Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
eluna

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja eluna »

Pahasti näyttää mun silmään kukkopojalta. Oman vastaavilla siivillä varustetun käppänätipun luokittelin kukoksi. Mut onneks mä voin olla väärässä. Mut mun kanatipuilla on pitemmät siivet.
kochin-fani

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Ai niin ja unohdin mainita vielä rodun, eli tipu on jätti-kochin :) Kuvassa tipulla ikää noin kaksi viikkoa.
eluna kirjoitti:Pahasti näyttää mun silmään kukkopojalta. Oman vastaavilla siivillä varustetun käppänätipun luokittelin kukoksi. Mut onneks mä voin olla väärässä. Mut mun kanatipuilla on pitemmät siivet.
Selvä, onkohan muuten kääpiö- ja jättikocheilla (tai muilla roduilla) paljoa eroa siipien kasvussa? Meillä oli viime vuonna 4 kanatipua, mutta en muista kellään tuon pidempiä siipiä, tai sitten siitä on niin kauan että muistan väärin... Noh, toivotaan parasta!
Minttis

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Minttis »

Nyt näyttäs siltä että helttojen kasvun perusteella laumassa olis 3 kukkoa ja 2 kanaa. Light brahma ja yksi light sussex ois kanoja, sekä kaksi light sussexia ja yksi kirjava sussex kukkoja. "Kukoilla" on selvästi nähtävissä jo leuassa heltat, "kanoilla" heltat eivät ole vielä nähtävissä ja harjankin on pienempi. Voih kun on jännää...
kochin-fani

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Sama poikanen kuin edellisessä lähettämässäni kuvassa, vajaan neljän viikon ikäisenä eli himpun vanhempana.

http://3.bp.blogspot.com/-x48jZKzx6vo/U ... AT+299.jpg
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Onko tässä vasemmalla kana- ja oikealla kukkotipu?

http://scratchcradle.files.wordpress.co ... sexing.jpg
kochin-fani

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

kukkopoika kirjoitti:Onko tässä vasemmalla kana- ja oikealla kukkotipu?

http://scratchcradle.files.wordpress.co ... sexing.jpg
Omaan silmään vaikuttaisi siltä, että on vasemmalla kana ja oikealla kukko. Kanalla on tasaisemmassa rivissä nuo siipisulat ja yksinkertaisemman väriset, kukolla taas on kirjavammat värit ja vähän tuollaisia hahtuvia alla :)

Mitä rotua kuvassa muuten on? Tuo tieto tosiaan olisi hyödyllinen sukupuolen tunnistuksessa, jos kyseessä ei ole jalostettu tehorotu vaan tuo pätisi harrastekanoillakin ;)
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Rodusta minulla ei ole tietoa,mutta tässä on pidempi selostus,

http://scratchcradle.wordpress.com/2012 ... echniques/
kochin-fani

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kiitos linkistä, mielenkiintoinen teksti!

Sivulla on aiemmin linkittämän kuvasi yllä tällainen teksti:
... kirjoitti:I had much less ease when I tried to apply their technique to my chicks at home. I think I might have these two Basques correctly sexed. I’ll let you know if I was right! (Update: Yes, I was!)
Minun englannin kielen taidolla ymmärsin siis, että tekstin kirjoittaja otti kuvat poikasista, ja kirjoitti kuviin kumpaa sukupuolta hän niiden veikkasi edustavan. Hän lupasi myöhemmin kertoa, osuiko oikeaan, ja tekstin mukaan niin kävi. Eli kuvan tieto pitää paikkansa.
Minttis

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Minttis »

No niin nyt on tilanne vissiin se, että tuossa on 3xkukko ja 2xkana. Tajusin asian kun eilen näin kolme niistä kukkoilemassa keskenään, kaulukset ylhäällä... hö.
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Onko tämä kukko? Omaan silmään olisi mutta muilla pojilla on jo isompi harja. Tässä ikää viisi viikkoa. Aivan ihana luonteeltaan :smt050 Tämä on mun kaverina usein siivoamassa kun karkaa häkistä kun kuljen. Siitä myös nimi, Houdini :smt003

Kuva
Pipu
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Heinä 2020, 00:41

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Pipu »

Hei :smt007

Haluaako joku arvuutella minun kanssani meidän pikku pipujen sukupuolia? :smt055
Nämä on meidän ensimmäiset tiput ja on kyllä niin jännää, mielenkiintoista ja ihanaa seurata heidän kehitystään! Tänään ja näissä kuvassa ikää tasan viikko. Tiput ei ole puhdasrotuisia ja useamman eri näköisen ja rotuisen kanan munia olivat mutta kuoriutuneet saman vuorokauden aikana. Kuva on tuommonen pyllykuva kun ajattelin että siltä puolen tässä iässä merkit ilmeisesti näkyy parhaiten.. :smt017

Itselläni vahva epäilys tällä Munanetin pitkällä oppimäärällä että tuo Varpunen olisi kana, ensimmäisenä hänelle kehittyi pisimmät siivet ja pientä pyrstöä pukkaa myös. Pyrstön alku on tasainen.
Keltaista olen pitänyt jo kukkona, on semmonen tanakampi kuin muut. Jalat on kyllä lyhyet, siivet lähteneet nyt kasvuun. Pyrstö kasvaa jotenkin erilaisena kuin Varpusella. Nokan päälle alkaa kehittyä jotain kyhmyä.
Ja musta on vaan niin mahdottoman musta että siitä näkyy hyvin vähän muuta kun mustaa :smt005 . Pitkä jalkainen, pylly pyöreä, ihan pientä hampsottavaa pyrstön alkua siinä. Hän on ollut kokoajan pienin mamman suojatti, Joka komennetaan mahan alle piiloon kun menen kanalaan, kunnes tänään kuopsutti kanalan pohjalta viemääni heinäsilppua niin että turpeet vaan pöllysi! Tänään on selvästi muutenkin jo he emon mielestä sen verran isoja että tuo lapsensa syömään jo melkein kun lautanen on vielä kädessäni :smt060

On tämä vaan niiiiin jännittävää!

*katsotaan osasinko linkittää kuvan.. *

Kuva
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onnea tipusista! :tweety: Mä veikkaan tässä vaiheessa samoin: eli keltanen voisi kuvauksesi ja kuvan perusteella olla kukko. Kaksi muuta voisi olla kanoja, ainakin tuo kirjava. :smt045 Jännittävää nähdä, pitääkö paikkansa. :smt001

Muoks.: Muutan vähän vastaustani tiirailtuani kuvaa vielä uudemman kerran kaikessa rauhassa. :smt024 Kyllä tuo musta on niin samanmuotoinen kuin keltainen, että musta tipu lienee myös kukko.
Pipu
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Heinä 2020, 00:41

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Pipu »

Kiitos kanssa pohdiskelusta :smt055 Saa nähdä mitä heistä kasvaa! Toivotaan yhtä kukkoa ja kahta kanaa.. meidän ”neljän kanan kesäkanala” vähän nyt lähti paisumaan, eikä ole enää olemassakaan mitään kesäkanalaa vaan ihan kanala :smt001 jonne lisäporukka on tervetullutta :smt007

Tiput on nyt 10vrk.n ikäisiä ja näyttää aikalailla samalta kuin edellis kuvassa. Pyrstöhaituvien kasvua havaittavissa kaikilla. Lapset nauroi että meilläHän on siinä ankka, varpunen ja korppi vaikka piti olla kanoja tai kukkoja :smt005

Kuva
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

On kyllä tosi ihania tipusia. Ja kätevää, kun kaikki kolme ovat noin erivärisiä niin ne on helppo erottaa toisistaan. :)
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja ipana »

Toimiiko tuo sulkiintumis-tunnistus araucana-tipuille :smt017 Meillä on kolme kolmeviikkoista araucana-tipua, joista yksi on sulkiintunut nopeammin ja pitkäpyrstöisempi, mutta sillä on myös harja hieman isompi... kahdella muulla lyhyemmät pyrstöt ja pienemmät harjat. Onko mulla 2 kanaa ja kukko vai toisinpäin?
Vastaa Viestiin