APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

emilia

APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei kaikki :smt006

Tipu on yrittänyt kuoriutua koko päivän hautomakoneessa. Nokka näkyy, mitä pitää tehdä ????

Auttaa kuoriutumaan vai antaa vaan olla. Voiko käydä niin, että sen voimat loppuu kesken kaiken ja se kuolee ???? :smt010

Please auttakaa ensikertalaista .......................................... :smt009

Tipu kuoriutunut :smt041 ja lisää tulossa :smt038 missä lämpötilassa niiden pitää olla. Toinen kysymys voinko yrittää laittaa niitä emon alle jolla on ennestään 3 poikasta jotka ovat viisi päivää vanhoja .

taas apua kaivataan
Viimeksi muokannut emilia, 18 Kesä 2010, 20:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Bean

Re: Tipu hautomakoneessa APUVA PIKAISESTI

Viesti Kirjoittaja Bean »

Odota huomiseen. Kyllä se sieltä tulee kun muutkin alkavat ilmoitella itsestään.
Muusa

Re: Tipu hautomakoneessa APUVA PIKAISESTI

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Todennäköisesti ei oo vielä ees ihan valmis, eli jos alat kuorimaan saat aikaan verenvuodon kun kalvoissa menee vielä suonia eikä ruskuainen ole kokonaan vielä vetäytynyt tipun mahaan napa nätisti kiinni. Usein varsinkin noilla ekana kuoren säröyttävillä kestää hyvinkin vuorokausi siinä kuoriutumisessa, hiljaa hyvä tulee! Kuoriutumisnopeuksissa on tosi isoja eroja, toiset tiput kuoriuttu alle tunnissa ja toisilla siitä kun eka särö tulee siihen kun koko tipu on ulkona menee reippaasti toista vuorokautta. Vähän voi silti pitää tilannetta silmällä, jos koneessa kosteus heittää voi säröytyneen munan sisässä tipu jumittua jos se ikäänkuin kuivuu kiinni kuoreensa. Silloin voi pitkään kuoriutumista yrittänyttä tipua varovasti auttaa, kuoriminen pitää kuitenkin lopettaa heti jos verta alkaa tihkua.
Bean

Re: Tipu hautomakoneessa APUVA PIKAISESTI

Viesti Kirjoittaja Bean »

Kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa antaa olla niin kauan rauhassa ja auttamatta, että muut ovat kuoriutuneet. Jos sittenkin vielä kuoressaan, niin sitten autat varovasti ja toivot parasta.
tiina

Re: Tipu hautomakoneessa APUVA PIKAISESTI

Viesti Kirjoittaja tiina »

Usko ny vaan, ku muutkin sanoo :smt003
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Jos poikanen on tehnyt vain reiän kuoreen voi tosiaan mennä jopa vuorokausi ennen kuin se tulee ulos. Se voi olla liian keskeneräinen vielä kuoriutumiseen, kuten edellä jo mainittiin. Jos se taas on jo kokonaan rikkonut kuoren ympäriinsä, mutta ei pääse siinä vaiheessa ulos kuoresta, auttaminen saattaa olla järkevää.

Yleensä se vaan on niin, että vaikka kuinka tekis mieli auttaa, ei niitä kannattaisi alkaa kuorimaan. Voivat olla joko liian aikaisin aloittaneet kuoriutumista ja siksi hitaasti tulossa tai sitten ne ovat muuten vain heikkoja yksilöitä, joilla ei välttämättä ole elämän edellytyksiä vaikka autettuina onnistuisikin kuoriutuminen.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Lämpötilan pikkutipuille pitäis olla aluksi kutakuinkin sama kuin haudottaessa eli karvan alle 38 astetta. Hyvä on kuitenkin suunnitella pikkutipujen asumus niin että niiden on mahdollista olla tuossa emonlämmössä halutessaan ja poistua siitä viileämmälle alueelle. Eli esim. asentamalla lämpölamppu tipulaatikon toiseen päätyyn, tai käyttämällä lämpölevyä.

Se hyväksyykö emo muutaman päivän sen omia tipuja nuoremmat tiput riippuu ihan emosta, mutta pääsääntöisesti hyväksyy hyvin kun tipuilla on ikäeroa alle viikko. Isompikaan ikäero ei ole mahdottomuus. Nyt kun emolla on kuitenkin ne omat tiput jo sen verran isoja että ovat jo emon kanssa poistuneet pesästä ja juoksentelevat ja hyppiävät sekä myös syövät ja juovat sujuvasti, pitäisin pikkutipuja keinohoidossa pari ekaa päivää jotta reipastuvat ja yhdistäisin sitten emohaudottujen kanssa. Kannattaa ottaa se emo pois ja laittaa uudet tiput sen omien sekaan niin se hyväksyy ottolapset varmemmin.
Suvianne

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tähän muistutan vielä ekakertalaista, että sillä tipullahan riittää ruokaa omassa varapussissa 2-3vrk. Eli ei ole kiire senkään takia koneesta pois. Ja vaikka tiput vetää rallia ja potkii muita munia, niin ei se haittaa. Pikemminkin vai edistää muitten kuoriutumista.
Minä annan olla niin kauan koneessa, että ovat ihan pörrösiä ja kuivia. Hyvinkin usein eka on koneessa 24 tuntiakin ja mitään hätää ei ole ollut.
emilia

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei kaikki

on se hyvä, että neuvotte KIITOS KIITOS :smt006

ei ole mitään tietoa mitä pitää tehdä, esim olen otta poikasen kiireesti pois hautomakoneesta, heti kun se on kuoritunut. :smt021 Voi ei en tiennyt, että sen voi jättää sinne kuivumaan. Vein sen kiireesti yläkertaa lämpölampun alle. Ruokailusta tiesin, että sillä riittää ruokaa joksikin aikaa.

Samoin olen vienyt poikaset yöksi emon alle, jolla on ennestään kolme poikasta ( kun ne on kuivuneet ). Nyt kun on näin kylmää, niin olen kyllä hakenut ne sitten sisään, kun emo lähtee kolmen poikasen kanssa ulkoilemaan. Ainakin eilen yksi poikasista jäi yksin pitkälle emostaan joten katsoin tarpeelliseksi pelastaa sen.

Please kertokaa lisää infoa ja jos olen tehnyt jotain todella tyhmää. :smt024

Vielä kolme munaa hautomakoneessa
Suvianne

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta ihan ok. Hienoahan se on jos oppisivat emon alle.
Olisko paha jos sen emon eristäis ettei pääse liian kauas?
Meillä syntyi Alhot 6.6 ja nyt jo nukkuvat ilman emoa! Sen verta lämmintä.
Eli äkkiä ne pysyis jo mukana. Pari viikkookin emo pienemmässä tilassa??
emilia

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei kaikille

kiitti taas kerran vastauksista :smt006

Emo on hyväksynyt kaikki tiput, nyt tänä iltana menevät viimeiset kolme emon alle nukkumaan. Aamulla olen aina katsonut, että pysyvät emon perässä.

Jos eivät pysy niin vien ne sitten päiväksi sisälle.

Mutta nyt on ongelma, yksi tipu, jonka toinen jalka on jotenkin outo. Se liikkuu vain toisella jallalla ja ontuu todella pahasti. On sisällä ja ruokin sitä kananamunalla. Syö kyllä jos ruoka on nokan alla. On varmaankin viisaampaa lopettaa se, mutta se on niin vaikeata.

Tiina neuvoi jo, että terävillä saksilla pää poikki, mutta taas on niin vaikeata.

Onko helpompaa tapaa ????

Auttekee
villeah

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja villeah »

Mää en ainaskaan pystyis leikkaan saksilla päätä irti. :smt022 Oiskohan helpompi jos vaikka löis jollain bampulla sitä. Mää oon huono näissä tappo jutuissa. Voisit kai pyytää jotakin toista tekemään sen puolestasi.
Suvianne

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En tiedä mikä olis paras, mutta minä väännän tipuilta niskan nurin. Onhan sekin ällöä.
Mutta jos pelottaa niin laita maahan ja pudota vaikka iso tiili päälle. Kuolee kerralla. Ja ei tarvi koskea siihen. Siis kovaa vasten tieten.
tiina

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja tiina »

No se jos tuota saksilla pää poikki- systeemiä käyttää, niin takuuvarmasti on henki pois kerralla ja se mun mielestä on kaikkein tärkeintä. Pienellä tipillä on kaula niin hauras, että se on ku...kuminauhan leikkais katki, käy nopeasti ja helposti. Eihän se mikään tappaminen mukavaa ole, mutta täytyykö sen ollakkaan, eikös se kaikki ole inhottavaa, tekee sen kuin vaan. Mä ajattelen sen aina siltä kantilta, että mikä tapahtuu eläimen kannalta nopeimmin ja varmimmin. Minä se voin sitten vaikka kuinka itkeä pillittää sen jälkeen, mutta se on taas tois arvoinen asia.
fasunen

Re: APUVA PIKAISESTI lämpötila pikku tipuille

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Joo noinhan se pitäisi mennä mutta jos keksii itselle helpomman tavan jolla tipu yhtä varmasti ja nopeasti kuolee niin eikai siitä mitään haittaakaan ole. Itse laitan tipun johonkin kovalle alustalle ja läimäytän lapiolla kunnolla niin ei tarvitse sitä kädessä pitää. Helpoin olisi varmaan jotenkin niin ettei näkisi tipua mutta en ole tämmöistä ottanut käyttöön että osun sitten heti ja varmasti tappavasti esim. pyyhkeen alla jos tipu olisi ei tarvitsisi katsoa sitä juuri ennen tappamista mutta en halua ottaa riskiä etten saisi sitä heti nopeasti tapettua :smt009
Vastaa Viestiin