Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jonna

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Onko kukaan koittanut tätä sukupuolentunnistuskeinoa:

http://www.youtube.com/watch?v=cSub4zZU ... re=related

Kana tekee kuulemma kiepautettaessa pyrstöviuhkan, kukko ei :smt017
kochin-fani

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Hei mie muistan kun siskon kaa pienenä leikittiin tipujen kaa, niin kanat teki välillä syliin nostettaessa pyrstöllä samanlaisen viuhkan :smt003 Toimiikohan tuo sama silkeillä? Aika monta noita keinoja kyllä on! Kiepautus, takapään kurkistelu, ulkonäöstä kattominen...
Karri

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Karri »

Nyt mie hukkasin sen youtube-videon, missä sukupuoli erotettiin päivänvanhoilta siipisulkien perusteella. Kukoilla siipisulat on tasamittaisia, kanoilla on sekaisin pitkiä ja lyhkäisiä. Olisko kellään vastakuoriutuneita millä testata tätä? Ne videon tirpat olivat kylläkin teollisia hybrideitä.
Iloisten Munatalo

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Iittiläisiin ei ainakaan päde siipisulkien mukaan tunnistaminen, kaikilla kasvaa samaan tahtiin.
Eme

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Uutena harrastajana olen yrittänyt tiirailla hankkimiani tipuja ja pohtia niiden sukupuolia. Kovasti olen katsellut kuvia ja koettanut kehittää silmää arviointiin, mutta ei tunnu oikein kehitystä tapahtuvat :smt021 Voisiko joku kokeneempi sanoa mielipidettään kuvien perusteella? Tiput ovat 25 päivän ikäisiä ilmajokisia maatiaisia.

https://plus.google.com/photos/10122705 ... -mHmLTG9wE
ninanni

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mun silmään 1kana, 2ja 3 kukkoja. Pikaisesti katsottuna. Tuon ensimmäisen kohdalla kyllä mietin kumpi on :D katsoin siis pelkän harjan koon ja värin.
kaakatin

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No musta nuo kyllä näyttävät kaikki kukoilta :smt012
Eme

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Sitä vähän pelkäsin itsekin, mutta en suostunut vielä uskomaan tuuriani.. Ensimmäisenä kuvissa oleva Hunaja on käytökseltään kaikista kukkomaisin, pörhistelee ja pistää muita järjestykseen. Chili (se musta) tulee hyvästi perässä, mutta pienikokoisempana alistuu kohtaloonsa ja nöyrtyy helpommin. Tandoorin kohdalla elätin vielä toivoa, se kun on kaikista pienin eikä edes yritä komentaa muita. No, täytynee alkaa tehdä päätöstä ketkä kaksi saavat lähteä ja ostaa uusia tipuja jännitettäväksi. Jostain syystä olen kiintynyt ajatukseen, että hankin tiput parin päivän ikäisinä ja kasvatan sitten pienestä pitäen itse :oops: voi olla, että mielipide muuttuu, jos useamman kerran tulee kukot valittua..
Jo&Ni

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Jo&Ni »

Ihan selviä kukkoja ovat kaikki :smt021
Helpoiten (ehkä halvimmallakin) onnistut tos pikkutipuis kasvattamises kun ostat hautomakoneen ja haudot itse siitosmunista niin ei oo muut vetäny kanoja välistä :)
Kalevi

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Kalevi »

Täällä n. kuukauden ikäinen kaupan luomumunasta kuoriutunut tipu, joka on ensimmäinen kanavauva tässä talossa niin kokemusta sukupuolitunnistuksesta ei ole! Ollaan kuitenki arveltu kukkoa, osaatteko sanoa ollaanko oikeilla jäljillä?

http://aijaa.com/nMOrEW kuvan laatu huono, otettu iltahämärällä puhelimella.
http://aijaa.com/Dd27My tämä on vähän vanhempi kuva, tästä ei ehkä niin tunnista... vai?
kochin-fani

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kukoltahan tuo näyttäisi.
Tuulia

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Ihan selvä kukko.
ninanni

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kukoksi minäkin väitän.
Kalevi

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Kalevi »

Selvä, kiitokset teille! Saapa nähdä, minkälainen herra pikku Ilmarisesta kehkeytyy :smt007
Rouvakotkot

Re: Miten erottaa kukko- ja kanatiput?

Viesti Kirjoittaja Rouvakotkot »

Meillä kuoriuitu justiin ehkä 3 viikkoa sitten pikkuisia silkkikanan tipuja niitä oli 3 kun tiput kuoriutu lakkas kananeiti hautomasta muita munia vaikka selvästi läpivalaisun kautta ainakin 1 oli hedelmöittynyt joten sikiöt sitten kuoli ;( sitten ns " kesäkanala" alkoi olla liian kylmä nuorikoille ja untuvikoille koska tilaa ei talvenvaralle oltu eristäidytty joten vaihdettiin ns" talvikanalaan" joka oli eristöidetetty sinne sitten Olkia ja puruja alle ja heiniä päälle niin lämpöisenä pysyvät :) mutta kummasti yksi untuvikko tipu katosi jonnekin ei ollut seuraavana päivänä kanalan vaihdon jälkeen kuin 2 silkkitipua yksi epäilty tekijä on rotta mutta emme itse ole muutakuin hiiriä nähneet eikä siellä oikein kolojakaan ole mistä tipu mahtuisi ;0 joten voisiko kyseessä olla hiiri ? En ole kyllä kuunaan kuullut että hiiri voisi viedä itsensä kokoisen mennessään :O :smt009
Vastaa Viestiin