanan mielestä riittävä,
koska se munii edelleen. Hautova kana ei muni. Odottele rauhassa ja anna munien kertyä, kun mitään sairauden oireitakaan ei ole.
Maattarimamma94
muna
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Helmi 2021, 09:30

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja Maattarimamma94 »

Pakko kommentoida tähän koska haudonta-asiat on meidän kanalassa pinnalla. Mulla kanoja vuosimallia -17, -18, -19 & -20. Kanoista 2/9 omaa hautomavietin. Molemmat hautomaviettiset on aika lailla 1v synttäreiden tienoilla kokeilleet haudontaa ensi kerran. Muut ei ikinä. Oon ajatellut tällä otannalla et se taitaa olla aika tavallinen ikä ensimmäiselle tipukuumeelle, ainakin näillä piikkiöläisillä.

Rosmariini-kanan (1v nuori neito) ensimmäisten tipujen LA ensi viikolla :smt060 en malttaisi odottaa millään, peukut pystyssä että kananen saa kaipaamansa lapset. Puhtaita piikkiöläisiä tiedossa :smt007
Piikkiöläiset ihanuudet: Lempi, Orvokki, Kyllikki, Helmi, Kaneli, Lipstikka ja Rosmariini +Pojat. Risteytykset: Pioni & Petunia. Hautovia piikkiöläisiä Liedossa.
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Maattarimamma94 kirjoitti: 20 Kesä 2021, 22:38 Molemmat hautomaviettiset on aika lailla 1v synttäreiden tienoilla kokeilleet haudontaa ensi kerran.
Miten nuorina kanat voivat alkaa hautoa?

Elo-syyskuun vaihteen paikkoilla kuoriutunut, vasta 4 vkoa muninut pikkukana on käyttäytynyt omituisesti pari päivää: kirkuu ja pihisee, pörhistelee ja viihtyy pesässä pitkään, ainakin tänään on kyllä muninutkin.

Voiko 5-kuukautinen nuori kana jo alkaa hautoa? Kana on kooltaan aika pieni (pienempi kuin emonsa) ja munatkin ovat vielä kovin pieniä.
pikku parvi kanasia
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Kuulostaa ihan että olisi aikeet haudontaan, samaan tyyliin minun kanat käyttäytyy kun haudonta mielessä..Minulla viime keväänä nuorin kana oli 6 kk:n ikäinen kun alkoi hautoa eli voi ehkä olla mahdollista että olisi semmoisia suunnitelmia :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanan käytös ennen hautomista?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuutikki: mitäs rotuja toi hautojaehdokas mahtaa sisältää? Jos siinä on esim. silkkiä, niin sen elämäntehtävä on hautominen :smt007
Vastaa Viestiin