Pipari hautoo taas. (Tipu tipu tipu tipu tipu tipu)

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Pipari hautoo taas. (Tipu tipu tipu tipu tipu tipu)

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:lol: :P :D :) :shock: :lol:

Käyn aina kurkkimassa hautovan kanan alle, ettei ole haalinut uusia munia. Niin tänään siellä vilahtikin pienen pieni keltainen tipu!! Ja hetkeä myöhemmin sieltä kuului hirmuinen piipitys, joten ehkä useampikin on jo maailmassa! Pipari siis leipoi pikkupipareita.

Voi onnea! Ihanaa, ihanaa!! Meillä on ihan vauvabuumi..

Lämpölamput sain, valaisin tulee huomenna (ei ollut Muhoksella, tulee Utajärveltä..)

Pikkutipien ruokaa tulee keskiviikkona. Siihen saakka selvitään varmaan foorumin vinkeillä.. :wink:

Mulla olikin tänään paha mieli (äidin vuoksi) ja itkeskelin aamulla. Kirjoitin aiheesta runonkin kotisivuilleni. (Niin vähän aikaa..)

Mutta pikku-tipi toi hyvän mielen takaisin!! Elämän tasapaino säilyy: elämää päättyy ja syntyy..

(Äitini ei ole kuollut, mutta parkinson on "tappanut" persoonan..)

www.katajavuori.tarinoi.net
Viimeksi muokannut Mimmi, 16 Elo 2007, 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Oi! Onnittelut Mimmille ja Piparille joulupipareista! :P
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Hurjasti onnea tipusista! :D:D:D:D
(Voi kun meillekin, kaipa se on noita alhoja hankittava...:lol:)
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

ONNEA kovasti tipusista! Ne on suloisia hyväntuulentuojia :D
(...ja jaksamista !)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea uusista tulokkaista! (Myös niistä kileistä!) Mainio sattuma, että Pipari-niminen kana "leipoi" pikkupipareita näin jouluviikolla :lol: Entäs emäntä itse---pukkaako vauvakuumetta---?!? (Sorry...on ihan pakko kysyä, kun teillä on nyt tuollainen buumi menossa!)
Ps. Koskettava runo äidistäsi---toivotan sinulle voimia vaikeassa tilanteessa!
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Onnea tipeistä :D :D KOvasti voimia ja tsemppiä, niin se vaan on ihmisen elämä yllätyksiä täynnä. Ne kurjat asiat jättäisi mielellään väliin, mutta niistäkin on vain selvittävä.
Moilanen

haudonta ja tipujen hoito

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Muuten Mimmi, miksi ihmeessä tilaat jotain kallista tipuruokaa? En ole ikinä käyttänyt.
Meillä on aina ruokittu untuvikot kananmuna, kostutettu leipä,kauraryyni, piimämössöllä.
Myöhemmin, talousjätettä, jyviä, leipämössöä, piimää, kauraryynejä jne.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kiitos onnitteluista. Ja sitten kysymyksiin.. Ei onneksi ole emännällä vauvakuume, eiköhän se mummokuume iske ennemmin! :lol:

Ja Moilanen: hyvä kysymys! Ehkä siksi, että en ajatellut nokkaani pitemmälle? Enkä kyllä olisi itse keksinyt, mitä muuta niille voisi antaa, että varmasti kasvavat hyvin. Pitänee soitella aamusella agrimarkettiin ja kysyä, saako vielä peruuttaa..

Ja sitten oma kyssäri: missä vaiheessa se kana yleensä esittelee tipusensa? Hautooko se loputkin ja sitten vasta päästää tipuja mihinkään? Ei nimittäin näy tipusta untuvaakaan, ääni vain kuuluu..

Laitoin niille sellaisen laatikon parin heinäpaalin päälle, että sinne pääsevät suoraan haudontapesästä. Siellä on pehkua ja pieni vesiastia ja vähän kaurahiutaleita.

Käykös muuten nämä, kun kaapeista löytyis: vehnänalkioita tai mannasuurimoita, entäs ruishiutaleet, onko "väkeviä"?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Viimeisimmälle tipusatsille olen antanut kaurahiutaleiden, piimän ja keitetyn kananmunan ohella myös pienen hitusen kissanruokaa, saavat vitamiineja ja valkuaista...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Itse annoin viimeisimmille tyypeille keitettyä kananmunaa, kaurahiutaleita, hapanmaitotuotteita, vehnäleseitä, keitettyä perunaa, porkkanaraastetta ja jauhelihaa. Sai ne kyllä kaikennäköistä muutakin, ennen yhden viikon ikää ruokavalio oli tosi laaja.
Eikös se niin ole, että ruis sisältää yksimahaisia ruikututtavia aineita, sitä voi antaa vain vähän.

Noita teollisia tipurehuja pidetään "pakollisina" kai siksi, että niissä on tavallisimmin kokkidiostaatteja. Kokkideilta pitäis välttyä ihan vaan sillä, että pitää tiput puhtailla kuivikkeilla ja tarjoilee puhdasta vettä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mimmi kirjoitti:Ja sitten oma kyssäri: missä vaiheessa se kana yleensä esittelee tipusensa? Hautooko se loputkin ja sitten vasta päästää tipuja mihinkään? Ei nimittäin näy tipusta untuvaakaan, ääni vain kuuluu..
Itseäni lainatakseni.. He..

Milloin mä mahtaisin nähdä tipuseni?? Mun laskujen mukaan niitä piti syntyä vasta tänään ja huomenna. Oiskohan multa yhden munan osalta jäänyt päivä huomaamatta.. Mut joka tapauksesa varmaan tänään/huomenna kuoriutuu loput, mitkä kuoriutuu.

Että kuin kauan ne tipuset siellä kanan alla pärjää, eiks niitten pitäis tulla syömään? Vaan kait se luonto tietää mua paremmin, ei taida kannattaa hätyytellä, että malttaa hautoa loput munat loppuun.. Vai?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tipeillä on ruskuaispussi, jonka avulla ne pärjää pari kolme päivää. Mä oon antanut poikueen olla ihan rauhassa pari päivää ja vasta sitten tarkistanut, onko kuoriutumattomia munia. JOs on ollu, oon läpivalaissut ne ja ei niissä kyl mitään oo ollutkaan. Vasta sen parin päivän jälkeen olen siirtänyt emon tipeineen omaan osastoonsa eli alueelle, mihin muut eivät pääse. Silloin olen antanut niille ekat ruoat. Mä olen antanut valmisruokaa siksi, että se ei sotke niin paljon. Tosin oon antanut myös 'sotkotuksia'.
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mimmi, laita vesiastia semmonen hyvin matalareunainen ja siihen muutama pesty kivi, ettei se kaadu taikka tiput huku siihen ja ruoka-astia ja sora-kalkki kuppi ihan emon viereen pesään. Emolla on nyt ihan kauhee nälkä ja jano, koska kun tiput alkaa kuoriutua se ei lähde enää pesästä pois syömään, ennenkuin kaikki tiput ovat valmiina lähtemään sen mukaan. Siellä pesässä emo alkaa jo neuvoa poikasia syömään ja juomaan. Laita kätesi kanan alle ja ota tyhjät kuoret pois tilaa viemästä ja satuttamasta tipuja, samalla voi ottaa käteen myös tipuja ja laskea montako niitä on ja ihailla myös. Mää syötä poikasherkkua tipusille, koska siinä on kaikki mitä poikaset tarvitsevat ja poikasia mulla on monia kymmeniä tai satoja keväällä ja kesällä, ja kotoruuan teko olisi aika työlästä. Joskus kun poikasherkku on loppu ja muutama tipu on kuoriutunut koneesta tai emon alta, niin sitten teen kotopöperön.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Niin ja huolehdi siitä, että tiput eivät missään tapauksessa pääse lähellekään vesiämpäriä. Mun kadonnut tipu oli pujahtanut kahden karsina-aidan läpi isojen puolelle ja hukkunut ämpäriin. Kesällä yksi tipu paineli lentämään opittuaan pöydällä olevaan vesiämpäriin. Ei niiltä vettä puuttunut, eivät vissiin vaan tajunneet mitä ämpärissä oli.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kiitos vastauksista. Ulla; joo, kanaemo söi tosi mielissään, kun annoin ruokia lähelle. Se söi jopa kädestä jyviä, vaikka tähän asti on nokkaissut aina, jos kättä laitan pesään. Kiitollisena rouva jopa esitteli jälkikasvunsa: yksi tipi sillä vasta on, muut neljä munaa ovat vielä alla.

Ja Pootsi; sankoon saakka on kyllä toooosi pitkä matka (vuohien karsina tallin toisessa päässä ja vastakkaisella puolella käytävää), mutta kanalan nurkassa on vati muiden vesiastiana. Se on kyl korokkeella, mutta voiskohan ne sinne lipsahtaa?

Kuva

Pitäisköhän tuolle tehdä jotain?
Vastaa Viestiin